Mikä sitten on terveellistä?

Tuntuu, että tieto lisää tuskaa. Tänä päivänä yhä useammat ovat kiinnostuneita terveellisestä ruokavaliosta ja sen vaikutuksesta omaan terveyteen. Tyylisuuntia on myös useita! Olen usein kamppaillut postausteni parissa, sillä mitä minä pidän terveellisenä ei välttämättä toiselle ole sitä. Gluteeniton, paleo, maidoton, vegaani jne jne. ruokavaliot ovat tulleet yhä suositummiksi ja tässä viidakossa helposti menee pää pyörälle mitä ja miksi kannattaisi syödä. Media huutaa eri suunnasta mitä tyylisuuntaa pitäisi milloinkin noudattaa, moni pidättäytyy syömästä jotain ruoka-aineita (usein ihan suotta) eikä tiedä millä korvata niitä, syöden sitten usein aivan liian vähän ja aivan liian yksipuolista ruokaa!

Oma ruokavalioni ei ole täysin gluteeniton eikä myöskään maidoton, mutta pyrin syömään mahdollisimman monipuolista puhdasta ruokaa, sillä jatkuva samojen ruoka-aineiden syönti voi myös helposti aiheuttaa yliherkkyyksiä joillekin ruoka-aineille. Koko Terveelliset herkut blogin idea on alusta asti ollut se, että elämässä ei tarvitse luopua niin sanotusti mistään. Pyrin löytämään aina terveellisemmän vaihtoehdon sen huonomman tilalle, jotta ei tulisi fiilistä, että terveellinen ruokavalio on tylsää ja minun pitää luopua kaikesta ja syödä vain yksipuolista ja mautonta ruokaa.

Koska itse en ole valinnut täysin maidotonta linjaa, syön hapanmaitotuotteita, mutta en päivittäin. Saatan syödä palan ruisleipää tai moniviljaleipää, mutta en päivittäin (Itseasiassa moni syö aivan liikaa gluteiinia ja saa niistä oireita, jättämällä gluteiinin pois ja syömällä sitä harvemmin ja vähemmän kerralla voi osa nauttia myös palan ruisleipää silloin tällöin, mutta paketillista leipää päivittäin on tuskin kenenkään järkeä syödä). Kun haluan korvata maidon maidottomalla vaihtoehdolla en halua ”jämähtää” yhteen vaihtoehtoon, sillä esimerkiksi soijatuotteista on myös paljon kiisteltyjä tutkimuksia mitä ne voivat aiheuttaa paljon käytettynä, siksi käytän sekaisin myös kaura- manteli-, riisi- kookosjuomia jne.

20141230_115007

Haluan ostaa myös liha- ja kalatuotteet täysin maustamattomina, mieluiten kotimaisina ja viime aikoina olen pyrkinyt käyttämään enemmän myös riistaa. Jos asut täällä Jyväskylässä, suosittelen lämpimästi HH-lihakauppaa josta pyrin itse ostamaan lähialueen liha- ja kalatuotteita. Myös minulla on vielä varmasti paljon korjattavaa ruokaostosten suhteen, mutta jo se että tiedän ja tiedostan mitä ostan on askel eteenpäin. Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen parempi. Olen paljon miettinyt viime aikoina myös lihan syömistä eettisesti, koen toisinaan huonoa omaatuntoa sen syömisestä ja olen hieman vähentänyt sitä. Kalaa meidän perheessä syödään useita kertoja viikossa, siinäkin pyrin valitsemaan vähemän viljeltyjä vaihtoehtoja ja sesongin kaloja, nyt esimerkiksi sai tuoreita (ei viljeltyjä) siikoja 6,90 kilohintaan. Marjoja meillä syödään myös paljon, kasviksia ja hedelmiä myös sesongin mukaan (mahdollisimman paljon väriä lautaselle on oma ajatusmallini).

2014-06-26 16.16.07

Kauppajonossa silmäni osuivat myös erään lehden kannen otsikkoon jossa oli tekstinä jotenkin näin, tiesitkö että yksi raakakakkupala voi sisältää hurjat 455 kcal!! Tämä jopa hieman alkoi suututtamaan, toivottavasti kukaan ei enää ajattele, että on ihan sama syödä 455 kcal edestä esimerkiksi karkkia kuin raakakakkua. Myös raakakakku on herkku, mutta varmasti monin kerroin terveellisempi herkku kuin karkki. Muutenkin olen pyrkinyt pois kaloreiden laskemisesta, kalori kun ei ole aina yhtä kuin kalori, kuten täällä aiemmin kirjoittelin.

Suosittelen jokaista miettimään omaa ruokavaliotaan siten, että syön mikä minulle tekee hyvää – sellaisia ruoka-aineita jotka vahvistavat elimistöäni, tekevät minusta terveemmän ja energisemmän. Kehosi on sinun oma temppelisi, joten pidä hyvää huolta siitä.

Halusin kerätä tähän alle kuitenkin joitain ns. terveystuotteita joista ei välttämättä tule aina ajateltua että nekään eivät aina ole niin terveellisiä kuin olettaa saattaa. Olen erittäin pettynyt tiettyjen valmistajien tapaan markkinoida meille tuotteita terveystuotteina jos ainesosaluetteloihin on kuitenkin piilotettu (anteeksi sanankäyttöni) täyttä paskaa.

Monet lisä- ja säilöntäaineet voivat paitsi lisätä syöpäriskiä, ne voivat myös täysin sekoittaa hormoonitoimintaamme. Vaikka tässä puhun pelkästään ruoka-aineista kyllähän elimistöömme tulee runsaasti kemikaaleja myös ulkopuolelta; pesuaineista, muoviastioista, meikeistä ja rasvoista jne jne.

Pitkälle prosessoidut maitotuotteet, kuten Skyr

Kemikaalicoctail blogissa oli taannoin erittäin mielenkiintoinen artikkeli meidän suomalaisten suosikkirahkasta – Skyristä. Olen myös itse silloin tällöin varsinkin työmatkalla napannut automatkalle purkin Skyriä esanssisesta jälkimausta huolimatta, onhan se varsin helppo välipala, lusikkakin mukana, kivoja makuvaihtoehtoja, proteiinia ja silleen. Se on jännä juttu, kuinka Skyr soveltuu suurimmalle osalle niistäkin kuluttajista joille laktoosipitoiset tuotteet eivät muuten sovi, Skyr-rahkat kun eivät ole mitään laktoosittomia! Suurin osa (8 kpl 13:sta) Skyr-rahkoista on makeutettu kuitenkin asesulfaami-K:lla joka on aspartaamin kaltainen makeuttaja ja aromivahvenne, joka ei hajoa ihmiselimistössä eikä luonnossa. En ala nyt suoraan referoimaan Kemikaalikoktailista asesulfaamin ja aspartaamin aiheuttamia ongelmia kehollemme, voit käydä lukemassa niistä itse suoraan täältä.

Jos haluat syödä hapanmaitotuotteita, suosi maustamattomia rahkoja, lisää itse sekaan marjoja tai hedelmiä tuomaan makua.

Murot ja myslit

Itse en muroista välitä, mutta kun niitä on tullut lapselle ostettua ovat kaupan valikoimissa todella todella harvassa ne murot joihin ei olisi lisätty sokeria! Fitness-murot ym. sisältävät järkyttävät määrät sokeria, joten jätä ne suosiolla kaupan hyllylle. Lapselle olen ostanut TalkMURUja. -Sama juttu mysleissä, niin en koske vaan valmistan mieluiten myslini itse, ohje täällä.

Mehut

Kaupan tuoremehut ovat myöskin juurikin jotain muuta kuin sitä itseään; esanssia ja sokeria, turhia kaloreita. Valmistamalla tuoremehusi itse tiedät mitä se sisältää!

Gluteenittomat valmisteet

Gluteenittoman ruokavalion lisääntyessä myös valmistajat ovat heränneet tuomaan valikoimiinsa runsaasti gluteenittomia leipiä, leivonnaisia, kakkuja ym. muista että gluteeniton ei aina ole yhtä kuin terveellinen, leivonnaiset sisältävät paljon sokeria ja rasvoja, leivät runsaasti lisä- ja säilöntäaineita. Jos kaipaat gluteenitonta leipää tai leivonnaisia, valmista ne mieluummin itse niin tiedät mitä syöt.

Smoothiet

Kauppojen ja pikaruokaloiden smoothiet voivat sisältää paljon sokeria ja ne on valmistettu esansseista ja sokerisista valmiskiisseleistä ja soseista. Ole siis tarkkana jos haluat ostaa valmiin smoothien mistä se on valmistettu!

Proteiinipatukat

Proteiinipatukoista suurin osa sisältää aivan yhtä paljon sokeria kuin tavallisetkin suklaapatukat. Ne ovat siis täysin karkkia, osa proteiinipatukoista sisältää halpoja ei niin laadukkaita proteiininlähteitä. Kiinnitä siis huomiota sokerin määrään ja mitä muuta se sisältää. Valikoimista löytyy varmasti myös hyviä vaihtoehtoja kun jaksat vertailla.

 

 

Terveelliset Herkut

2 vastausta artikkeliin “Mikä sitten on terveellistä?”

  1. Hei. Olisi tosi huippua jos voisit kertoa jonkun kaupan smoothien joka olisi parhaasta päästä. Tulee paljon käytettyä niitä -valitettavasti. Toki teen myös usein itse. 😀

    • Ostan kyllä niin harvoin valmiita smoothie-juomia kaupan kylmähyllyistä että pitäisi oikein lähteä tutkismuskierrokselle! katsomalla tarkkaan sisällysaineluetteloa toki pääsee pitkälle, olen kyllä toisinaan ottanut reissuun mukaan esim. bonnen 0,5 soseita, niistä esim. mustikka on niin ohutta että menee suoraan juomalla, sehän on ihan 100% mustikkaa. Myös uus trooppinen toimii sellaisenaan 🙂
      Löysin oheisen Hesarin artikkelin/testin noista kaupan valmiista, http://www.hs.fi/ruoka/a1407925441675

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta