Kolmen ainesosan herkulliset välipalapatukat (gluteeniton, sokeriton, vegaani)

20160316_17412120160316_17391112920516_10153998133548396_541301258127952294_n

Aurinkoista tiistaita! Pääsiäinen sukulaisissa on takana ja eilinen päivä menikin pitkälti autossa istuessa. Pääsiäiseen mahtui lunta, räntää, vesisadetta mutta myös ihanaa auringonpaistetta. Ihanan pitkät vapaat tulivat tarpeeseen kahden viikon työrupean jälkeen, joskin toinen samanmoinen olisi edessä, mutta nyt taas jaksaa!

Kuten ehkä resepteihini enemmän tutustuneet rakkaat lukijat olette saaneet huomata, terveelliset herkut eivät missään nimeitä ole vaikeita tai monimutkaisia valmistaa. Sitä eivät taatusti ole myöskään nämä kolmen ainesosan välipalapatukat.

Kvinoa kiehtoo minua kovin. Tuo luontaisesti gluteeniton kvinoa on sinulle tuttu ehkä salaateista ja lisukkeista, mutta oletko maistanut sitä paahdettuna? Kvinoaa voi paahtaa itse kattilassa ja pienet jyväset poksahtelevat kuin popcornit ikään, tämä paahteinen maku on myöskin todella herkullinen! Täällä ohjeeni kvinoan paahtamiseen. Jos haluat jättää tämän vaiheen välistä on paahdettua kvinoaa saatavana jo hyvinvarustelluista liikkeistä, omani olen löytänyt mm. Punnitse& Säästä -ketjun myymälöistä.

Medjoul-taatelit ovat erittäin makeita, runsaasti kuituja sisältäviä ja toimivat hyvin sidosaineena näissä patukoissa. Proteiinia patukoihin tuovat kuoritut hampunsiemenet, jotka ovat erittäin ravinteikkaita ja pehmeän pähkinäisen makuisia. Hampunsiemenet voit korvata tässä reseptissä myös pieneksi murskatuilla pähkinöillä tai siemenillä.

 

  • 6 kpl medjoul-taateleita
  • 2 rkl kuorittuja hampunsiemeniä
  • 5 rkl paahdettua kvinoaa (löytyy valmiina tai voit valmistaa itse)

Poista ttateleista kivet, mikäli käytät kuivattuja taateleita, liota niitä puolisen tuntia lasissa, jotta ne ehtivät pehmitä. Pyöräytä taatelit tehosekoittimella sileäksi ja lisää lopuksi paahdettu kvinoa ja hampunsiemenet ja kääntele ne lusikalla taatelimassan sekaan (lisää tarvittaessa siemeniä/kvinoaa, saadaksesi tarpeeksi jämäkän koostumuksen). Muotoile patukoiksi.

20160316_174138

Terveelliset Herkut

6 vastausta artikkeliin “Kolmen ainesosan herkulliset välipalapatukat (gluteeniton, sokeriton, vegaani)”

  1. Parempaa tulee halvemmalla:
    -Kaurahiutaleita
    -Pähkinävoita (Peanut, Almond, Casein)
    -Heraisolaattia

    • totta, tällä ohjeella tulee varmasti hyviä. itse oon ostanu mass.fi sivulta just maapähkinä-, manteli- ja cashewvoita. kaikki todella hyvänmakuisia. itse olen tehnyt pähkinävoista+taateleista+suklaaherasta. On tullu onnistuneita välipalapatukoita joissa makua ja sopivasti myös protskua.

    • Kiitos vinkeistä Heikki ja Minttu! Menee varmasti kokeiluun

  2. Maistoin eilen ekaa kertaa kvinoaa ja tykkäsin niin paljon, että haluisin tarjota kvinoasalaatin nyt keväällä ylppäreissäni! Mietin vain, säilyykö kvinoa lämpimässä montaa tuntia? Riisiähän kun ei ainakaan voi pitää koko päivää lämpimässä…

    • Hei, ihan tarkkaa tietoa minulla ei kyllä valitettavasti ole kvinoan säilyvyydestä lämpimässä. Jääkaapissa keitetty kvinoa säilyy toki 2-3 päivää, mutta miten sitten huoneenlämmössä. Olen itse kyllä tehnyt illanistujaisiin kvinoasalaattia eikä se ole mennyt huonoksi useammankaan tunnin esilläoloaikana. Tietysti jos salaatin voi hetkittäin nostaa kylmään/tai pitää osaa siitä kylmässä ja listätä tarjoiluastiaan aina tarvittaessa niin varmistaisi ettei ehdi mennä huonoksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta