Miten päästä eroon sokerikoukusta?

40358_food_colorful_colorful_candy
https://hdwallpapers.cat/sweets_candy_jelly_sugar_abstract_hd-wallpaper-1168322/
sugar-1024x683
http://zena.centrum.cz/zdravi/novinky/clanek.phtml?id=810883

Uuden vuoden myötä moni on aloittanut terveellisten elämäntapojen harjoittelun. Puhtaampaa, raikkaampaa ruokaa, liikuntaa ja hyvinvoinnista huolehtimista. HYVÄ! Koska moni varmasti kamppailee sokerikoukun kanssa -varsinkin näin heti joulun ja uuden vuoden jälkeen ajattelin kirjoitella ajatuksia siitä kuinka siitä sokerikoukusta voisi päästä eroon. Tiedän varsin hyvin kuinka hankalaa se on. Sokeri on varsin koukuttava ”huume”, jos tulet maistelleeksi yhden karkin tulee helposti napsittua toinenkin, aiheettahan se meille aivoissa mielihyvää. Harmi vain että tuota mielihyvää ruokkiakseen tulee syödä aina enemmän ja enemmän sokeria jotta se tulisi tyydytetyksi.

Sokerista eroon pääseminen vie omalla kohdallani helposti viikon-kaksi ainakin. Valitettavasti se syö myös luonteenlujuutta, mutta kun pääset siihen pisteeseen että sokeria ei tee edes mieli se myös palkitsee!

Sokeri aihettaa kehossamme tulehdustiloja, sekä mm. altistaa hiivatulehdukselle. Se vaikuttaa myös insuliinituotantoon siten myös muutoin hormonitoimintaamme. Kun olet sokerikoukussa mikään terveellinen ei oikeasti maistu myöskään miltään, energiatasot ovat alhaalla, olo on vetämätön ja mielialat heittelevät. Koska olemme yksilöitä ei jokaiselle toimi samat keinot, ihmepilleriä ei tähänkään ongelmaan ole olemassa. Siinä missä toiselle toimii kerrasta kaikki sokerit pois kaipaa toinen pehmeämpää laskua, pikkuhiljaa sokerista irtipäästämistä. Kokosin alle vinkkejä kuinka sokerista voi päästä eroon.

sugar-addict
http://philmaffetone.com/author/philmaffetone/
soda-sugar-cup-600x450
http://www.epiceveryrep.com/much-sugar-soda/

Kuinka päästä eroon sokerista

  1. Älä osta tai säilytä kaapeissa mitään karkkeja, keksejä tai sokerisia tuotteita joihin voi helposti tarttua hädän hetkellä
  2. Syö monipuolisesti puhdasta ruokaa, riittävästi proteiinia, pidä kiinni säännöllisestä ruokarytmistä sillä nälkäisenä repsahdat todennäköisesti helpommin
  3. Huolehdi että juot riittävästi vettä usein näläntunne on merkki kehon nestehukasta
  4. Älä käytä mitään sokerittomia light-tuotteita, ne paitsi sisältävät aspartaamia myös ylläpitävät kehossasi makeannälkää!
  5. Tarkista myös muut ostoksesi, sokeria on piilotettu moniin eri ruoka-aineisiin muroista, mehuihin, salaatinkastikkeista, sinappiin ja puuroihin.
  6. Voit herkutella myös ilman sokeria ks. vinkkejä reseptit-välilehdeltä, myös maukkaat hedelmät ja marjat maistuvat paljon paremmilta kun elimistösi on ”puhdas” valkoisesta sokerista
  7. esim. ceylon-kaneli auttaa hillitsemään makeannälkää, kokeile sekoittaa sitä osaksi vaikkapa smoothieta
  8. Mieti syy, miksi haluat olla ilman sokeria, mikä motivoi sinua? laihdutus, terveellisemmät elämäntavat, rahan säästö jne?
  9. Käytätkö sokeria että saat tukahdettua sillä nopeasti jotain muita ikäviä tunteita, kuten ikävää, surua, stressiä, kiirettä. Antaako se lohtua, seuraa vai mitä tunteita saatat yhdistää sokerin syömiseen?
  10. Omalla kohdallani ainakin väsymys on yksi laukaiseva tekijä makeanhimolle, keho kaipaa väsyneenä nopeaa energiapiikkiä, valitettavasti se piikki on varsin lyhyt ja lasku sitäkin jyrkempi. Pyri nukkumaan hyvin, aina se ei ole mahdollista, kuten lapsiperheissä. Jos makeanhimo on ylitsepääsemätön pyri korvaamaan se paremmalla vaihtoehdolla kuten taateleilla, raakasuklaalla, hedelmillä.
  11. Yleensä pahin mieliteko kestää noin 15 minuuttia, tunnista heikko hetki ja odota 15 minuuttia, katso miten himo laantuu.
  12. Pyri eroon ajatuksesta että mietit koko ajan mitä herkkuja voisit syödä seuraavaksi.
  13. Mistä muualta voisit saada kehon tuottamaan samoja endorfiinejä mitä sokerista saat? Liikunnasta, kokeile. Liikunnan jälkeen harvemmin tekee mieli mitään makeaa.
drink_sugar
sugarstacks.com

 

Terveelliset Herkut

7 vastausta artikkeliin “Miten päästä eroon sokerikoukusta?”

  1. Hyvä postaus!:) Noista kuvien tekijänoikeuksista vaan, että tuo ”googlen kuvahaku” ei todellakaan riitä copymerkinnäksi. Google on hakupalvelu, eikä sinne ole ladattu yhtäkään tiedostoa. Valitettavasti kuvien kopioiminen ei ole ihan niin helppoa, katso miltä sivulta ne on ja ota selvää, saako niitä kopioida. Yhtälailla kaikki sun kuvat löytää jollain hakusanoilla googlesta, joten ihan yhtä hyvin joku vois kopioida sun kuvia ja väittää niiden olevan googlen kuvahausta. En todellakaan halua olla ilkeä, mutta valitettavasti laki on laki:)

    • Hei, olet todellakin oikeassa! Käytän aika vähän ulkopuolisten kuvia ja olen nähnyt tätä vastaavaa esitystapaa monessa blogissa, sen kummemmin ajattelemassa päädyin samaan, korjasin nyt kuitenkin kaikki linkit alkuperäisiin materiaaleihin.

    • Se mikä on julkistettu, on käytettävissä. Sananvapaus käy aina yli kaupallisten ”sääntöjen”.

  2. Monesti ihminen ei itse edes tajua, miten koukuttunut sokeriin on. Itse olin myös, kunnes pari vuotta sitten jätin leivän ja valkoisen vehnän sekä kaiken ”näkyvän” valkoisen sokerin pois. Eipä enää kovin usein tee makeaa edes mieli, ja sitten jos jotain oikeasti sokerista syö, niin ihan vähästäkin tulee jo huono olo. Terveellinen ja säännöllinen ateriarytmi toki auttavat, jos siitä usein lipsuu, niin kierre on taas valmis.

    • Kyllä, sokerikierteeseen joutuu varsin helposti uudestaan kun vain sille antaa pikkusormen.. Kaikki valkoisella sokerilla valmistettu ”höttö” maistuu yli makealta eikä lainkaan luonnolliselta kun sokerikoukusta on päässyt eroon. Sanoisin että makuaisti terävöityy aivan toisella tavalla!

  3. Sokerikoukku on hirveä!
    Itse rakastan kaikkea makeaa, leivonnaiset on ehkä mun kaikkein heikoin kohta. Mulle ei todellakaan toimi mikään ”pehmeä” lasku, jatkan vaan sen paskan syömistä.. 😀 pakko vetää kylmästi kerrasta kaikki yltiösokerit pois. Vedenjuonti auttaa tosi paljon ja se, että syö 3h välein (vaikkei olisi hirveä nälkäkään vielä). Ei tuu niin helpolla repsahdettua.

    Sitä ei tajuakaan kun kiskoo sitä sokeria kilokaupalla, että kuinka huonon olon se antaa. Vasta kun on hetken ollut kuivilla, huomaa voivansa paljon paremmin.

    Hyvä ja ajankohtainen kirjoitus. 🙂

    http://yksikokosopiikaikille.blogspot.fi/

    • Juuri, näinhän se on. Sen olotilan kohenemisen huomaa todellakin vasta jälkikäteen kun on päässyt eroon siitä sokerista. Melkoisen koukuttava aine!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta