Snickers (sokeriton, vegaani, gluteeniton)

2014-06-11 18.49.54

Snickers ja terveellinen herkku yhdistelmä kuulostavat melko kaukaa haetulta vai kuinka? Kiitos tähän herkkuun tutustuttamisesta kuuluu miehen siskolle ja hänen miehelleen. Kiitos te! Vuosi sitten heidän synttäreillä pääsin tätä ensimmäisen kerran maistamaan ja hei, herkku vei kyllä niin kielen mennessään. Sittemmin tätä on aika ajoin tullut tehtyä ja muokattua reseptiä siinä ajan kanssa.

Vilkaistaanpas nopeasti mitä se aito oikea Snickers oikein pitää sisällään? Maitosuklaata tuoreita (35%), paahdettuja maapähkinöitä (24%), pehmeää nugaata (14%) ja toffeeta (27%). Ainekset: sokeri, maapähkinät, glukoosisiirappi, kasvirasva, kaakaovoi, rasvainen maitojauhe, kaakaomassa, rasvaton maitojauhe, laktoosi, herajauhe, maitorasva, kovetettu kasvirasva, suola, emulgointiaine (soijalesitiini), munanvalkuainen, hydrolysoitu maitoproteiini, aromi. (Lähde: Foodie.fi)

Minun versiossani ainesosat näyttävät tältä

n 1-,1,5 dl Maapähkinöitä

8 Medjoul taatelia

ripaus suolaa

(2 rkl kaurahiutaleita, 2rkl sokeritonta maapähkinävoita),

päälle raakasuklaata, ohje täälllä

 

Paahda maapähkinät pannulla (et tarvitse öljyä, sillä maapähkinöistä irtoaa omaa öljyä kun paahdat niitä), kääntele pähkinöitä koko ajan, jotta ne eivät pala. Lisää ripaus hyvälaatuista suolaa päälle. Jäähdytä.

Poista taateleista kivet ja laita ne tehosekoittimeen, jos käytät kuivattuja taateleita liota niitä hetki vedessä, jotta ne ehtivät pehmetä. Sekoita taatelit tasaiseksi massaksi, lisää sekaan halutessasi n. 2 rkl kaurahiutaleita. Toisinaan olen käyttänyt reseptissä myös pari rkl maapähkinävoita tuomaan lisää pähkinäistä makua, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Painele massa ohueksi n. 0,5 sentin paksuiseksi levyksi lautaselle tai vuokaan. Rouhi pähkinöitä hieman veitsellä, jätä kuintekin reilun kokoisiksi paloiksi. Ripottele rouhe taatelimassan päälle. Valmista raakasuklaa ja kaada ohuena nauhana taateleiden ja pähkinöiden päälle. Pakasta hetki, jotta suklaa ehtii jähmettyä. Leikkaa Snickers terävällä veitsellä sopiviksi suupaloiksi.

Vinkkinä vielä tähän loppuun, että paahdetut maapähkinät ja taatelit ovat yksi yhdistelmistä jotka vain toimivat, sellaisenaan! Eli kokeile edes yhdistää nämä kaksi, et tule pettymään!

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

10 vastausta artikkeliin “Snickers (sokeriton, vegaani, gluteeniton)”

  1. Tää oli kyllä hyvää! Tein viimeks pelkästään pähkinäsuklaata, eli jätin taatelit pois. Ei sekään hullumpaa. Muutenkin oon innostunut paahtaan maapähkinöitä itse. Ostaa vaan sellasen ison pussin linnunruoan näköistä pähkinää ja laittaa uuniin. Halpaa ja terveellistä.

    • Kyllä!! Tää on hyvää. Paahdettuja pähkinöitä tulee itselläkin käytettyä moneen eri tarkoitukseen, pussi löytyy aina kaapista 🙂

  2. Tahtoisin kovasti kokeilla näitä, mutta ongelma on se etten voi sietää taatelia. Voikohan taatelia korvata millään näissä raaka jutuissa? Näyttää kyllä niiiin hyvältä 🙂

  3. Olen kaksi kertaa tehnyt tätä ja joka kerta taatelipohja jämähtää kiinni astian pohjalle, ja leikatessa palasessa on siis vain suklaa ja pähkinät 🙁 Miten saan siis pähkinät tarttumaan sekä taatelimassaa että suklaaseen?

  4. Hei!

    Käytetäänkö tässä kuorellisia vai kuorettomia maapähkinöitä?
    Kiitos blogistasi, monia reseptejä on tullut kokeiltua! 🙂

    – Mirjami

  5. Hei,
    Miten kauan pähkinöitä täytyy paahtaa pannulla? Eli pitäisikö pähkinöistä irrota öljyä ennen suolan lisäämistä?

    Kiitos hyvistä ja terveellisistä resepteistä!

    • Kyllä, pähkinät alkavat muuttumaan hieman öljyisiksi jolloin suola myös tarttuu niihin paremmin. Paahda keskilämmöllä, koko ajan käännellen, pähkinät palavat helposti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta