Choco-Mocha pirtelö tofusta, kuin vanukasta!

Ihanaa perjantaita sulle! Tää viikko on jälleen hurahtanut sellaisella kiireellä, onneksi edessä on kerrankin rauhallinen viikonloppu ilman sen kummempaa ohjelmaa. Toiveissa olisi ehtiä viikonlopun aikana hieman käveleskelemään metsään, josko sieltä löytyisi jokunen sieni.

Mulla on pyörinyt jääkaapin perukoilla jo hetkisen aikaa tofupaketti ajatuksella että pyöräyttäisin siitä jonkinlaisen kasviswokin jokunen päivä. Mietin tofulle muita mahdollisia käyttötapoja ja mieleen muistui kerta kun tein siitä lusikoitavaa suklaavanukasta. Tästä on jo hetken aikaa kun tofua olen sittemmin kokeillut makeassa muodossa joten wokki sai nyt siirtyä tuonnemmaksi ja sen sijaan ajatus tofulla tehdystä pirtelöstä valtasi ajatukset. Onneksi.

Ai jestas kuin hyvää tästä setistä tuli. Eikä nää kokeilut tule taatusti jäämään tähän. Suosittelen kokeilemaan tofua myös marjojen ja hedelmien kera, lopputuloksesta tulee ihanan pehmeä ja kermainen. Tofua käytetään paljon esimerkiksi vegaanisissa jäätelövalmisteissa. Tofu itsessäähän on myös hyvin mautonta joten jos olet tottumaton sen käytössä ei tarvitse pelätä siitä aiheutuvia sivumakuja. Kaupan hyllyiltä löytyy useita erilaisia tofuvalmisteita. Tässä tapauksessa kannattaa valita sellainen maustamaton ja mahdollisimman pehmyt/silkkinen tofuvalmiste, kuten esimerkiksi tämä (jota löytyy hyvin ihan päivittäistavara kaupoista):

Tofu on soijamaidosta juoksutettu valmiste, vähän kuten juusto, sillä poikkeuksella että se on täysin vegaanista. Kuten juustoa myös tofua on saatavilla erilaisena, kiinteänä ja pehmeämpänä valmisteena sekä eri tavalla maustettuna. Pehmeä tofu soveltuu paremmin jälkiruokiin ja kiinteämpi ruoan laittoon. Tofu ei maistu juuri miltään joten ruoanlaitossa kannattaa maustaa sitä hyvin tai käyttää maukkaita liemiä tai kastikkeita, joilloin tofu imee itseensä enemmän makua.

Choco-mocha smoothie tofusta

  • 1/2 paketti pehmyttä maustamaton tofua
  • 1 dl keitettyä vahvaa kahvia
  • 1,5 rkl raakakaakaojauhetta
  • 1,5 dl vaniljasoijamaitoa (esim. alpro)
  • (jos haluat smoothiesta makeamman lisää sekaan pari medjoul-taatelia, poista kivet)
  • Pinnalla: raakasuklaamassaa sulatettuna (esim. Foodin)

Blendaa ainekset ja nauti 🙂 saat lopputuloksesta paksumman tai ohuemman lisäämällä tai vähentämällä nesteen määrää.

Hävikkiviikko – muhkea lounasleipä jääkaapin jämistä

Hävikkiviikko alkaa olla jo lopuillaan ja se päättyy virallisesti tänään. Tuntuu et aihe on ollut tänä vuonna todella hyvin esillä medioissa ja somekanavissa, mutta koskaan kai tästä aiheesta ei voi puhua liiaksi. Se missä meillä (suurimmalla osalla) riittää ruokaa yltäkylläisesti on siitä toisaalla maailmassa suuri pula. Täytyy myöntää että myös itsellä on paljon peiliin katsomista tämän asian suhteen. Ruokaa tulee välillä haalittua kaappiin ihan liikaa, ihan kuin vain varalle jotka sitten ehtivät mennä pilalle ennen kuin niitä ehtii kaikkea edes käyttämään. Omalla kohdalla tälläinen ongelma on esimerkiksi leipäpaketit. Tuntuu että ne ovat aivan liian suuria omiin tarpeisiin, kun sitä leipää ei tule syötyä läheskään päivittäin. Oonkin kyllä jo parantanut asian suhteen, ostan vain irtomyynnistä sen mitä tarvitsen tai sitten lapsen suosikkileipää menee suurin osa suoraan pakkaseen, josta sulatan aina vain muutaman palasen tarpeen tullen. Hyvä alku, mutta parantamista riittää vielä varmasti. Suomessa eniten ruokahävikkiä kotitalouksissa syntyykin leivästä, valmisruoista, liha- ja kalatuotteista, hedelmistä ja kasviksista ja aika yllättäen listoilta löytyy myös kahvi? Useimmiten pois heitetty ruoka on vielä syömäkelpoista.

Mikä ruoka sulla on sellainen mitä pilaantuu eniten?

Suomessa eniten hävikkiä tapahtuu kotitalouksissa ja se määrä on järkyttävän suuri 120-160 miljoonaa kiloa vuodessa. Eikä syntyä hävikki ole useimmiten mitenkään tahatonta vaan huolimattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Eu alueella ruokahävikkiä syntyy yhteensä 173 kiloa henkeä kohden vuodessa, se on järkyttävän suuri määrä ruokaa. Euroopan union tavoitteena on vähentää syntyvää ruokahävikkiä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Se mitä jokainen voi tehdä ennaltaehkäistäkseen syntyvää ruokahävikkiä on miettiä jo ennakkoon niitä kotoa löytyviä vanhentuvia ruoka-aineita. Mitä niistä voisi valmistaa ja huomioida nämä myöskin ostoksia tehtäessä. Kannattaa kiinnittää kaupoissa huomiota myös pakkauskokoon. Jos välttämättä haluaa ostaa sen isomman paketin niin miten se tulee syödyksi? Hyödynnä tähteet seuraavan päivän kokkailuissa. Esimerkiksi tummuneet banaanit eivät ole roskiskamaa, vaan ne ovat tummasta kuoresta huolimattaan erittäin maukkaita (itseasiassa makeampia kuin ne keltaiset) ja toimivat hyvin leivonnassa, smoothien joukossa tai vaikka puuron seassa. Hapanmaitotuotteet kestävät usein myös pitkälle yli parasta ennen päivän jälkeen ja sama juttu monen muun ruoka-aineen kohdalla. Lisää tietoa ja vinkkejä osoitteesta havikkiviikko.fi

Yksi oma viikon hävikkiruoista valmistui juurikin kun huomasin että leipälaatikossa on pian vanhaksi menevää leipää. Katselin jääkapista jämiä, edellisen päivän lounaalta jäänyttä savulohta, jo parasta ennen nähneet viimeiset kananmunat (joita voi hyvin käyttää vielä paketissa olevan päivämäärän jälkeen, kunhan ne näyttävät normaaleilta, eivätkä haise tms) sekä vihanneslaatikon jo vähän nuhjaantuneita sipuleita, paprikoita sekä tomaatteja. Varsin ravitseva päivällinen työpäivän jälkeen eikä se vienyt paljoa aikaa valmistaa.

Leppoisaa sunnuntaipäivää!