Miksi elämäntapamuutos ei onnistu?

Lueskelin taannoin Iltalehdessä ollutta artikkelia jonka mukaan lähes kaikki Suurin pudottaja tv-formaattiin osallistuneista kilpailijoista on tutkimuksen mukaan kerryttänyt kilonsa jopa korkojen kera takaisin. Vuonna 2009 kauden 14 kisaajasta 13 oli lihonut takaisin vähintään ohjelmaa edeltäneisiin mittoihinsa.

Suurin pudottaja formaatti kuten muutkin meillä täällä Suomessa olevista suuren suosion saavuttaneista dieettiohjelmista ja valmennuksista perustuu nopeisiin tuloksiin, totta kai, sitähän asiakkaa janoavat – mahdollisimman nopeita tuloksia hinnalla millä hyvänsä. Valitettavasti älykäs elimistömme ei ajattele samaan tapaan. Raju elämäntapamuutos on lähes mahdoton ylläpitää. Raju painonpudotus on shokki joka vastaan elimistömme taistelee kaikin keinoin. Tämä lienee hyvä esimerkki että parhaassakaan? valmennuksessa olleet Suurin pudottaja kisaajat eivät ole onnistuneet saamaan niitä onnistumisen avaimia jotka sitten loppupeleissä ratkaisevat. Kiinnostaisi tietää kuinka moni heistä on saanut mentaalipuolen valmennusta, tai käynyt perusteellisesti läpi niitä ajatuksia ja tilanteita missä ruoka on ollut jonkin asian korvike, tukahduttaja?

Saman tyylisiä kokemuksia on myös tuttavapiirissä. Rajuilla valmennusohjelmilla, netistä ostetuilla dieettiohjeilla saadaan tuloksia, mutta niiden ylläpitäminen tuntuu mahdottomalta. Olen lueskellut aika paljonkin eri valmennuksiin liittyvistä ruokavalioista, mitä ne sisältävät ja lähes kaikkien kohdalla tuntuu siltä että asiakkaille annetaan hyvinkin tarkat ohjeet ruokavalioon ruoka-aineineen ja grammoineen. Toki tämä on ihan hyvää opettelua ruokamäärien suhteen jos ne ovat aivan hakoteillä, mutta pitkäkestoisen elämäntapamuutoksen ohjenuoraksi niistä harvemmin on. Vaihtoehtoja on aivan liian vähän eikä poikkeuksia päivärutiineihin juurikaan ole. Yksilöllinen valmennus tarjoaa mahdollisuuksia toki parempaan keskusteluun ja muutoksiin kuin isoille ryhmille tehdyt ohjelmat.

Suurin osa paino-ongelmien kanssa kamppailevista tietää kyllä varsin hyvin mitä on terveellinen ruoka, mutta motivaatio ja halu muutokseen ei aina riitä viemään asioita eteenpäin. Vanhoihin hyviin tapoihin on varsin helppo palata. Myös omat odotukset voivat olla hyvin epärealistiset ja kun tavoitteet eivät täyty tarpeeksi nopeasti on helppo antaa periksi. Tuntuu että itsekultakin puuttuu tänä päivänä kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä. Lopputulokseen pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti, unohtaen se itse matka ja sen varrella opitut asiat. Tiukat ruokavaliot ovat mielestäni tylsiä, ne eivät anna juurikaan esimerkiksi tilaisuutta käydä ulkona syömässä. Harva niistä antaa myöskään liikkumavaraa sesongin mukaan syömiselle tai sille että joka viikko ei tee mieli syödä saman kaavan mukaan.

Jos syöty ruoka tuntuu yhtään pakotetulta, eikä se ole sitä mitä kroppa ja mieli oikeasti kaipaa onko ihme jos repsahduksia tapahtuu ja on helppo siirtyä jo totuttuihin tapoihin? Tänä aamuna teki mieli jotain hiilaripitoista, Söin suuren lautasellisen puuroa, seassa siemeniä ja kookosöljyä, päällä lusikallinen maustamatonta kookosjogurttia, hamppurouhetta sekä marjoja ja ananasta. Kylkeen lasi itse puristettua appelsiiniamehua ja kuppi kahvia, ei jäänyt olo että olisin jäänyt jostain paitsi tai että voi kun olisin saanut syödä vielä jotain. Se ei tosin tarkoita sitä, että juuri huomenna ja seuraavat viisi vuotta eteenpäin haluaisin syödä sitä yhtä ja samaa aamupalaksi. Mielekäs, itselle sopiva terveellinen ruokavalio tuo hyvän mielen, boostia päivään ja olo on ravittu henkisesti että fyysisesti.

20160505_090002

Onko sinulla tai tuttavillasi jotain kokemuksia nettivalmennuksista? Oletko onnistunut tekemään niiden avulla pysyvän elämäntapamuutoksen vai mitä se vaati?

Terveelliset Herkut

14 vastausta artikkeliin “Miksi elämäntapamuutos ei onnistu?”

  1. On kokemusta pussikeittokuureista ja kaiken maailman muotidieeteistä. Nyt vuosien jälkeen alan vihdoin saada selville minkälainen ruoka sopii omalle keholle ja mikä toimii mulle 🙂 Ja ruuat vaihtuvat kyllä joka aterialla 😀 Paras oivallus on se että ei ajattele että kello on tuon verran ja nyt kuuluu syödä tällaista ruokaa vaan jos haluan syödä vaikka sosekeittoa aamulla niin näin teen tosin yleensä silloin se sosekeitto on jo valmiina jääkaapissa 🙂 Ja kun pääsääntöisesti elää terveellisesti niin välillä voi herkutellakin. Mulle vaan sopii rennon salliva tyyli.

    • Ja se piti kysymän että mistä olet ostanut nuin hienon sitruspuristimen? 😁

    • Kiitos, olen saanut sen lahjaksi 😊

    • Tämä olisi se terveellisen elämän malli minkä soisi mielellään jokaiselle. Kun vain osaisi aina kuunnella elimistöään ja niitä viestejä mitä se meille yrittää kertoa

  2. Minulla on kokemus nettivalmennuksesta eli kuuden viikon superdieetti… Tuloksena kiloja kyllä lähti, mutta sanoisin haittoja olleen enemmän. Olin aivan poikki, hiilareita oli itselle aivan liian vähän liikuntamääriin nähden ja tuon rutistuksen jälkeen olikin koko kroppa sekaisin ja ylikunnon takia puolen vuoden treenikielto. Korkojen kanssahan ne kilot tuli takaisin, kun painottelin tutun dieettiruoan ja valtavien ruokahimojen ja loputtoman nälän välillä. Nyt olen alkanut opetella”normaalia” syömistä, eli perusterveellistä ruokaa ja herkkuja silloin tällöin. Summa summarum: varmasti pikadieetit voi osalle olla hyvä sysäys terveellisiin elämäntapoihin, mutta samat ohjeet ei voi toimia kaikille ja osalle ohjeiden noudattaminen voi johtaa kropan hajoamiseen. Enää en lähtisi tuollaiseen 🙂

    • Huh, erittäin hyvä esimerkki juuri siitä mistä yritin kirjoittaa. Vielä kun useamman vastaavan dieetin vetäisi läpi niin miten kauan elimistöllä kestäisi siitä sitten toipua. Kiitos oman kokemuksen jakamisesta ja oikein ihanaa kevään jatkoa itseä kuunnellen!

  3. yksilöllisesti laadittu ruokavalio ottaen huomioon henkilön terveyden- ja elämäntilanne, päivärytmi, omat mieltymykset ja etenkin henkinen hyvinvointi(mahdollinen tunnesyöminen)maltillisilla muutoksilla onnistuu. Harvoin kertalaakilla muutettu toimii vaan pitää mennä askel kerrallaan. eikä odottaa liikoja; epärealistiset odotukset kuten kaikkihetinyt altistaa luovuttamiselle. ei ole kokemusta enkä haluaisikaan netin kautta koska olen kasvissyöjä ja luultavasti saisin listan sisältäen lihaa.

    • Juuri näin! Kasvissyöjille on aika yksipuolisia ohjeita tarjolla valmennuksessa.

  4. En ole eläessäni kokeillut yhtä ainoaa pussikeittodieettiä. Ehkä siksi että olen seurannut vierestä perheenjäseneni kaikenlaisia kaalikeittodieettejä ja jatkuvaa jojoilua painon kanssa. Ylipäänsä mulla nousee niskakarvat pystyyn kaikista otsikoista joissa luvataan ”nopeita tuloksia”. Pahimpia ovat tyyliin että vatsapalikat näkyviin kolmessa viikossa! Olen itsekin kärvistellyt kyllä muutaman kymmenen kilon ylipainon kanssa enkä onnistunut karistamaan niitä ennenkuin selvitin syyt ylipainon taustalla. Kun tajusin miksi kilot tuli ja miksi ne ei lähteneet pois, oli ihan eri pohja tarttua epäkohtiin ja muuttaa tilanne. Olin onnekas ja kykenin hoksaamaan ongelmakohdat itse ilman ulkopuolista apua. Sitouduin pidempiaikaiseen muutokseen ja hain loppuelämän kestäviä ratkaisuja. Kun sitten olin päässyt normaalipainoon, otin yhden nettivalmennuksen ja sain siitä vielä lisävinkkejä salitreeniin ja ylläpitoruokavalioon (sekä tiristin pois vielä muutaman kilon pläskiä). Nyt otin toisen valmennuksen vielä ihan vaan piristääkseni ja saadakseni vaihtelua treenaamiseen. Näin olen saanut nettivalmennuksistakin hyötyä irti. Mutta koen että itselläni on myös järkeä kyseenalaistaakin välillä ohjeita, ja kuunnella kroppaani ja mieltäni siinä ohessa.. Esimerkiksi liika spartalainen kieltäytyminen kaikesta voisi oikeasti tehdä mulle syömishäiriön ja itselle toimii paremmin malli jossa rajataan herkutteluja muttei yritetä liian tiukasti olla erossa kaikesta. Ruuastakin pitää voida välillä nauttia, kunhan sipsit, karkit, jätskit ja muut herkut ei kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Ja myönnetään että olen myös saanut käsiini yhden sellaisen nettivalmennuksen joka oli aivan käsittämätön.. Lupasi paljon mutta niillä kalorimäärillä + treeniohjelmalla ei kovin pitkälle olisi pötkitty. Että näissäkin on kyllä isoja eroja..
    Mutta siis häiritsee kyllä tosi paljon itseäkin nämä kaikki ”laihdu parissa viikossa”-hehkutukset kun järkikin sanoo ettei sellaisella ole mahdollista saada pysyviä muutoksia aikaan.. Ja silti ihmiset haksahtaa niihin kerta toisensa jälkeen, ne myyvät hyvin..

    • Kiitos kommentista! Terve maalaisjärki on tosiaan sallittua kun aloittaa näitä valmennuksia kumpa moni muukin osaisi kuunnella kehoaan ja ymmärtää sen antamat viestit, eikä vain väkipakolla painaa ohjelman mukaan, kun paperissa sanotaan niin. Me ei olla koneita!

  5. Tää on tosi hyvä ja ajankohtainen kirjoitus. Itse haluan valmentajana nimenomaan tukea pysyvää muutosta mutta valitettavan moni sulkee korvansa faktoilta ja turvautuu nopean tuloksen houkuttelemana pikadieetteihin.

    • Kiitos Ansku kommentista, kivaa että tämä on herättänyt keskustelua, tosin juuri sellaista mitä etukäteen ajattelinkin!

  6. Juuri tämän takia palkkasin itselleni pt:n, haluan pysyviä tuloksia vaikka siihen menisi aikaa. Hiljaa hyvä tulee vai miten se nyt menikään? 🙂

    • Hienoa! Kaikkea hyvää sinulle valmennukseen, varmasti paljon parempi lähtökohta aloittaa kun saat yksilöllistä ohjausta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta