Vahvista immuunijärjestelmääsi tällä smoothiella!

Immuunijärjestelmä on oman elimistömme puolustusjärjestelmä eri taudinaiheuttajia vastaan. Syksyn tullen  huomataan ainakin useissa lapsiperheissä, kuinka tautikierre taas alkaa. Tekaisin smoothien ajatellen juuri omaa immuunijärjestelmäämme ja kuinka sitä voisi vahvistaa syömällä ns. oikeita ruokia. Jätin tästä smoothiesta kaikki ns. superfoodit pois, mutta toki niitäkin voit lisäillä mukaan. Alla vinkkejä vielä immuunijärjestelmää vahvistavista ruoka-aineista ja superfoodeista.

WP_20151006_006

WP_20151006_014

Smoothie

  • 1 appelsiini
  • 1 banaani
  • 1 rkl tuoretta inkivääriä
  • 1 tl ceylon kanelia
  • n. 1,5 kauramaitoa (voit käyttää myös muita maidon korvaajia, kuten riisi-, kookos- tai mantelijuomaa) maitotuotteet turvottavat toisilla limakalvoja, joten älä käytä niitä liikaa flunssan aikana.

Appelsiinista elimistösi saa c-vitamiinia, suosittelen nauttimaan sitä jo ennaltaehkäisevästi, mutta jos flunssa on jo päällä on useiden tutkimusten runsas c-vitamiinin nauttiminen flunssan aikana lyhentää flunssan kestoa oleellisesti.

Banaanista elimistösi saa paitsi pitkäkestoista energiaa, sen on todettu auttavan myös masennukseen, PMS-oireisiin, anemiaan, verenpaineeseen, ummetukseen, närästykseen ja hermostuneisuuteen.

Inkivääri sisältää mm. kapsaisiinia, beta-karoteenia, kurkumiinia, salisylaattia ja kaffeiinihappoja joiden on todettu vähentävän kipua ja tulehdusta. Inkivääri parantaa verenkiertoa, poistaa nestettä ja turvotusta. Sen on sanottu tuovan apua myös allergia ja astmapotilaille, sillä se irrootaa keuhoista limaa. Inkivääristä on myös apua reumapotilaille, sillä se auttaa notkistamaan niveliä.

Ceylonkaneli on hyvin antioksidanttirikas kaneli eikä sisällä kumariinia kuten kaupan halvat kanelit sisältävät (tämä on haitallista maksalle). Ceylonkanelissa on runsaasti folaattia, betaiinia ja K-vitamiinia sekä kaliumia, kalsiumia ja mangaania ja rautaa. Ceylonkaneli parantaa myös verenkiertoa ja säätelee verensokeria tehokkaasti, ehkäisten mm. makean himoa.

Muita c-vitamiinin lähteitä

Camucamu, Amlamarja, chian-siemenet, kotimaiset marjat, goji

Muista myös riittävä D-vitamiinin saanti, hunaja ja nokkonen, pakuri, valkosipuli auttavat myös ennaltaehkäisevästi flunssan torjuntaan.

 

 

Terveelliset Herkut

4 vastausta artikkeliin “Vahvista immuunijärjestelmääsi tällä smoothiella!”

  1. Vaikuttaa hyvälle ja varmasti myös maistuukin. Täytyypä kipaista ainekset tänään kaupasta ja kokeilla. 🙂

  2. Laadukas proteiini auttaa ylläpitämään myös hyvää vastustuskykyä. Suosin smoothien pohjana kananmunaa, jonka sekaan lisään marjoja tai hedelmiä yms. Kananmunan aminohapporakenne tekee sen, että proteiini on hyvin sulavaa ja imeytyy hyvin. Käytän smoothiessa vaihdellen kananmunia ja valmista Proegg smoothieta, jossa marjat ja hedelmät on jo valmiina mukana. Tuossa valmiissa smoothiessa on myös aika kivasti c-vitamiinia eli ihan sellaisenaan jo aikamoinen immuunijärjestelmän vahvistaja.

    • Juu, totta! Kananmunia tulee syötyä paistettuna, keitettynä ja olempa laittanut valkuaista mm. myös puuron sekaan. Tuota valmista Proegg tuotetta ei ole vielä tullut kokeiltua, saati kananmunia smoothien seassa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta