Proteiinia puuroon?

20160821_19045520160821_190520

Erilaiset puurot on mun lemppareita joko aamiaisena tai toisinaan niitä tulee syötyä myös iltapalana. Puurot on helppoja, nopeita ja edullisia valmistaa ja kauppojen hyllyiltä löytyy tätä nykyä runsaasti myös gluteenittomia vaihtoehtoja. Puuron lisäksi kaipaan yleensä myös jotain proteiinipitoista pitämään nälkää ja kananmuna vatkattuna puuron sekaan on oiva vaihtoehto tähän komboon, oletko kokeillut? Kananmuna lisätään puuron joukkoon vasta kun puuro on hautunut kypsäksi, rikottu muna vatkataan nopeasti vispilälällä puuron joukkoon, jolloin se kypsyy nopeasti, ei jää klönteiksi ja puurosta tulee samalla kuohkeaa ja pehmyttä. Proteiinipitoinen vaihtoehto kananmunalle on raejuusto joka myös toimii yllättävän hyvin puurossa marjojen kera! Vegaanivaihtoehto on puuron sekaan haudutettavat chiansiemenet (n. 1 rkl/annos). Siemenillä (esim. auringonkukan) saa puuroihin myös enemmän rakennetta ja makua. Puurot siis kunniaan!

Puuron kanssa syön yleensä paljon marjoja sekä mahdollisesti jotain hedelmää. Tänä vuonna puolukkasato on jo ainakin paikoitellen kypsää ja marjoja on tulossa paljon. Puolukka makeutettuna ripauksella koivusokeria toimii myös puuron kera. Aiemmin tuo kirpeä marja sai lähinnä ilmeen irvistykseen ja kitalaen karvaaksi mutta vasta poimittu marja ei itseasiasa maistu niin kirpeältä. Tästä samaa mieltä kanssani on 3,5 vuotias poikani joka haluaa puolukoita niin puuron, lounaan kuin päivällisenkin kera 🙂 Täytyy siis äidinkin totutella puolukoiden käyttömahdollisuuksiin entistä tarkemmin, sillä nyt niitä on ainakin koko talven tarpeiksi!

Reseptit-välilehdeltä löydät runsaasti myös muita ideoita puurojen tekoon!

20160821_190507
Kaurapuuroa raejuustolla sekä joukkoon vatkatulla kananmunalla. Päällä paljon puolukoita koivusokerilla makeutettuna sekä omassta pihapuusta omenaa! Nami!!

Tallenna

Tallenna

Terveelliset Herkut

7 vastausta artikkeliin “Proteiinia puuroon?”

  1. Tuo kananmunan vatkaaminen valmiin puuron sekaan tuli minulle ihan uutena, ja meneekin kokeiluun heti huomen aamulla! Tykkään myös kovasti puuroista, ja syön usein kaurapuuron omenaraasten kanssa. Puolukka on myös suurta herkkua, mutta meidän pihan puolukat olivat vielä raakoja viikonloppuna kun kävin maistelemassa. Pitää pärjätä pakaste puolukoilla vielä jokunen päivä. Luulen että äkkiä ne kuiten kypsyy, kun on luvattu ihan lämmintä säätäkin. Olen lukenut blogiasi nyt muutaman kuukauden, mutta ei ole tullut kommentoitua aikaisemmin. Olen ehkä vähän laiska yleensäkin kommentoimaan blogeja, mutta yritän ryhdistäytyä sen suhteen 😀 Kiitos monista hyvistä vinkeistä ja resepteistä mitä olet jakanut täällä.

    • Suosittelen kokeilemaan! 🙂 ja kiitos ihanasta palautteesta ja aurinkoisia alku(!)syksyn päiviä sinulle <3

  2. Aikoinaan tuli joka aamu vatkattua puuron sekaan kaksi valkuaista juuri tuos lisäproteiinin takia. Tätä nykyä syön lähinnä tuorepuuroja, mutta niissäkin on hitunen protskuja, kun mukaan tulee soijajogurttia ja siemeniä. Kananmunat tulee syötyä sitten ohessa erikseen. 🙂

    • Mulla taas nuo tuorepuurot ovat jääneet vähemmälle viime aikoina, mutta täytyykin tehdä pitkästä aikaa! Puuro kuin puuro toimii silti 🙂

  3. Mitä on haudutetut chia-siemenet? 🙂 Olen itse aina miettinyt, että liottavatko ihmiset chia-siemeniään ennen puuroon laittamista.

    • Tällä tarkoitin lähinnä sitä että kun teen puuron kattilassa lisään puurohiutaleiden kanssa yhtä aikaa chiansiemenet (en liota niitä etukäteen) ja annan niiden hautua kypsäksi puuron kanssa. 🙂

  4. Yhdessä blogissa oli resepti juustopuuroon, siis juustoraastetta puuron sekaan. En ole vielä kehdannut kokeilla, uskaltaisitko sä ensin? muna, raejuusto, heraproteiini, kesäkurpitsa, pinaatti ym puurot testattu. Tuorepuurot ei uppoa. Haluan hiutaleet kypsennettynä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta