Öljyt, mitä ja milloin?

*Lukijan Toivepostaus

Olen saanut teiltä kysymyksiä liittyen öljyen käyttöön ja siihen miten ne eroavat toisistaan. Ajattelinkin kirjoitella tuhdin tietopaketin näihin liittyen. Kauppojen öljyhyllyiltä löytyy rypsiöljyen lisäksi melkoinen valikoima erilaisia öljyjä joista poimin tähän osan. Milloin ja mihin mitäkin öljyä voi käyttää? Näiden lisäksi tarjolla on toki useita muitakin vaihtoehtoja, kokosin alle itselle tutuimmat. Mitä öljyjä sinä käytät?

20160501_082933

Oliiviöljy

Oliiviöljy soveltuu hyvin kaikenlaiseen ruoanlaittoon. Extra virgin oliiviöljyä ei kuitenkaan suosittella käytettäväksi kovin korkeissa lämpötiloissa. Oliiviöljyjen mauissakin on eroja, niitä luokitellaan laadun perusteella kuin viinejä ikään. Hienoimpia oliiviöljyjä kannattaa suosia salaateissa ja ruoissa joissa ruoan makua on tarkoitus korostaa oliiviöljyllä.

Seesamiöljy

Seesamiöljy sopii erityisen hyviin aasialaisiin ruokiin. Se kestää huonosti kuumennusta (savuamispiste on sama kuin voilla), eikä se sisällä myöskään omega-3-rasvoja. Sen sijaan Kiinalaisessa ruokavaliossa seesamiöljyn sanotaan olevan erityisen hyväksi mm. iholle. Seesamiöljy sisältää E-vitamiinia, se myös alentaa verenpainetta.

MCT

MCT öljy valmistetaan tyypillisimmin kookoksesta,  MCT öljy on täysin mauton ja se sisältää vain keskipitkäkestoisia rasvahappoja, jotka imeytyvät elimistöön muita rasvahappoja helpommin. MCT öljyä ei kannata kuumentaa yli 160 asteiseksi jonka jälkeen sen maku voi muuttua kitkeräksi. MCT-öljyä käytetään mm. Bulletproof kahvissa. MCT-öljyn käyttö laihdutustarkoituksessa sen sijaan lienee enemmän plaseboa. Liikuntatieteiden tohtori Juha Hulmi kirjoittaa Lihastohtori-kirjassaan että MCT-öljyllä ei tutkimustuloksissa ole saavutettu suurempia rasvojen lähtöön vaikuttavia ominaisuuksia kuin vaikkapa vihreällä teellä. Eli kohtuukäytöllä ei ole suurempaa haittaa, muttei se mitään taikajuomaakaan ole.

Punainen palmuöljy

Punainen palmuöljy valmistetaan öljypalmun hedelmästä puristamalla. Punainen palmuöljy sisältää antioksidantteja sekä öljyistä eniten E-vitamiinia. Öljyn punainen väri tulee karoteenista, jota siinä on paljon enemmän kuin esimerkiksi porkkanoissa. Palmuöljyn savuamispiste on 230 astetta joten se soveltuu käytettäväksi paistamiseen ja grillaukseen. Maku muistuttaa hieman voita.

Pellavansiemen- ja jättihelokkiöljy

Pellavansiemnistä sekä jättihelokista valmistettu öljy on maukas ja se sisältää runsaasti Omega-3 rasvahappoja, sitä ei voi lämmittää mutta öljy soveltuu hyvin käytettäväksi esimerkiksi salaatinkastikkeissa, kasvisten kera sekä esimerkiksi smoothien seassa tai puuron päällä.

Kurpitsansiemenöljy

Tumma paahteisen pähkinäinen kurpitsansiemenöljy on yksi omista suosikeistani. Se on erittäin maukas öljy esimerkiksi salaatissa tai keitettyjen kasvisten kera, se toimii parhaiten kuumentamattomana. Kurpitsasiemenöljy sisältää runsaasti lehtivihreää ja karoteenia, se sisältää omega-6 rasvahappoja.

Kylmäpuristettu neitsytkookosöljy

Kookosöljy on erittäin monipuolinen öljy joka soveltuu käytettäväksi niin kylmänä kuin kuumennettunakin. Kookosöljy soveltuu hyvin paitsi leivontaan ja ruoanlaittoon, myös ulkoisesti. Kookosöljy toimii  vartalovoiteena tai huulirasvana, kokeile sitä myös musteltiin tai haavaumiin, sillä se suojaa hyvin bakteereilta. Kookosöljy toimii myös hiusnaamiona tai vaikkapa hampaiden valkaisuun.

Avokadoöljy

Runsaasti lehtivihreää, foolihappoa, kaliumia ja lesitiiniä sisältävä avokadoöljy soveltuu käytettäväksi ruoanvalmistukseen kuin ihon hoitoon. Parhaiten öljy toimii mielestäni salaateissa, mutta se soveltuu käytettäväksi myös ruuanlaittoon ja paistamiseen. Rasvahappokoostumukseltaan avokadoöljy muistuttaa paljon oliiviöljyä. Avokadoöljy sisältää runsaasti omega-9-rasvoja.

Ghee

Ghee, eli kirkastettu voi valmistetaan nimensä mukaisesti voista, josta haudutetaan vesi pois, jonka ansiosta siitä saadaan poisettua kaseiini. Ghee säilyy huoneenlämmössä ja se soveltuu käytettäväksi niin sellaisenaan kuin paistamiseen ja se kestää tavallista voita korkeampia paistolämpötiloja. Maku on tavallista voita pehmeämpi. Ghee sisältää omega-3 ja -9 rasvahappoja. sekä antioksidantteja. Gheessä on myös A-, D-, E- ja K2 vitamiineja. Ghee soveltuu myös laktoosi- ja kaseiiniherkille.

20160501_082942

 

 

Terveelliset Herkut

2 vastausta artikkeliin “Öljyt, mitä ja milloin?”

    • Kiitos sinulle, lisää toiveita saa laittaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta