Suolistolle hyvää tekevä lounas

Onko maa-artisokka sulle tuttu? Tämä juures jää usein huomaamatta, vaikka sopii käyttötarkoitukseltaan ja maultaan meidän suomalaisten lautaselle erittäin hyvin!

Maa-artisokka sisältää runsaasti inuliini-nimistä hiilihydraattia, joka ei hajoa ruoansulatuselimistössämme vaan kulkeutuu paksusuoleen ja se on erinomainen ruoka-aine lisäämään ns. hyviä bakteereja suolistoomme. Tämän ominaisuutensa vuoksi sitä on suositeltu diabeetikoille perunan korvaajaksi. Lisäksi se sisältää kaliumia, foolihappoa ja B-vitamiinia.

Maa-artisokka soveltuu erinomaisesti viljelyolosuhteisiimme. Sato voidaan kerätä kukkien lakaistumisen jälkeen, joka tapahtuu myöhään syksyllä. Maa-artisokan voi jättää myös talvehtimaan maahan ja korjata vasta seuraavana keväänä! Kasvista syödään mukula ja ne ovat pieniä ja muodoltaan epäsäännöllisiä mykeröitä. Mukulaa suojaa ruskeahko ohut kuori ja sisus vaihtelee valkoisesta kellertävään, lajikkeesta riippuen. Maa-artisokka on hyvin miedon ja aavistuksen makean makuinen.

Tämä juures on maultaan erittäin hieno ja hento, mukulat kannattaa laittaa kuorimisen jälkeen heti veteen (mielellään sitruunaviipaleen kera) jotta ne eivät pääse tummumaan. Maa-artisokka sopii käytettäväksi hyvin perunan tapaan ja siitä valmistuu myös aivan ihana maukas muussi, jonka voi tehdä myös täysin vegaanisti laittamalla sekaan kaurakermaa, suolaa. Itse laitoin sekaan vielä nokareen gheetä, joka on siis kirkastettua voita. Voin kirkastaminen tarkoittaa, että siitä on poistettu vesi ja maidon valkuainen hitaasti miedollä lämmöllä hauduttaen, gheetä voi valmistaa myös itse. Gheetä käytetään erityisesti osana intialaista keittiötä ja se kuuluu myös ayuervedaan, jota pidetään yhtenä vanhimpina hoitomuotoina. Ayuervedan tarkoituksena on hakea hyvää oloa, terveyttä vähän joka elämän osa-alueelle kehon lisäksi siis myös mieleen ja tietoisuuteen, lyhyesti sanottuna.

Gheetä käytetään normaalin voin tapaan, se säilyttää kuitenkin ravintoarvonsa myös korkeissa lämpötiloissa. Sen säilyvyys on hyvä (jopa kolme kuukautta) eikä se tarvitse välttämättä kylmäsäilytystä.

Lautasella lisäksi keitettyjä kukka- ja parsakaaleja, lohta, tomaattia, avokadoa, paahdettuja härkäpapuja sekä hapankaalia. Avokadosta ja lohesta saat hyviä rasvoja ja proteiinia. Hapankaali valmistetaan maitohappobakeeterien avulla käymisteitse ja se sisältää runsaasti probiootteja, c-vitamiinia, entsyymejä ja ravintoaineita. Hapankaali auttaa alentamaan elimistömme happamuutta jolla on oleellinen vaikutus myös suolistomme hyvinvointiin, ravintoaineet imeytyvät paremmin ja tätä kautta myös olo on parempi. Maitohappobakteereja kannattaa siis syödä suoliston hyvin voinnin edistämiseksi ja niitä saa myös ruoka-aineista kuten tästä hapankaalista.

Kokeile myös samettisen pehmeää maa-artisokka sosekeittoa, tai käytä sitä sosekeitoissa muiden juuresten kera.

Aurinkoa sun viikkoon!

Tallenna

Terveelliset Herkut

2 vastausta artikkeliin “Suolistolle hyvää tekevä lounas”

  1. Lisähuomautuksena haluan tuoda esille, että IBS-stä eli ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville inuliini ei yleensä missään nimessä sovi. Itselläni on tämä vaiva ja harva ruoka-aine aiheuttaa minulle yhtä paljon oireita kuin maa-artisokka. Valitettavasti, koska juures on mitä herkullsiin esim. keitoissa! Kaikkiin IBS-henkilöihin tämä ei päde, mutta aika moneen. Koska meitä alkaa olla aika iso joukko, jotka kärsivät tästä vaivasta ja koska tässä jutussasi esittelet maa-artisokan nimenomaan suolistolle hyväätekevänä ruoka-aineena, ajattelin, että on ihan hyvä tuoda esiin, että joillekin tilanne on täysin päinvastainen. Myös kaikki muut ruoat kuten jotkut terveysjogurtit yms. mihin on lisätty inuliinia ovat vältettävien tuotteiden listallla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta