Pähkinä purtavaksi

Kaupallinen yhteistyö: Nutisal

Huomasko joku mun onnettoman otsikkovitsin? 😀 No olen pidempään ollut aikeissa kirjoitella pähkinöistä, miten valtavasti eri lajikkeita löytyy (joista kaikki eivät oikeasti ole pähkinöitä, vaikka niitä pähkinöiksi sanotaankin) ja eri pähkinöiden sisältämistä ravintoaineista, niissäkin on nimittäin eroja. Vaikka kaikkia alla esittelemiäni pähkinöitä kutsutaan pähkinöiksi osa pähkinöistä on todellisuudessa kovakuorisia hedelmiä, kuten hassel- ja cashewpähkinät. Saksanpähkinät ovat taas hedelmän ytimiä. Pistaasipähkinät ovat siemeniä ja maapähkinät palkokasveja. Itse käytän pähkinöitä ja siemeniä todella paljon. Ne sisältävät terveellistä pehmeää rasvaa, proteiinia ja kuitua sekä monia vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten reseptejä seuranneet ovat saattaneet huomata. Pähkinät soveltuvat syötäväksi sellaisenaan, mutta myös erinomaisesti niin suolaisiin kuin makeisiin terveellisiin herkkuihin.

Pähkinäinfoon tarjoitui oiva tilaisuus kun sain hyvää lisätietoa Nutisalilta. Olen tosi iloinen että pähkinöiden kulutus on kasvanut huimasti viime vuosien saatossa. Kymmenisen vuotta sitten tarjolla oli lähinnä meidän suomalaisten ylivoimaista suosikkia maapähkinää ja jogurtilla ja suklaalla kuorrutettuja pähkinöitä, kun nykyisin isoista markeiteista löytyy hyllytolkulla erilaisia pähkinöitä.

mixed-nuts-5-foods-fight-stress
http://www.eatthis.com

Mihin sitten kannattaisi kiinnittää huomiota pähkinöitä ostaessa, miksi toiset pähkinät ovat kalliimpia kuin erilaisessa pussissa samaa tavaraa olevat?

Laadukkuudesta kertoo pähkinöiden koko = mitä isompia sen kalliimpia ostaa tuottajilta, eli pähkinän puolikkaat ja pienempi silppu ovat halvempia. Pähkinät tulisi pakata myös ilmatiiviisti, ilman ikkunapakkauksia ja kotonakin pähkinät kannattaisi säilyttää aina viileässä esimerkiksi jääkaapissa poissa valolta, etteivät pähkinät pääse härskiintymään. Ennen käyttöä pähkinöitä voi myös liottaa, jotta niiden ravinteet imeytyisivät paremmin. Sopiva annos pähkinöitä on pieni kourallinen päivässä.

Mikä muuten on sun lempparipähkinä? Mun suosikki on parapähkinä, joka sisältää eniten seleeniä, mutta pähkinöistä vähiten hiilareita. Päivittäinen seleenin tarve täyttyy jo 3-4 parapähkinällä. Jännä muuten kuinka parapähkinän maku muuttuu suussa eikä se maistu enää niin hyvältä jos syöt niitä enemmän.

20160413_201104

20150727_205509
Tämän kuningatar raakakakun pohjassa on käytetty parapähkinöitä, pehmeä marjamousse on valmistettu liotetuista cashewpähkinöistä. Ohje täällä.

Cashewpähkinä

Toinen ehdoton suosikki on cashewpähkinät, joita käytän paljon. Ne toimivat erinomaisesti raakakakuissa, yön yli liotettuna ja tämän jälkeen tehosekoittimessa blendattuna cashewpähkinöistä tulee ihanan kermaista moussea. Cashew-pähkinöistä voi helposti valmistaa myös itse cashewmaitoa. Samalla menetelmällä valmistuu pähkinämaito myös muista kuten hasselpähkinöistä.

Cashewpähkinät sisältävät runsaasti rautaa, magnesiumia, sinkkiä ja foolihappoa. Cashew-pähkinät ovat virallisesti siemeniä, jotka kasvavat cashew-omenan kärjessä. Harmi kun toistaiseksi täältä Suomen markkinoilta en ole löytänyt vielä cashewomenoista tehtyjä mehuja tai muita valmisteita jotka ovat varsin suosittuja mm. Brasiliassa jossa cashew-pähkinät kasvavat.

Hasselpähkinä

Hasselpähkinä ja suklaa on mielestäni match made in heaven. Hasselpähkinät sisältävät runsaasti E-vitamiinia ja kolesterolia alentavaa betasitosterolia, niistä syntyy myös tämä herkullinen sokeriton raaksuklaa nutellalevite, ohje täältä

Hasselpähkinä on hyvin rasvainen ja siitä valmistetaan muun muassa hasselppähkinöljyä ja suklaata, Hasselpähkinäöljyä käytetään myös kosmetiikka- ja saippuateollisuudessa.

Pekaani- ja saksanpähkinä

Helpoiten sekoitan saksanpähkinän ja pekaanipähkinän. Saksanpähkinä näyttää miniaivoilta, kun taas pekaanipähkinässä on enemmän pystysuuntaiset jurmut pähkinän pinnassa. Nämä omassa suussani muistuttavat myös läheisesti maultaan toisiaan. Muuten ne ovat itseasiassa aika erilaisia! Pekaanipähkinä on virallisesti siemen. Se kasvaa korkeissa jopa 55 metriä korkeissa puissa alkaa tuottaa satoa vasta 22 vuoden iän jälkeen. Pekaanipähkinä sisältää runsaasti antioksidantteja ja kuituja.

Saksanpähkinäpuita saattaa nähdä Suomessakin, mutta harmi ettei meidän ilmaston takia nuo puut pysty tuottamaan satoa. Saksanpähkinöissä on runsaasti omega-3-rasvahappoja, kuituja ja polyfenoli-antioksidantteja. Saksanpähkinöiden sanotaan parantavan myös muistia, yöunta ja serotoniinin muodostumista. Saksanpähkinöitä käytän itse mm. salaatin joukossa.

almonds-in-a-bowl-on-wooden-table-max
http://blog.aarp.org

Manteli

Lähi-idästä kotoisin oleva manteli on kivihedelmä, eli mantelipuun kasvattava hedelmä kantaa sisällään pientä kiveä, eli mantelia. Mantelin kukinta-aika on juuri nyt keväällä. Kypsät mantelit ravistetaan alas mantelipuusta, jonka jälkeen ne imuroidaan maasta ja viedään kuorittavaksi. Manteli sisältää pähkinöistä eniten kalsiumua sekä runsaasti proteiinia, magnesiumia ja rautaa.

Pistaasipähkinä

Hyvän pistaasipähkinän tunnistaa siitä, mitä vihreämpi se on. Pähkinöistä eniten se sisältää kaliumia. Pistaasipähkinä on mantelipistaasipuun siemen, joka sisältää runsaasti antioksidantteja, mm. silmien terveyttä edistävää luteiinia.

2014-06-11 18.49.54
Snickers-resepti sisältää paljon paahdettuja maapähkinöitä

Maapähkinä

Maapähkinä kasvaa nimensä mukaan maan pinnan alla ja hernekasvi. Maapähkinäpellot muistuttavat miedän perunapeltoja, pähkinä muodostaa pieniä palkoja, jotka kätkevät sisäänsä 2-3 pähkinää. Tämä kaikille tuttu suomen suosituin pähkinä sisältää pähkinöistä eniten proteiinia. Maapähkinä sisältää myös B- ja E-vitamiinia. Yksi suosituimpia reseptejäni on tämä snickers-resepti jonka erinomainen maku tulee paahdetuista maapähkinöistä.

UT85OzWXbhaXXagOFbXW

Macademiapähkinä

Australiasta kotoisin oleva macademiapähkinä on paitsi kallein, mutta rasvaisin pähkinä. Se sisältää omega-7-rasvahappoa. Macademiapähkinöistä valmistetaan paljon myös öljyä paitsi ruoka- myös kosmetiikkateollisuuden tuotteisiin.

 

 

Terveelliset Herkut

5 vastausta artikkeliin “Pähkinä purtavaksi”

  1. Ihana koontipostaus! Tuli paljon uutta nippelitietoa mm. saksanpähkinöistä ja pistaasipähkinöistä, kiitos! Mä oon muuten huomannut saman, että parapähkinöitä syödessä se maku muuttuu, eikä niitä voi vetää överisti. Sama kyllä myös monissa muissa pähkinöissä, jotka kourallisen jälkeen alkavat ällöttää.

    • Kiitos Amanda! 🙂 parapähkinöissä tosiaan seleenin tarve tulee aika nopeasti täyteen ja tämän jälkeen ne alkavat maistua hieman oudolta suussa 🙂

  2. Kiitos infon jakamisesta! Onko tietoa, aiheuttavatko nuo kaikki pähkinäallergisille yleensä oireita, vaikkeivat virallisesti pähkinöitä olisikaan?

    Itse tykkään eniten pekaani- ja saksanpähkinöistä ja cashewsta. Joskus sain Australian tuliaisina hunajapaahdettuja macadamia-pähkinöitä, jotka olivat superhyviä. En ole täältä vastaavia löytänyt. Omassa suussani hassel- ja maapähkinät sekä mantelit eivät maistu oikein hyviltä, niissä on joku kitkerä sivuaromi.

    • Tähän varmaan osaisi parhaiten vastata joku pähkinäallergikko! Usein kyllä kun minulta on kysytty korvaavia tuotteita esim. maapähkinöille olen ehdottanut vaihtoehdoksi jotain siemeniä (esim. auringonkukansiemenet) ja nämä ilmeisesti sitten sopivat ainakin osalle pähkinäallergikkoja! En siis tarkalleen ottaen tiedä, ehkä ainakin osa allergisista pystyisi käyttämään siemeniä ja täten myös niitä pähkinöitä jotka oikeasti ovat siemeniä tai hedelmän kiviä.
      Hunajapaahdetut macademiat kuulostavat kyllä aivan älyttömän hyviltä!!

  3. Moi! Mitä mieltä oot noista Nutisalin suolatuista ja paahdetuista pähkinöistä? Onko terveellinen vaihtoehto 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta