Bataatti-jauhelihakeitto

Pakkaset paukkuu täällä Keski-Suomessa ja tekisi mieli kääriytyä päiväksi viltin alle. Lämmikettä kaipaa mielen lisäksi myös kroppa – höyryävän kuuma keitto on parasta ruokaa näillä keleillä! Olen aivan hurahtanut bataattiin, se on niin hyvää! Onneksi myös hinnat ovat tulleet alaspäin, olen ostanut bataattia kaupasta noin kahden euron kilohintaan.

bataattijauhelihakeitto

Tämä bataatti-jauhelihakeitto on nopea valmistaa. Bataatti kypsyy nopeammin kuin peruna, on maultaan hieman makeampi. Vaikka peruna ja bataatti muistuttavat paljon toisiaan, ei bataatti ole kuitenkaan sukua perunalle.

Medical News today on listannut bataatin terveysvaikutteita: Bataatti sisältää runsaasti muun muassa A-vitamiinia, kuitua ja kaliumia. Yksi keskikokoinen bataatti sisältää keskimäärin 162 kilokaloria energiaa ja se sisältää silmille tärkeää A-vitamiinia yli 100 prosenttia päivän tarpeesta. Lisäksi bataatissa on runsaasti C- ja B-6 -vitamiineja sekä kaliumia ja mangaania.

Bataatit ovat hyvä antioksidantti beetakaroteenin lähde ja bataatin sisältämästä kuidusta on hyötyä vatsalle. Bataatin sisältämät C-vitamiini ja beetakaroteeni voivat puolestaan myös tehostaa kehon puolustusjärjestelmää. Bataatilla saattaa olla myös tulehduksia ehkäisevä vaikutus. Korkeasta verenpaineesta kärsivien kannattaa ottaa bataatti osaksi ruokavaliota. (Suolan vähentäminen on ensiarvoisen tärkeää verenpaineen alentamiseksi, mutta tutkimusten mukaan myös riittävästä kaliuminsaannista saattaa olla merkittävää hyötyä verenpaineelle.)

bataatti

Bataatti-jauhelihakeitto

Ainekset

1 bataatti

3 dl maissia

1 iso porkkana

1 sipuli

n. 400g jauhelihaa

suolaa, maustepippuria, pari laakerinlehteä

Paista jauheliha ja lisää pilkottu sipuli (hyväpohjaisessa kattilassa voi paistaa jauhelihan ja säästää samalla tiskiä). Lisää riittävästi nestettä kattilaan, n.2l (lisää tarvittaessa). Kuori ja lohko bataatti ja porkkana ja lisää jauhelihan sekaan kattilaan maissin kera (porkkana kypsyy hitaammin, joten lohko se pienemmiksi lohkoiksi kuin bataatti). Lisää mausteet ja anna kiehua hiljalleen n.20min.

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta