Kauneushormoni

Kukapa ei haluaisi näyttää hyvinvoivalta ja nuorekkaalta ikäännyttyäänkin? Hormonit ovat jokapäiväisessä arjessamme mukana toiset näkyvämmin ja toiset toimivat niin sanotusti vain taustalla. Yksi tärkeä ihon kuntoon heijastava tekijä on kauneushormoni=kasvuhormoni, kyllä kuulit oikein. Kauneudenhoito mielletään usein ulkoisiin seikkoihin keskittymistä. Käytetään paljon rahaa kalliisiin voiteisiin, meikkeihin jopa ehkä radikaalisti kauneusleikkauksiin, ihon happokuorintoihin jne. Harvoin tulee kuitenkaan ajatelleeksi sitä, miten paljon voimmekaan tehdä kauneutemme eteen muilla keinoin.

Ajatella että voisimme vaikuttaa jotenkin itse sisäisesti siihen kuinka kauniilta näytämme?

wellness-banner
http://essentialwellnessmedicine.com/about-dr-schultz/
wellness-image
http://selfhelpfitness.com/your-wellness/
wellness_stock_photo
http://riveroakswellnesscenter.com/

Iho on yksi näkyvimmistä tekijöistä, joka ilmentää muun muassa ikääntymistä ja stressiä. Ihoon vaikuttavat monet hormonit eri tapaa, kuten sukupuolihormonit, kilpirauhashormonit, stressihormoni kortisoli ja kasvuhormoni.

Kun vanhenemme ihomme ei ole enää niin kimmoisa eikä jäntevä. Vanhemmiten iho myöskin ohenee ja haurastuu. Iän myötä kasvuhormonin määrä elimistössämme vähenee merkittävästi, 14% vuosikymmenessä ja 40 ikävuoden jälkeen merkittävästi! Mitä sitten voisi tehdä jotta kasvuhormoni jatkaisi eritystään?

Eniten kasvuhormonin tuotantoon vaikuttavat uni ja liikunta, liikuntamuodoista erityisesti paino- ja intervalliharjoittelu. Kasvuhormoni polttaa rasvaa ja rakentaa lihaksia nopeuttaen lihaskudoksen uusiutumista, samalla se vahvista myös luustoa, parantaa meidän immuunipuolustusta sekä parantaa muistia ja oppimista. Kasvuhormoni myös rakentaa ja korjaa ihoamme sekä monia muita elimiä.

011031EE1CDA3ACC0676752D708973DA7A-main-article-6322
http://www.corporatewellnessmagazine.com/others/beauty-sleep/

Unen merkitys on paitsi jaksamisen kannalta oleellista, sitä tulisi saada 7-8 tuntia yössä, joista tärkeimpiä tunteja ovat ensimmäiset kolme-neljä tuntia, tällöin kasvuhormonia erittyy eniten. Huono unenlaatu taas lisää merkittävästi stressihormoni kortisolin eritystä.

organic-beauty-talk-green-detox-smoothie-cleanse-450x291
http://www.organicbeautytalk.com/

Kasvuhormoniin vaikuttaa suotuisasti myös painonhallinta, ruoka-aikojen säännöllisyys, vähäinen alkoholin kulutus, sekä riittävä proteiinin saanti. Terve suolisto ja toimiva ruoansulatus heijastavuvat myös ihon kuntoon. Puhdas, värikäs monipuolinen ruokavalio tukee elimistösi hyvinvointia. Ravinteikkaasta ruokavaliosta elimistösi saa vitamiineja ja mineraaleja. Opettele kuuntelemaan elimistöäsi ja ennen kaikkea suolistoasi. Tässä yhteydessä ei kannata unohtaa myöskään vedenjuonnin merkitystä, joka vaikuttaa myös aineenvaihduntaamme ja ihon kuntoon.

www.thiswildheart.com/category/health-and-wellness/
www.thiswildheart.com/category/health-and-wellness/

(Lähde: Kaisa Jaakkola Hormonitasapaino, www.vivawoman.net, www.youbeauty.com)

 

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta