Kiireiset aamut – mitä syödä aamupalaksi? ja asiaa maidosta

20150203_193051

20150204_073057

Rakastan rauhallisia aamuja, jolloin ehdin rauhassa laittaa aamupalaa, keitellä munia ja hauduttaa puuroa,  juoda usean kupillisen kahvia lehteä selaillen ja radiota kuunnellen. Arkisin aamuni ovat kaukana kiireettömyydestä. On noustava aikaisin, jotta ehdin pukea, meikata ja laittaa hiukset ennen taaperon heräämistä. Pian kaksivuotiaan pienen pojan kanssa on melkoinen työ saada poika puettua ja vietyä hoitoon, jotta ehdin ajoissa töihin. Lapsi saa aamupalan hoitopaikassa ja minä nappaan kiireessä mitä milloinkin. En pysty aloittamaan aamuja ilman aamupalaa, tarvitsen energiaa koneeseen, jotta päivä hyrähtää käyntiin. Kello yhdentoista maissa minulla on jo kiljuva nälkä.

20150107_0820202014-07-17 20.23.27

Oman aamiaiseni syön usein pukemisten lomassa tai vasta työpaikalla. Kiireisinä aamuina aikaa aamiaisen valmistamiseen ei juuri ole ja vaikkei tämä ideaali tilanne olekaan, välillä on näin. Aamupalani on esimerkiksi rahkaa tai tuorepuuroa. Nykyisin olen tehnyt paljon myös smoothie-juomia jotka otan aamulla mukaani.

Ainekset smoothieta varten laitan jo valmiiksi edellisenä iltana, aamulla lisään vain nesteen ja hurautan seoksen juomaksi. Smoothien sekaan olen laittanut baby-pinaattia tai lehtikaalia, lisäksi omenaa tai appelsiinia, palan inkivääriä, ja yhden kauhallisen heraproteiinia. Nesteenä olen käyttänyt vettä, tai eri maitojuomia (soija-, manteli-, kookos ym). Tällä yhdistelmällä olen jaksanut hyvin lounaaseen saakka.

Kärsitkö tietämättäsi maitotuotteiden aiheuttamista ongelmista?

Tämän hetken ruokavaliotrendejä ovat maidottomuus ja gluteenittomuus. Ymmärrän, että usealle nämä oikeasti aiheuttavat oireita ja silloin on parempi olla ilman kyseistä tuotteita. Moni kärsii erilaisista oireista osaamatta yhdistää näitä juuri maitotuotteisiin. Maitotuotteet voivat aiheuttaa suolisto-ongelmia, astmaa, allergioita, iho-ongelmia, maitotuotteet voivat myös ylläpitää elimistössä tulehdustilaa. Maitotuotteet vaikuttavat toisilla paksuuntavasti limakalvoihin, jolloin liman eritys lisääntyy ja samalla ylähengitystieoireet pahenevat.

Minä käytän maitotuotteita ja myös rahkaa, mutta on myös päiviä jolloin en käytä maitoa laisinkaan. Päivinä jolloin pyöräilen töihin tai edessä on jotain muuta aerobista jätän rahkan nauttimisen mieluummin myöhemmäksi. Miksi? Koska huomaan kuinka tämä vaikuttaa omaan olooni, limaa erittyy runsaammin. Eli siltä osin olen huomannut maitotuotteiden vaikutuksen omassa olossani! Tiedostan tämän ja seuraan oloani, jos tilanne muuttuu pahemmaksi mietin uudestaan maidonkäyttöäni.

Tästä syystä usein resepteissäni joissa on mainittu jokin maitotuote olen laittanut myös vaihtoehtoja perinteiselle maidolle. Käytän itse monipuolisesti myös näitä muita ns. maitotuotteita (soija- manteli, kookos-, riisi- ym maitojuomia).

20150204_073019

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Yksi vastaus artikkeliin “Kiireiset aamut – mitä syödä aamupalaksi? ja asiaa maidosta”

  1. Minä suosin hieman pidempiä aamiashetkiä. Kirjoitan niistä tarkemmin blogissani. Postaustasi lukiessa mieleeni muistui marjojen terveellisyys ja herkulliset kuvat saivat veden kielelle. Ihania värejä. Tulen lisäämään marjoja aamiaisiini, rahkan ja/tai puuron lisukkeeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta