Mistä merkeistä voit päätellä, että hormonitasapainosi ei ole kunnossa?

WP_20151017_120

”Kuuntele itseäsi” Tiedät kyllä, jos jotain on vialla. Kääks, tähän syyllistyn itsekin, olen kirjoittanut usean julkaisun yhteydessä kuinka kuuntelemalla kehoasi tiedät kyllä mikäli jotain on vialla ja täten voit tehdä tarvittavia muutoksia. Entä jos arjen, kiireen, hälinän ja ruuhkavuosien keskellä ei vain jouda tai kerkeä juuri kuuntelemaan itseään? Huomion keskipisteenä onkin lapsi, puoliso, koira, kissa, äiti, sisarus tai mikä tahansa muu paitsi sinä itse. Huomaat kyllä muutokset heissä, mutta miten on itsesi laita? Jos olo on ollut todella pitkään vetämätön, mistä enää tiedät onko kyseessä oire vai perustila?

Keräsin tähän alle kysymyksiä sinulle, tuntuuko jokin näistä kohdista tutulta? Mikäli vastasin kyllä, kehosi hormoonitoiminta ei välttämättä ole balanssissa.

pienen pieniä simpukoita rantahiekassa

  1. Epäsäännölliset kuukautiset? Kuukautiset tulevat naisilla keskimäärin 21-35 viiden päivän välein. Mikäli oma kiertosi poikkeaa tästä on se viesti estrogeeninen tai progesteronihormonien epätasapainosta.

  2. Nukutko riittävästi? Heräiletkö keskellä yötä? Hikoiletko öisin?

  3. Iho-ongelmat? Pieniä näppyjä tai mustapäitä tulee varmasti lähes kaikille (tai sitten olet todella onnenpekka!) mutta mikäli ihosi oireilee voimakkaasti, aikuisiän aknea tms. kertoo tämä myös hormonien epätasapainosta

  4. Ongelmia vatsan kanssa? Toistuvaa turvotusta, ripulia, ummetusta?

  5. Toistuva väsymys /sumuinen olo. Jos olet kärsinyt toistuvasta väsymyksestä, muutaman huonosti nukutun yön sijaan voi kyseessä olla hormonien epätasapaino. Vastaavasti myös unettomuus voi olla merkki tästä.

  6. Alakuloisuus, mielialan heittely

  7. Ruokahalun kasvu, painonnousu

  8. Päänsärky

  9. Keskittymiskyvyn puute

Osa näistä oireista vaatii lääkärin tarkastusta, mutta ensimmäinen asia minkä voit tehdä on tarkastella KRIITTISESTI omaa ruokavaliotasi. Meneekö suusta alas toistuvasti sokeria, valmisruokia? Jos kaipaat apua sokerikoukusta irtipäästämiseen, lukaise tämä.

493x335_stress_and_anxiety_rmq
webmd.com

Kärsitkö stressistä? Voit lukea täältä kirjoituseni stressin vaikutukset hormonitoimintaan. Korjaukset parempaan eivät vaadi aina täyttä remonttia, vaan pienillä arjen teoilla on usein suurempi merkitys arjessa. Näiden pienin juttujen opettelu voi viedä aikaa, mutta ole kärsivällinen, kun pääset omaksumaan ne hyvin tulee niistä tapoja eikä niiden eteen tarvitse enää pinnitellä jatkuvasti vaan ne hoituvat kuin itsestään.

(lähde webmd.com, time.com)

 

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta