Rahkan korvike?

20170115_10571920170115_105706

 

Aika monen ruokavalioon kuuluu tätä nykyä maitorahka, osalla päivittäin ja yllättävän monella jopa useita kertoja päivässä. Kauppojen kylmähyllyillä tämä ilmiö on ainakin tullut monella vastaan (täältä muuten voit lukea vuoden takaisen testini kauppojen valmiista rahkavalmisteista!). Onhan purkillinen rahkaa varsin helppo välipala, paljon proteiineja ja täyttävä terveellinen vaihtoehto..mutta jos sitä syö päivästä toiseen niin usein törmää ainakin välillä kysymykseen löytyisikö sille rahkalle jotain korviketta?

Sinällään hapatetuissa maitovalmisteissa kuten rahkassa, piimässä, viilissä tai luonnonjogurtissa ei mielestäni ole mitään vikaa ja niidenkin jotka karttavat maitovalmisteita kannattaisi lisätä ruokavalioonsa jotain hapatettua suoliston hyvinvoinnin kannalta, kuten hapankaalia, kimchiä tai esimerkiksi tamari soijaa. Tämä alla oleva resepti ei sisällä mitään hapatettua, mutta runsaasti proteiinia sekä vesiliukoisia suolistolle hyvää tekeviä ravintokuituja ja toimii välipalana rahkan tapaan! Tätä voi myös varioida lopputomiin mielensä mukaan, marjat, hedelmät,mausteet kuten kaneli, kardemumma, esimerkiksi toimivat kivasti!

Kyseessä on monelle jo varsin tuttu chia-vanukas. Chiansiemeniä liotetaan nesteessä vähintään 3 tuntia (mielellään yön yli), itse tosin syön tämän vanukkaan mieluiten sileässä muodossa, eli toisinsanoen pyöräytän sen vielä blenderissä kuohkeaksi koostumukseltaan. Chiansiemenet sisältävät runsaasti proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja ja nam, siinähän se!

Alla oleva vanukas on tehty tuoreista appelsiineista puristettuun mehuun! Jaffat ovat jo tulleet kauppoihin ja ne ovat oikein mehukkaita ja makeita, eivätkä täten tarvitse mukaan mitään makeutusta.

Appelsiinivanukas

  • n. 2 dl appelsiineista puristettua mehua
  • 1,5 rkl chiansiemeniä*

Liota vähintään 3 tuntia, tai yön yli ja sekoita blenderissä sileäksi. Pinnalla paahdettua kvinoaa, tuoretta appelsiinia, vadelmia sekä granaattiomenan siemeniä.

*Chiansiemenet 1 rkl n. 15 g (ravintoarvot 100 grammalle: energiaa 443 kcal, rasvaa 32 g -> josta tyydyttyneitä 3,2g, omega 3-rasvahappoja 18,6 g, omega 6-rasvahappoja 6,8 g, hh 42 g, kuituja 39 g, proteiinia 20 g). Suositeltua 15 g:n päiväannosta ei tulisi ylittää.

20170115_105723

Täällä ohje suklaavanukkaaseen jonka tein Alpron kaakao-mantelijuomaan tämä maistui todella hyvin myös lapselle!

20160304_09040920160304_090304

Terveelliset Herkut

2 vastausta artikkeliin “Rahkan korvike?”

  1. Syön rahkaa sen helppouden vuoksi aika usein ja todellista korvaajaa proteiinimäärältään en ole löytänyt. Tässäkin reseptissä proteiinia on vain 3 grammaa jos pikaisesti laskin oikein eli chiaa saisi syödä sen 100 grammaa saadakseen vastaavia proteiinimääriä kuin purkillisesta rahkaa. Siinä mielessä en ehkä voisi ajatella reseptiä korvaamaan maitorahkaa, vaikkakin muuten resepti maukkaalta kuulostaa 🙂

    • kiitos palautteesta 🙂 Joo jos 1:1 verrataan chian ja maitorahkan proteiinipitoisuuksia niin chia jää tässä toki maitorahkalle, mutta chiavanukas on erittäin täyttävä ja pitää olon kylläisenä pitkään kuten rahkakin, joten tässä mielessä on hyvä vaihtoehto välillä rahkalle. Ja välipalan itsellä tekee mieli ainakin jotain raikasta marjaista/hedelmäistä joten senkin puolesta tämä toimii. Chia sisältää myös runsaasti vesiliukoista kuitua joka on vatsalle ja suolistolle hyväksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta