Hyvinvointi -suorittamista?

20160404_120224Kokonaisvaltainen hyvinvointi on varmasti se mitä useimmat meistä niin minä kuin varmasti sinä lukija siellä ruudun toisella puolella tavoittelet?

Optimal Performarcen Joni puki taannoissa blogikirjoituksessaan tekstiksi sen mitä itsekin allekirjoitan. Some, blogimaailma ja lehdet kirjoittavat kilvan hyvinvoinnista, millä tekijöillä sen voi saavuttaa ja tämä luo paineita useille meistä. Hyvinvoinnin saavuttaminen saattaa kuulostaa hengästyttävältä suorittamiselta jossa ruokavalio, liikunta, lepo on aikataulutettu, eikä se kauheasti tunnu aina antavan armoa muuttujille joita elämä on kuitenkin täynnä.

Milloin hyvinvoinnista tuli hirveää hampaat irvessä suorittamista joka on täynnä rajoituksia?

Tämä Terveelliset herkut blogi sijaitsee Fitfashion blogiporttaalissa jossa bloggaajat kirjoittavat aktiivisesti terveydestä, liikunnasta, fitneksestä, dieteistä ja niin edelleen. Itse taidan kuulua tässä joukossa auttamattomasti niihin vanhimpiin kirjoittajiin, olenhan jo 35, pian 36-vuotias kanssasiskojeni keski-iän lähellessä lähempänä 20-ikävuotta. En voi olla ajattelematta mitä paineita niin blogi- kuin somemaailma luokaan niin meille aiheesta kirjoittaville kuin aihepiiristä kiinnostuneille lukijoille. Hengästyttää ja hämmästyttää kuinka paljon toiset ehtivät; treenaamaan vähintään viisi kertaa viikossa, syömään aina terveellisesti ja optimaalisesti, diettaamaan, lepäämään, tapaamaan ystäviä ja suorittamaan muutoinekin varsin täydellisen kuuloista elämää.

20160228_12202920160329_132823

Olen viljellyt hyvinvoinnista kirjottaessani termiä armollisuus. Tavoittelen sitä, sillä pienen lapsen äitinä, kiireisen työn parissa sekä tämän blogin ja muiden elämässä eteen tulevien tavoitteiden edessä sitä tuntee itsensä usein aika riittämättömäksi. Mitä tehdä tilanteessa, jossa esimerkiksi lapsi sairastuu, mies on pitkällä työmatkalla, omassa työssäni olisi kiire, lapsenvahtia ei löydy ja liikunnan pariin en pääse ja blogia varten en ole ehtinyt miettiä riviäkään. Stressatako, vai antaakko itselleen hieman armollisuutta sen suhteen että kaikkea en kerta kaikkiaan pysty tekemään. Tällaisten asioiden keskellä yritän parhaani ja pidän edes jostain asioista kiinni siihen asti kun asiat taas korjaantuvat ja voin palata ns. normaalin arjen pariin. Vaikka aiheesta paljon kirjoitankin haluan ehdottomasti muistuttaa sinua rakas lukija että elämä on täynnä monenlaisia hienoja kuin ikäviäkin asioita, joiden keskellä ei aina pysty orjallisesti noudattamaan näitä ns. hyvinvoinnin aakkosia, mutta miten suhtautua niiden edessä?

Ei siis ihme jos tavallinen Tiina ajattelee repsahtaneensa heti kun yksi tai kaksi liikuntasuoritusta jää taka-alalle tai ruokavalio kiireen keskellä ei sisältänyt juuri oikeassa suhteessa proteiineja, rasvoja kasviksia ja hedelmiä, mikroravinteista, superfoodeista puhumattakaan. Tästä Joni erinomaisesti kirjoittaakin, enkä voi kun lainata hänen tekstiään:

Jos väliin jääneet treenit, huonosti nukutut yöt ja elämän prioriteettien muuttumiset ovat sinulle ”retkahduksia” ja ”selkärangan katkeamisia” joista ”pitää palata ruotuun” ja ”ryhdistäytyä” niin ennustan sinulle loppuelämäksi sietämätöntä stressikuormaa ja kroonista riittämättömyyden tunnetta. Vieläpä sellaisissa määrin, että ne murtavat meistä sitkeimmänkin ja löydät itsesi heittämässä hanskoja tiskiin aikaisemmin kuin kuvitteletkaan.

Jotenkin minä vain toivon, että sinä löytäisit sellaisen sopivan tasapainon kaikkeen tähän tekemiseen ja hyväksyisit sen, että ihmisiä tässä vain ollaan ja joskus elämässä yksi asia on tärkeämpi kuin toinen. Pääasia on, että pidetään itsestä huolta itselle parhaiten toimivalla tavalla, ainakin sen verran että terveys pysyy yllä. (Joni, Optimal Performance)

Antakaamme siis itsellemme armollisuutta hyvinvoinnin tavoittelun suhteen. Olen myös sitä mieltä että tavoitellessa sitä omaa hyvinvointia on ihan tervettä välillä pysähtyä ja miettiä onko esimerkiksi juuri tämä ruokavalio minulle se paras vai voinko sen saavuttaa jollain toisella tapaa. Vegaanit, vegetaristit, paleot, fodmapit, gluteenittomat, karppaajat jne. ruovaliota noudattavat tuntuvat usein varsin ehdottomilta omien sääntöjensä suhteen, mutta jos oma keho sanoo toista kannattaa sitä kuunnella. Sama juttu myös liikunnan suhteen.

Hyvää aurinkoista sunnuntaipäivää sinulle, tee tänään mitä mielesi oikeasi haluaa, äläkä sitä mitä ajattelet että on pakko tehdä jotta hyvinvointisi olisi taattu.

Terveelliset Herkut

3 vastausta artikkeliin “Hyvinvointi -suorittamista?”

    • Kiitos Maikki <3 Niin sitä helposti välillä sokaistuu sille mitä oikeasti haluaa ja mitä "pitää" tehdä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta