Magnesiumin puute -meistä jopa 90% kärsii siitä?

Nostetaampa esille edelleen ajankohtainen aihe vuoden takaa, juttuni magnesiumin puutteesta. Olen siitä asti käyttänyt magnesiumvalmisteita ja kyseiset oireet ovat merkittävästi vähentyneet. Olen välillä vaihdellut eri magnesium muotojen välillä ja välillä olen pitänyt jopa muutamien viikkojen taukoa käytöstä, mutta pidän silti magnesiumia yhtenä tärkeimmistä lisäravinteistani mitä käytän. Oletko sinä kärsinyt magnesiumin puutteesta, kuulostaako alla olevat oireet tutuilta?

http://sigafoose.com/tired/
http://sigafoose.com/tired/

Haluan jakaa teille omakohtaista kokemusta magnesiumin puutteesta. Omat ruokailutottumukseni ovat varsin terveelliset; syön puhdasta ruokaa, paljon kasviksia ja juureksia, syön kalaa (jopa enemmän kuin lihaa nykyisin), lisäksi maustamatonta kanaa, naudanlihaa, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, hyviä rasvoja jne. Pyrin syömään säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä. Käyn säännöllisesti kuntosalilla ja lisäksi säiden ja fiiliksen mukaan lenkkeilen tai pyöräilen yhteensä noin 3-5 kertaa viikossa, vähän riippuen. Pyrin urheilemaan viikonloppuaamuisin tai suht aikaisin työpäivän jälkeen, koska olen huomannut että jos treeni menee liian myöhäiseksi en osaa rauhoittua yöunille ajoissa ja kroppa käy aivan ylikierroksilla. Myös kahvia en yleensä juo kello 18 jälkeen. Lepopäiviä pyrin pitämään säännöllisesti ja välillä myös lepoviikkoja, jotta kroppa ei menisi ylikierroksille.

Aloin jokunen aika sitten kiinnittämään huomiota melko vetämättömään olooni. Vaikka syön lisäravinteita (vitamiineja ja superfoodeja) kärsin silti melko väsyneestä ja nuutuneesta olosta. Ajattelin sen olevan pientä uupumusta lievästi sanottuna aika kiireisestä keväästä. Huomasin myös, että palaudun urheilusuoritusten jälkeen huonosti, treenit kulkevat huonosti, aamuisin lihaksia särki ja jomotti, eikä pitkienkään yöunien jälkeen olo ollut kovinkaan virkeä. Lisäksi kärsin öisin (varsinkin juoksulenkkien jälkeen) levottomista jaloista, lisäksi yöllä kävin vessassa vähintään kerran, joka myös katkaisi unta, sillä en kovinkaan helposti nukahda heti uudestaan.

20160910_210752

Omassa mielessäni ajattelin sen vain kuuluvan näihin ruuhkavuosiin, olenhan pienen lapsen äiti (välillä on öitä kun joutuu heräämään useinkin), päivät ovat melko hektisiä töissä, ajan paljon autolla, yritän urheilla säännöllisesti, hoitaa kodin askareita, siivota, laittaa ruokaa, käydä kaupassa ja kirjoittaa kaiken ohella vielä tätä blogia (ja hei reseptejä täytyy testata, kuvata, kirjoittaa luonnoksia ja silti vain osa päätyy tänne julkaistaviksi).

Törmäsin joku aika sitten jossain lehdessä juttuun magnesiumin puutteesta. Otsikoissa hätkähdytti se, että meistä jopa 90% kärsii magnesiumin puutteesta! Aloin etsimään netistä enemmän tietoa ja huomasin suurimman osan oireista täsmäävän itseeni. Aloin syödä magnesiumia noin kolme kuukautta sitten (joka muuten otetaan aina iltaisin nukkumaan mennessä) ja huomasin eron jo noin viikon käytön jälkeen. Tunnen selkeästi eron olossani. Saan nukuttua paremmin, en herää öisin vessaan (luin nimittäin, että yölliset vessakäynnit voivat olla merkki magnesiumin puutteesta?), olo on nyt virkeämpi ja kolotukset alkavat väistyä.

20160910_211010

Magnesium on elimistömme tärkeimpiä kivennäisaineita. Magnesium edistää normaalia aineenvaihduntaa, se auttaa kehoa pilkkomaan, sulattamaan ja käyttämään hyväksi proteiineja, rasvaa ja sokereita. Magnesium osallistuu elimistössämme melko moneen toimintaan, sillä se tehostaa insuliinin toimintaa, ehkäisee migreeniä, lisää suorituskykyä, ehkäisee stressiä, masennusta ja yöunen laatua, voi auttaa astmassa ja allergioissa. Magnesium ehkäisee luukatoa ja nivelvaivoja, sekä alentaa kohonnutta verenpainetta ja auttaa estämään ylipainogeenien toiminnan.

Magnesiumin puutokset, oireita ovat mm.

  • turvotus
  • lihaskrampit ja suonenvedot
  • kihelmöinti
  • apatia
  • levottomat jalat
  • levottomuus
  • muistihäiriöt
  • unettomuus, univaikeudet
  • väsymys, uupumus
  • ärtyneisyys
  • elohiiret

 

Magnesiumia sisältävät ruoka-aineita on mm.  banaani, avokado, pähkinät, mantelit ja siemenet, raakasuklaa ja täysjyväviljat. Magnesiumin suositeltu annos on Suomessa on n. 300-400mg päivässä. Naisilla puute voi olla jopa 1000-1500mg ja miehillä 2000-2500 mg, joten ravinnosta syömällä kyseistä määrää on melko mahdotonta saada.

En nyt halua sanoa, että kaikki oireet olisivat merkkejä magnesiumin puutteesta, mutta jos kärsit näistä oireista niin mieti saatko magnesiumia oikeasti tarpeeksi?

 

(Lähde: Wikipedia, Oireet.fi, Safkatutka.fi, Kaisajaakkola.com, samisundvik.com, terve.fi)

 

Terveelliset Herkut

14 vastausta artikkeliin “Magnesiumin puute -meistä jopa 90% kärsii siitä?”

  1. minä kärsin pitkään levottomista jaloista (järkyttävä vaiva!), levottomuudesta, elohiirestä ja apatiaa ja lihaskivuista. jostain vain silmiini osui juttu magnesiumin puutteesta, kävin ostamassa magnesiumia ja voi jösses minkälainen ero olossa onkaan!!!!! ihan parin päivän jälkeen alkoi jo olo helpottamaan 🙂

    • Aivan, tämä on siis tosi yleinen ongelma ja harva kuitenkaan osaa yhdistää oireitaan ”pelkkään” magnesiumin puutteeseen, hyvä että sulla on olo parantunut! Omakin olo on kohentunut huomattavasti kun aloin syömään säännöllisesti laadukasta magnesiumia.

  2. Olipas mielenkiintoista kuulla tuo!Täytyy etsiä lisää tietoa aiheesta – olen nimittäin jo vuosia joutunut syömään jatkuvasti magnesiumia lihaskramppien takia. Toki listalta moni muukin oireista löytyy, mutta en ole osannut niitä magnesiumiin yhdistää. Kerran ostaessani magnesiumia apteekista myyjä yritti väkisin olla sitä mieltä, että oireeni johtuvat suolan puutteesta, enkä magnesiumia niin ollen tarvitsisi. Ilman en kuitenkaa pärjää, joten…

    Mistä noin rajut puutokset johtuvat monipuolisesti syövillä sekasyöjillä? Itse tosin en syö kalaa enkä maitotuotteita lainkaan, lihaakin vain vähän talvikaudella.

    • Tämä on kyllä itsellekin hieman pimennossa, mistä tuo puutos voi sitten johtua ”normaalisti” syövillä ihmisillä. Keliakiaa ja diabetestä sairastavien kohdalla magnesiumin puutos on ilmeisesti aika tyypillistä imetymisongelman takia, samoin paljon liikkuvien kohdalla jotka hikoilevat paljon. Toki jos syö paljon teollisia valmisteita ei ruoankaan mukana saa magnesiumia, onko ravinnosta tullut sitten niin ravinneköyhää ettei se kuitenkaan riitä täyttämään magnesiumin tarvettamme vaikka söisimmekin terveellisesti? Kaisa Jaakkola selittää tätä omilla sivuillaan, että valitettavan monilla nykyisen elämänmenon keholle asettamat vaatimukset kuitenkin aiheuttavat sen, ettei ravinnosta saatu magnesium riitä elimistön tarpeisiin. Vaje ei ole välttämättä rankka, mutta riittävä jotta kehon järjestelmät eivät voi toimia optimaalisesti.

  3. Mitä magnesium valmistetta käytät ja mistä olet sen ostanut? 🙂 magnesiumvalmisteissa suuria laatu- ja pitoisuusongelmia, osa tuotteista ei imeydy lainkaan!

    • Tällä hetkellä minulla on käytössä Luontaistukun magnesiumsitraatti jossa mukana myös b6 vitamiinia, joka auttaa tuohon imeytymiseen. Olen käyttänyt aiemmin Thornen magnesium sitraattia (Iherbistä), minulla on käytössä Thornen extra nutrients monivitamiini joka sisältää magnesiumia.

    • Moi Petri! Ei ole kokemusta kyseisestä magnesiumista! Valmistajia (ja magnesiumlaatuja) on tosi paljon ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi taas toiselle, plussaa toki siitä että mukana on useampaa eri magnesium laatua, sitraatti on minulle kaikkein tutuin magnesiumin muoto ja toimii itselläni tosi hyvin tällä hetkellä ihan pelkästään (käyttössä Puhdas+ magnesiumsitraattijauhe, aiemmissa kommenteissani näkyvätkin muita valmisteita mitä olen käyttänyt), mutta tuosta -oksidista ei kokemusta, joka ymmärtääkseni ei imeydy kovin helposti ja täten nostaa kehon magnesiumtasoja huonommin! Succinatesta en myöskään osaa sanoa.

    • Kiitos vinkeistä Passo! Voisi itsekin välillä kokeilla jotain muita, Poliquinista olenkin kuullut toistaaltakin paljon hyvää.

  4. Minulla kans yöllinen vessa käynti jäänyt pois magnesiumin aloituksen jälkeen. apteekin multivita magnesium+b6 ollut käytössä.

  5. Heippa,

    en ihan ymmärrä väitettä, että noin suuri osa suomalaisista kärsisi magnesiumin puutteesta? Viimeisin Finravinto-tutkimus (2012) kertoo, että sukupuolen mukaan jaoteltuna magnesiumia saadaan reilusti yli suositusmäärän sekä alueellisesti että ikäryhmittäin. Käyttämäsi lähteet eivät ole kovin luotettavia (erit. Safkatutka), joten toivoisin hieman kriittisempää otetta bloggaajalta. Luotettavaa tietoa on saatavilla netistä helposti, ei todellakaan kannata käyttää lähteenä näitä ns. itseoppineita ”asiantuntijoita”, jotka eivät osaa edes tulkita tutkimustuloksia. Se ei anna bloggaajastakaan järin fiksua kuvaa, anteeksi vain.

  6. Tää täytyy testata! Yöllinen vessassa ramppaaminen on ehkä raivosttuttavin oire näistä, ja viime aikoina olen ihmetellyt tota elohiiren esiintymistä niin usein toisessa silmässä. Jospa kysessää onkin mangnesiumin puute…

  7. On ihan pakko laittaa vielä vastakommentti Kaarinan kommentin sisältöä ajatellen. Tiina ei tekstissään mielestäni väitäkään olevansa mikään asiantuntija aiheeseen liittyen, vaan on törmännyt artikkeleihin samasta aiheesta. Alla on muutama linkki, jotka kannattaa lukaista, jos aihe kiinnostaa – kaikki jutut eivät ole mitenkään tieteellisiä, vaikka osassa viitataankin tieteellisiin tutkimuksiin. Itse olen sitä mieltä, että monet saanti suositukset ovat meillä Suomessa hyvin alhaisia todelliseen tarpeeseen nähden. Hyvä esimerkki on D-vitamiini, jonka puutoksesta suuri osa suomalaisia kärsii, ja se taas ymmärtääkseni on yhteydessä magnesiumin imeytymiseen ja sitä kautta sen puutostiloihin. Itse tarvitsen jatkuvasti molempia lisäravinteina, koska en voi syödä kaikkia niitä ruoka-aineita, joista D-vitamiinia ja magnesiumia saisi. Tauko jommassa kummassa lisäravinteessa aiheuttaa minulle rajuja fyysisiä oireita, magnesiumin puute todella kovia kramppeja, ja D-vitamiinin puutos pitkittyneenä tulehduttaa rintalastan, joka aiheuttaa pahaksi päästyään toimintakyvyttömyyttä ja jopa hengitysvaikeuksia. Kyse ei ole siten mistään muotivillityksestä ja turhasta vouhkaamisesta, vaan oleellisista terveysvaikutuksista.

    http://www.tritolonen.fi/artikkelit/95-magnesium-monipuolinen-kivennaisaine
    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818
    http://kaisajaakkola.com/2013/09/magnesium/
    http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/tarvitsetko_lisaa_magnesiumia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta