Vitamiinien imeytyminen

20160208_115047

Uusimmassa ilmaisjakeluna kotiin tulleessa Apteekki-lehdessä oli hyvä artikkeli vitamiineista ja niiden imeytymisestä. Artikkelissa on haastateltu Antioksidanttiklinikan vastaavaa lääkkäriä LKT Pertti Lähteenmäkeä.

Olen kertonut, että kuulun siihen koulukuntaan joka ei usko, että riittäväkään monipuolinen ruokavalio ei riitä vitamiinien ja ravinteiden saamiseksi vaan näitä tarvitaan myös purkista. En missään nimessä halua lähteä sanomaan että tämä on oikea valinta kaikille, jokainen tehköön kuten haluaa ja oman kehonsa parhaiten tuntee. Tämä artikkeli onkin juuri sinulle joka käytät vitamiineja ja ravintolisiä.

Harvoin tulee ajatelleeksi, että sillä mihin aikaan tai minkä aterian tai juoman yhteydessä vitamiinisi nappaat on merkitystä? Toki vitamiinien imetymiseen vaikuttaa paljon myös yksilölliset erot, sairaudet, suoliston kunto (ja maitohapot). Jos suolistosi ei toimi optimaalisesti haittaa se niin ruoka-aineiden, lääkkeiden kuin vitamiinienkin imeytymistä. Imeytymiseen vaikuttaa myös se kuinka paljon kehossa on tiettyä vitamiinia jo ennestään. Myös tietyt lääkeet voivat vaikuttaa vitamiinien imeytymiseen.

Vitamiineja on rasva- ja vesiliukoisia. Vesiliukoiset eivät varastoidu vaan ne poistuvat virtsan mukana, kun taas rasvaliukoiset varastoituvat aivoihin, lihaksistoon, maksaan, rasvakudokseen jne. Vesiliukoisia vitamiineja ovat mm. C-vitamiini ja B-ryhmän vitamiinit.

Kaikkia vitamiineja ei siis kannattaisi napata kerralla tyhjään vatsaan. Koska esimerkiksi perään nautittu kahvi heikentää B3-, raudan, sinkin ja kalsiumin imeytymistä.

http://worldklassrunners.com/best-vitamins-and-supplements-for-women/

Esimerkiksi magnesium jolla on rauhoittava vaikutus tulisi ottaa aina illalla, mutta sen yhteydessä tai heti sen jälkeen ei kannattaisi nauttia maitotuotteita. Kalsium on muutenkin hankala, sillä se vähentää lähes kaikkien vitamiinien imeytymistä.

C-vitamiinia moni nappailee flunssan yhteydessä suurempia määriä, tämä kuitenkin kannattaisi tehdä pitkin päivää, sillä suuresta kerta-annoksesta jopa puolet voi jäädä imeytymättä. Jos taistelet flunssaa vastaan c-vitamiinin kera kannattaisi ottaa sinkkiä. Runsaat kuidut ja kalsium haittaavat sinkin imeytymistä.

Jos käytät rautalisää,  kannattaa se nauttia c-vitamiinin yhteydessä, myös lihan tai kala-aterian yhteydessä nautittu rautalisä imeytyy paremmin. Marjat ja hedelmät-auttavat tämän kombon imeytymistä, kalsium taas haittaa imeytymistä. Raudan imeytymistä haittaavat kananmunat, tee, kaakao, viljat jne.

D-vitamiini kannattaisi nauttia öljyn kera tai samaan aikaan omegaöljyn kanssa, joka parantaa rasvaliukoisen d-vitamiinin imeytymistä. D-vitamiinia on muuten saatavana myös öljykapselimuodossa ja öljynä. D-vitamiini puolestaan tehostaa kalsiumin imeytymistä joten sen yhteydessä voi nauttia maitotuotteita. D-vitamiini myös pirstää, joten hyvä aika nauttia D-vitamiinia on aamusta.

B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinperäisistä ruoka-aineista, joten varsinkin vegaanien kannattaa huomioida riittävä B12 vitamiinin saanti. Myöskin yli 65-vuotiaat kärsivät usein B12-vitamiinivajeesta. B12 vitamiinia olisi hyvä nauttia pieniä annoksia pitkin päivää, aterioiden välillä tyhjään vatsaan.

Vitamin-B_plate
http://dailyburn.com/life/health/benefits-vitamin-b-complex/

 

Terveelliset Herkut

Yksi vastaus artikkeliin “Vitamiinien imeytyminen”

  1. Normi salilla pumppailija. Miksi nykyään ruuan syömisestä tehdään vaikeaa?Käsittämätöntä että pitäisi kokoajan seurata mitä suuhusi laitat.Terveeliset ruoka vinkit saa Antti Heikkilä ortopedian ja traumatologian erikoislääkäriiltä. Antti paljastaa sen totuden miten syöt terveellisesti, ja siinä on kaikenlaista sellaista mitä nykään pidetään myrkkynä. Eli nykyajan ruoka vinkkeihin on päässyt väliin jokin sellainen väärä taho, joka syöttää uskottavalla tavalla sellaista tietoa, josa vastustetaan nimenomaan terveellisiä perinteisiä ruokia. lihaa, kovaa rasvaa,maatilan puhdas tankki maito jne niitä on paljon.Isku kuumennetut maidot on paljastettu jo aikojasitten sen bisnes idea tausta tarkoituksena on aiheuttaa sellainen kuin laktoosi-intoleranssi, ja sen nimen omaan aiheuttaa isku kuumennetut maito tuotteet. Niin käsittämättöältä ja vaikea uskoiselta se kuulostaa mutta se on tosi.Näinne toimii keliakiat sun muut äidinmaidon korvike on yksi altistava tekiä saada lapselle laktoosi-intoleranssi.Kaikki lääkärit tiedostaa tämän mutta ei kerro jos et kysy, minun serkkuni Räisänen Simo ja Aleksi lääkäreitä molemmat kokkolassa, oikeenkin läheisiä tuttuja ja mukavia.Mutt jos kysyn jotakin asiaa ruuasta niin se suosittelee esim poistamaan rasvat jauelihasta. Eli aivopesu on mennyt hyvin perille ja niitähän ei käännetä kun kirja kerta toisin sanoo.Syö kuin ennenvanhaa! älä syö mitään missä ei ole rasvaa, jos näin toimitaan sellainen henkilö useinmiten joutuu syömään tapletteina, ja imeytminen on heikompaa kuin keitoista saadut ravinteet.TRV Joni

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta