Runsaskuituinen gluteeniton siemenleipä ja vaihtoehdot kaurapuurolle!

20160202_123642_s
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: URTEKRAM

Tattadadaa, saanko esitellä rakkaat lukijat ihanan maukkaan, runsaskuituisen gluteenittoman siemenleivän!! Ota resepti talteen, sillä kerran tehtyäsi haluat tätä varmasti myös lisää! Ja jotta leipä pysyisi tuoreena, voit hyvin pakastaa sen osissa/viipaleina ja paahtaa paahtimessa aina tarvitsemasi määrän.

Runsaskuituinen gluteeniton siemenleipä

Sekoita ainekset, peitä taikinakulho kelmulla ja anna levätä n. 2 tuntia. Kaada taikina öljyllä voideltuun leipävuokaan (n.1,2 l) ja paista kiertoilmauunissa 200 asteessa n. 50-60 minuuttia. Leivän kypsyyttä voit kokeilla koputtelemalla sen pintaa, kypsä leipä kumisee hieman. Ota kypsä leipä uunista ja anna jäähtyä ennen vuoasta kumoamista.

*****

Tässä yhteydessä haluan myös nostaa esille vaihtoehtoja puuron ystäville. Näistä inspiraation lähteistä haluan kiittää Urtekramia, jolta sain tuotteita kokeiltavakseni. Valikoima on laaja ja sieltää löytyy runsaasti luomuvaihtoehtoja sekä tuotteita gluteenittomaan ruokavalioon. Näistä tulen kertomaan varmasti myös myöhemmin lisää!

Tuotekokeilun myötä täytyy sanoa, että olen aivan rakastunut täysjyväriisihiutaleisiin! Mantelimaitoon keitettynä niistä tulee ihanan lempeä puuro alle 10 minuutissa! Yhdessä kuivattujen mangosiivujen (jotka ovat kuin karkkia!) sekä kuivattujen rapeiden granaattiomenan siementen ja pakasteesta löytyneiden mustikoiden kera on makukokemus tajunnanräjäyttävä! Pieni tunnustus tähän väliin, että olen syönyt puuroa jopa päivälliseksi! Ja mitäs pahaa siinä, kuka sanoo että puuroa saa syödä vain aamiaisella tai iltapalaksi?

20160202_123532_s

20160202_123549_s20160202_124538_s

Myöskin speltti- ja hirssihiutaleista haudutettu puuro toi mukavaa vaihtelua perus kaurapuurolle. Riisi- ja hirssi ovat gluteenittomia toisin kuin spelttihiutaleet, jotka soveltuvat monelle jotka saavat muutoin viljoista oireita. Speltti soveltuu myös FODMAP-ruokavaliota noudattavalle. Speltti sisältää muuten runsaasti proteiinia (14g /100g) ja maku on kivan pähkinäinen. Suuret hiutaleet toivat myös kivaa suutuntumaa puuroon.

Puuron päällehän voi käytännössä laittaa mitä kaapista löytyy, hilloja, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, tahnoja, soseita, maapähkinävoita you name it! Päällisiksi hirssipuuroon laitoin Urtekramin aitoa ceylonkanelia joka ei sisällä maksalle haitallista kumariinia, sekä Urtekramin paahdettuja omenakuutioita vaahterasiirapin kera. Ai sentään, vesi herähtää kielelle jo pelkästä muistelusta.  Spelttipuuron kera päälle laitoin hieman makean ja kirpeän yhdistelmää; punaherukoita, passionhedelmää, banaania ja viinirypäleitä!

20160203_120534_s20160203_120422_s20160203_120504_s20160203_120529_s

 

Terveelliset Herkut

Yksi vastaus artikkeliin “Runsaskuituinen gluteeniton siemenleipä ja vaihtoehdot kaurapuurolle!”

  1. Hei, mitenkäs jos ei omista kiertoilmauunia. Kuinkas kauan leipää pitää silloin paistaa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta