Kasvisproteiinit

Tuntuu että uusia kasvisproteiinivalmisteita on ilmestynyt kauppojen hyllyille tänä syksynä kuin sieniä sateella ja niiden suosio on varmasti yllättänyt osittain myös valmistajat itse, sillä useimpina päivinä näitä tuotteita marketista metsästäessäni on tarjolla ollut vain eioota. Tää on tosi hieno juttu, että kiinnostuneista iso osa on myös ns. normi sekasyöjiä ja osan näistä kasvisproteiinituotteistakin on kehitetty juurikin lihanmakuisiksi sekä koostumukseltaan samankaltaisiksi. Suurin osa vegaani ystävistäni kun ei edes pidä lihan mausta saati koostumuksesta, joten veikkaan että monelta normi vegaanilta jotka kuuluu tähän kategoriaan jää jatkossakin nämä proteiinit ostamatta. Mutta jätetään spekulaatiot sikseen ja olen siis ehdottomasti innoissani siitä että valikoimaa on tullut lisää ja siksipä keräsinkin tähän vähän uutuustuotteita mitä kaupoissa on tullut vastaan!

Vastikään myös Iltalehti uutisoi kasvisproteiinin kysynnän ylittäneen viikkotasolla porsaan sisäfileiden myynnin ja lähentelevän sen jo karjalanpaistilihojen myyntilukuja, kyseessä siis pelkästään härkis-valmiste! Kasvispohjaisten tuotteiden kasvu onkin S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtajan Antti Oksan mukaan kaikista nopeimmin kasvava ruokatrendi, lisää tuotteita lienee siis tulossa markkinoille vastaamaan tähän kysyntään?!

Useissa ruokamarketeissa onkin tehty jo kasvisvaihtoehdoista omia hyllyjä liha- ja maitohyllyjen läheisyyteen, jotta myös sekasyöjät löytäisivät vaihtoehtoja helpommin. Tää on kyllä ihan jees juttu! Ohessa siis esiteltynä valmiita kasvisproteiinivalmisteita lihan korvikkeiksi, toki näiden ohella kasvisproteiinia saa myös hampusta, pavuista, herneistä, chiansiemenistä, siemenistä ja pähkinöistä, quinoasta, joista löytyy niin valmiiksi esikeitettyjä ja keitettyjäkin valmisteita sekä hummusta jne. tuotteita. Oletko sä vielä päässyt tutustumaan alla oleviin, mitä tykkäsit, mikä oli oma lempparisi?

Härkis

Härkis on härkäpapuvalmiste joka muistuttaa ulkonäöltään ja koostumukseltaan jauhelihaa. Maku itsessään on hyvin mieto ja vaatii mielestäni mausteita. Härkis on jo valmis, joten jos haluat käyttää sitä jauhelihan tapaan ei sitä kannata kovin kauaa pannulla paistaa, koska tällöin siitä tulee helposti kuivaa.Itse olen lisäillyt härkiksen sekaan mausteita sekä hieman tomaattimurskaa, jotta lopputulos olisi mehevämpi, tällä tavoin härkiksestä valmistuu esimerkiksi erinomainen makaroonilaatikko!

Ravintosisältö: Energiaa 212 kcal/100g, proteiinia 17g/100g, hiilihydraatteja 13g/100g ja rasvaa 9g/100g

pakkaus_harkis_h_620x404
Kuva: versofood.fi

Nyhtökaura

Nyhtökaura on kaurasta ja pavuista valmistetta löytyy kolmena eri makuna; orignal sekä kaffir-lime-seesaminsiemen-inkivääri ja tomaatti-savupaprika-lehtipersiljamausteilla. Myös nyhtökauraa voi käyttää jauhelihan tapaan. Nyhtökauran kysyntä on myös ylittänyt tarjonnan joten useimmista kaupoista se on heti loppu kun sitä saadaan myyntiin. Toivottavasti tuotantoerät saadaan pian suuremmiksi ja nyhtökauraa riittävästi kauppojen hyllyille!

Ravintosisältö: Energiaa 204 kcal/100g, proteiinia 31,2g/100g, hiilihydraatteja 7,5 g/100g ja rasvaa 4,9g/100g (Nyhtökaura, nude)

 

images
kuva: goldandgreenfoods.com/fi/

Quorn

Oma lempparini tällä hetkellä on quorn-pihvit (saatavana myös rouheena, fileinä, pihveinä, kuutioina ja nuggetteina). Quorn pihvit löytyvät pakastealtaasta ja ne on valmistettu sieniperäisestä mykoproteiinista käymisprosessilla. Pihvit olen valmistanut uunissa paistamalla ja ne ovat tosi herkullisia. Suurin osa näistä quorn-tuotteista sisältää kuitenkin pienen määrän kananmunavalkuaista, joten ne eivät ole täysin vegaanisia.

Energiasisältö 126 kcal/100g, Proteiinia 14g/100g, hiilihydraatteja 8g/100g ja rasvaa 3,5g/100g

 

burgare2
Kuva: quorn.fi/

Tempeh & Tofu

Muita kasvisperäisiä proteiininlähteitä ovat mm. tempeh ja tofu joita löytyy useilta eri merkeiltä myös eritavalla maustettuna sekä hieman eri koostumuksilla. Tempeh on soijapavuista käyttämällä tehty valmiste josta voi leikata palasia ja paistaa ja maustaa pannulla vaikka pihvien tapaan. Tofua on myytävänä sekä hyvin pehmeänä että kovempina versioina ja se soveltuu hyvin myös pannulla paisettavaksi ja olen käyttänyt sitä mm. kasviswokeissa, molemmat sekä tofu että tempeh vaativat kuitenkin mielestäni runsaasti mausteita ja ne ovat koostumukseltaan myös hieman toisenlaisia kuin yllä luetellut.

sliced_tempeh
kuva: Wikiperdia.org

 

Terveelliset Herkut

2 vastausta artikkeliin “Kasvisproteiinit”

  1. Itse pyrin kasvisten runsaan syönnin lisäksi syömään mahdollisimman puhdasta, aitoa, käsittelemätöntä ruokaa, ja näiden uusien seosten ainesosaluettelot ovat melko karmeaa luettavaa..

    • Niin minäkin mahdollisimman puhdasta ruokaa. Mutta koska suurin osa sekasyöjistä ei ainakaan tässä hetkessä ole valmiita ryhtymään vegaaneiksi eikä myöskään suurimmalla osalla ole mahdollisuuksia syödä pelkkää riistaa on minusta tärkeää että maailmassa jossa syödään koko ajan enemmän ja enemmän lihaa tehdään myös sellaisia vaihtoehtoja joilla tätä lihansyöntiä saadaan edes vähän rajoitettua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta