Onko gluteenittomasta ruokavaliosta haittaa?

20160901_18082320160901_180441

Laihdutukseen ja ruokavalioon liitetään usein trendejä, joista viimeisimpänä pinnalle yhtenä trendinä on noussut gluteenittomuus. Sinänsä merkillistä että jokin ruokavalio voi nostattaa meissä ihmisissä varsin monenlaisia tunteita, ihan kuin sillä olisi meidän elämään vaikutuksia mitä nyt joku toinen sattuu syömään. Uusi ruokavalio saa usein aikaiseksi vähättelyä ja vastalauseita kuinka nyt kuitenkin siinä jokin menee pieleen ja tämä on taas näitä hetken hömpötyksiä ja laantuu sitten? Kuulostaako tutulta?

Sattuneesta syystä luen ja olen kiinnostunut paljonkin ruokavalioista ja niihin liittyvistä trendeistä. Toisia saatan myös itse kokeilla, soveltaa ja katsoa mitä vaikutusta niillä voikaan olla omaan hyvinvointiin. Gluteenittomuus on yksi näistä. Vaikka en ole keliaakikko ja elimistöni sietää gluteenia jossain määrin koen sielti voivani kokonaisvaltaisesti paremmin silloin kun olen karsinut ruokavaliostani ylimääräisen gluteenin.

Onko gluteenittomasta ruokavaliosta sitten jotain haittaa? En ole lääkäri enkä ravitsemustieteiden ammattilainen, joten vastaus tulee omasta näkökulmastani tämän tietämyksen perusteella mitä minulla on. Gluteenia sisältävät viljat voi korvata monipuolisesti käyttämällä esimerkiksi kauraa, täysjyväriisiä, tattaria, hirssiä, maissia, kvinoaa ja amaranttia. Lisäksi gluteenittomiin vaihtoehtoihin voi lisätä kuitua esimerkiksi psylliumista, mikä on jauhettua ratamon kuorta. Lisäksi kuituja saa myös muista ruoka-aineista monipuolisen ruokavalion kautta, kuten marjoista, hedelmistä ja kasviksista. Kotimaiset viljat ovat ehdottomasti hyviä ravinnonlähteitä, mikäli ne vain sopivat elimistöllesi. Näissäkin kannattaa suosia mahdollisimman vähän käsiteltyjä ja lisäaineettomia vaihtoehtoja. Olen sitä mieltä että vaikka monen elimistö sietää kotimaisia viljoja hyvin, ei niillä kuten ruisleivällä silti kannattaisi korvata kokonaista ateriaa. Olemalla ilman tai karsimalla näitä näet onko sillä mitään vaikutusta hyvinvointiisi. En siis näe että gluteeniton ruokavalio toisi mitään haittoja elimistölle mikäli sitä noudattaa monipuolisesti.

Haluaisin tässä yhteydessä vielä muistuttaa, että kaupan gluteeniton hylly ei ole yhtä kuin terveellinen. Sieltä löytyy runsaasti keksejä, kakkuja, jauhosekoituksia, leipiä ja tuotteita jotka sisältävät runsaasti sokeria, säilöntä- ja lisäaineita. Se että tuote on gluteeniton, ei siis tee sitä suoraan terveellistä.

Aurinkoa ja iloa sun viikonloppuun, syyskuu on täällä ja sen voi aistia jo ilmassa. Nauti kirpeän raikkaista keleistä ja mikäs sen mukavampaa kuin sytytellä kynttilöitä tuomaan valoa jo pimeneviin iltoihin.

20160901_180415

Terveelliset Herkut

6 vastausta artikkeliin “Onko gluteenittomasta ruokavaliosta haittaa?”

  1. Itse kokeilin aikanaan kokonaan gluteenitonta ruokavaliota hetken aikaa, eikä se sopinut minulle. Oloni oli aamupäivisin hyvin huono. Nykyisin en käytännössä syö juurikaan leipää, enkä valkoista vehnää, viljatuotteita menee muuten kohtuullisen paljon puuron, myslin ja täysjyväpastan muodossa. Tämä sopii minulle mainiosti.

    • Gluteenittomuus voi helposti mennä liialliseen hiilareiden rajoittamiseen joka ei kyllä minullekaan sovi olo menee helposti liian vetämättömäksi, vaan katson että hiilareita tulee riittävästi sitten muista lähteistä. Puuroja, myslejä ja pastaa syön kyllä itsekin mutta haen niistä vain gluteenittomia vaihtoehtoja.

  2. Mahtava kirjoitus! Itse siirryin gluteenittomaan ruokavalioon pahojen kilpirauhasen toimintahäiriö oireiden vuoksi (juu – verikokeissa ei löytynyt selvää syytä, joten jatkuva, kuolettava väsymys olisi hoidettu masennuslääkkeillä!). Jätin tietysti kaalit pois ja pinaatin pois ruokavaliostani, mitä söin valtavasti (ikävöin näitä kasviksia). Käytin apuna 4kk TH Intensiveä, mutta sen jälkeen olen voinut hyvin (en käytä maitotaloustuotteita tai valkoista sokeriakaan). Itse tosin käytän paljon kurpitsansiemen-, lupiini- ja teff jauhoja mm. leivonnassa, koska tattari ei esim. sovi mulle. En tiedä kookosöljyn aktivoivasta vaikutuksesta kilpirauhaseen (onko tieteellistä näyttöä – tuskin?) mutta sekin kuuluu joka päiväiseen ruokavaliooni. Olen lukenut paljon gluteenin yhteydestä kilpirauhasen toimintahäiriöihin (mitä ei valitettavasti osata Suomessa hoitaa). Omalla kohdalla tilanteeni on muiden valintojen lisäksi parantanut omaa vointia valtavasti! 🙂

    • Tämä on kyllä äärimmäisen mielenkiintoista, keskustelua voisi jatkaa vaikka kuinka! Kookosöljyn vaikutuksesta kilpirauhaseen löytyy kyllä googlettemalla runsaastikin keskusteluja ja varsin moni kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä on keskustelujen pohjalta tuntunut saavan apua oireisiin, mutta hyviä tutkimustuloksia en tästä ole kyllä vielä löytänyt. Kilpirauhasen ongelmat ja yleensäkin ruokavaliolla hormonihäiriöiden oireiden parantaminen tuntuu olevan vielä lapsen kengissä..aihe on varsin mielenkiintoinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta