Unen merkitys

wow1
theshimmeringwater.wordpress.com

Unen merkitys jää usein toisarvoiseksi tarkasteltaessa omaa hyvinvointia. Tulee usein mietittyä millä lisäravinteilla, makrojakaumilla ja optimaalisella treenillä sitä kehostaan saa optimaalisen hyödyn irti. Stressiä, rankkaa elämäntilannetta lähdetään purkamaan viemällä kroppa äärimilleen, mutta missä määrin kiinnität huomiota lepoon ja uneesi? Onko se riittävää?

Unen tärkeys on korostunut iän myötä, 8-10 tuntia yössä on itselle optimaalisin, jos mennään alle tai yli tuon määrän huomaan sen kyllä helposti olossa. Oletko huomannut itsessäsi tai lähipiirissäsi että ne jotka nukkuvat vähän ovat myös alttiimpia sairastumaan? Hyvä uni auttaa parantamaan vastustuskykyä. Unen tehtävä on palauttaa meidän elimistö rasituksesta ja tasapainoittaa hermoston toimintaa, samalla uni vaikuttaa merkittävästi meidän hormoneihin ja sitä kautta aineenvaihduntaamme.

literallydarling.com

Hyvä uni vaikuttaa merkittävästi mielialaan, unessa muistimme käsittelee useita päivän aikana tapahtuneita asioita, eteemme tullutta tietoa ja tunteita. Käytämme keskimäärin kolmasosan ajastamme nukkumiseen! Liian lyhyt uni vaikuttaa muistamiseen, oppimiseen ja jaksamiseen. Väsyneenä ei jaksa kiinnittää huomiota siihen mitä syö, nopeaa hetkellistä piikkiä vireyteen ja jaksamiseen tulee haettua sokerista ja epäterveellisistä vaihtoehdoista. Väsyneenä ei tule ensimmäiseksi panostettua liikuntaan, terveellisiin valintoihin tai itsensä kuuntelemiseen.

Heräätkö aamuisin virkeänä, levänneenä? Panosta riittävään uneen myös viikolla, univelkaa ei riitä kuittaamaan useinkaan viikonloppuna hieman pidempään nukutut yöt. Normaali unentarve on 7-9 tuntia (toki kannattaa kiinnittää huomiota myös unenlaatuun; hyvälaatuinen kuuden tunnin uni voi olla parempi kuin huonosti nukuttu kahdeksan tuntia. Lyhyemmät unet voivat kertoa elimistön stressitilasta, sairauksista, ylipainosta, lääkkeiden tai alkoholin vaikutuksesta ja jopa väärästä ruokavaliosta. Nukkuessamme lihasjännitys laskee ja keho rentoutuu. Säännöllinen ja riittävä uni on tärkeää myös lihasten palautumiselle, unen aikana endorfiini- ja hormonituotanto lisääntyy ja verenpaine laskee.

20160419_1324252Hyvää viikonloppua!

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta