Ympäröi itsesi positiivisilla asioilla, mielen voima

20160228_12535020160228_131358

Jos haluat tarpeeksi kovasti voit saavuttaa mitä vain? Mielemme voimaa on tutkittu vielä varsin vähän, mutta  huippu-urheilussa perinteisen urheiluvalmennuksen ohella mentaalivalmennusta on testattu ja todettu varsin oleelliseksi tekijäksi menestymiseen. Mielemme on erikoinen, sillä se voi saada meidät uskomaan että pystymme mihin tahansa tai päin vastoin se saa voi rakentaa tiellemme tuhansia näkymättömiä esteitä.

Siinä missä lihasta tai vaikkapa soitinta voit harjoitella ja tulla harjoitusten myötä paremmaksi ja paremmaksi voi myös mieltä treenata. Hyvä lähtökohta sille, että ne asiat missä haluat todella onnistua on korostaa niitä positiivisella ajattelulla. Usein mieli sanookin, että minä pystyn tähän, mutta toisinaan saatat kuulla siltikin sisimmässäsi epäilyksen äänen joka vaikuttaa itseluottamukseesi ja päättäväisyyteesi. Negatiivisuus imee energiaa ja voimavaroja, senhän me tiedämme mutta emme aina voi noille ajatuksille mitään. Ajattele jos noina hetkinä sisälläsi olisikin ääni joka käskisi jatkamaan sillä se tietäisi että onnistuisit varmasti?

Positiivinen ajattelutapa ei tarkoita sitä että elämä on aina yhtä hymyä ja naurua. Vaikeita asioita kohtaamme elämässämme väistämättä, negatiivisen ajattelumallin sijaan positiivisella ajattelulla voimme päästä vaikeiden aikojen yli ja jopa oppia noista elämän karikoista jotain. Ajattelumme ohjaa käyttäytymistämme halusimme tai emme, se miten suhtaudumme asioihin, minkä asioiden eteen olemme valmiita yrittämään enemmän. En usko että alasta riippumatta kaikki menestyneet ihmiset olisivat vain syntyneet kultalusikka suussa tai onnenkantamoisten kautta menestyneet, töitä se on taatusti kaikilta vaatinut, mutta myös ”hullua” uskoa itseensä ja siihen että minä onnistun. Se ei riitä että ympärilläsi on hyviä valmentajia ja sparraajia he kyllä varmasti vievät sinua eteenpäin, mutta loppupeleissä kaikki on kiinni sinusta itsestäsi ja siitä miten paljon olet valmis laittamaan itseäsi likoon.

Tunnistatko itsesi näistä?

  1. Hyvän työpäivän jälkeen sait paljon aikaiseksi ja teit oikeasti hyvää työtä. Kun pääset kotiin ajatteletko, että olipa hyvä päivä, vai keskitytkö vain siihen kuinka sinun olisi pitänyt ehtiä tehdä vielä enemmän sitä tätä ja tuota?

  2. Kun jotain ikävää tapahtuu syytätkö tästä automaattisesti itseäsi? Esimerkiksi tapaaminen ystävien kesken peruuntuu, ajatteletko ensimmäiseksi että syy oli varmaan sinussa, sanomisissasi tai tekemisissäsi?

  3. Odotat aina pahinta tapahtuvaksi? Sait kahvilasta väärän kahvin ja tästä johtuen ajattelet että koko päivä on varmasti pilalla ja paljon muutakin pahaa tulee tapahtumaan?

  4. Työhaastattelussa yrität parhaasi mutta ajattelet sisimmässäsi ettet kuitenkaan saa kyseistä työtä, tai ettet ole kyllin hyvä vaadittuun tehtävään

  5. Näit asiat aina hyvinä tai pahoina? Ei ole välimaastoa, näet myös omat toimesi hyvinä tai huonoina?

  6. Ystäväsi tapaa uuden miehen, löytää uuden onnellisemman elämäntavan, laihtuu, vaihtaa alaa tai muuten jotain kivaa tapahtuu hänen elämässä, ajattelet että ei tule kestämään?

Harjoittele positiivista ajattelua

Se ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii todellista harjoittelua kuin esimerkiksi jonkun muun täysin uuden asian oppiminen.

  1. Tunnista aihealueet joissa tyypillisimmin ajattelet negatiivisesti ja joita haluaisit muuttaa. Työ? Parisuhde? tai jokin muu pieni aihealue?

  2. Tunnista noissa yhteyksissä omat ajatuksesi, varsinkin silloin kun huomaat ajattelevasi negatiivisesti, yritä löytää jokin positiivinen asia.

  3. Olen avoin ja anna itsellesi lupa myös hymyillä ja olla iloinen, vaikeinakin aikoina. Etsi iloa normaalista arjesta, ne hetket kun pystyt nauramaan lievittävät myös stressiä.

  4. Löydä tekniikoita parantaa stressiäsi. Syö hyvin, liiku, nuku ole itsellesi armollinen, pyri löytämään asioita elämässäsi joista voit olla kiitollinen.

  5. Löytyykö lähipiiristäsi positiivisia ihmisiä? Negatiiviset ihmiset tahtovat imeä myös kaiken positiivisen ympäriltään, positiiviset ihmiset sen sijaan tekevät päin vastoin.

  6. Opettele positiivisia ajatuksia ja sano ne mielessäsi itsellesi. Älä sano itsellesi mitään sellaista negatiivista mitä et koskaan sanoisi toiselle ihmiselle ääneen. Ole pikkuhiljaa itseäsi rohkaiseva ja kannustava. Kun negatiivisiä ajatuksia nousee mieleesi yrität vastata mielessäsi niihin positiivisilla asoilla.

”See the positive side, the potential, and make an effort.” ~Dalai Lama

(lähde: mayoclinic.org, sparkpeople.com, successconsciousness.com

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta