Helppo proteiinivaahto (sokeriton)

Keep it simple – parhaat jutut on usein todellakin niitä yksinkertaisimpia toteuttaa ja tää on ehdottomasti yks niistä. Olen jakanut protein fluff reseptiä aiemminkin mutta nyt lienee hyvä hetki muistutella tämän herkun olemassa olosta! Herkkuun tarvitset kokonaiset 3 (KOLME) ainesosaa! Ja ne on 1/2 banaani, 2,5 dl jäisiä marjoja (tässä tapauksessa mustikoita) sekä 1 kauhallisen heraproteiinia*. Heraproteiini on siitä jännä että se lähtee vaahtoutumaan kun seassa on kylmää (jos käytät heraa esim. smoothien joukossa suosittelen lisäämään sekaan aina jäitä tai jäisiä marjoja/hedelmiä, koska se tuo lopputuloksesta kuohkean)

Ja tää proteiinivaahto valmistuu näin:

Soseuta survimella (tää mun mielestä helpompi kuin blenderi) puolikas banaani ja jäiset marjat. Lisää vasta tämän jälkeen sekaan 1 scoop heraproteiinia ja vaihda sauvasekoittimeen ja vaahdota kuten vaahdottaisit kermaa n. 5-10 minuuttia. Tarvitset hommaan riittävän ison leivontakulhon koska tämä todellakin kuohkeutuu moninkertaiseksi. Tää on tuhtisetti ja tästä riittää jälkkäriä kahdelle tai yksi isompi setti vähän isompaan välipalan nälkään!

*Heraproteiinia muodostuu juuston valmistuksen sivutuotteena, vaikka muitakin valmistustapoja on Kun maitoa saostetaan maidon kaseiini muodostuu juustoksi ja jäljelle jäävää ylimääräistä kirkasta nestettä kutsutaan heraksi, joka vielä käsitellään ja kuivataan. Heraproteiinia käytetään elintarvikkeissa ja lääketeollisuudessa mutta yhä yleisemmin myös sellaisenaan. Heraproteiini sisältää paljon proteiinia ja vähän kaloreita sekä 8-9 välttämätönta aminohappoa (mm. lihaskasvua tukevia sekä kysteiinia joka suojaa mm. vanhenemiselta). Heraproteiinia myydään jauheina (maustamattomia sekä makeutettuja) jotka sekoitetaan veteen, juotuna heraproteiini imeytyy nopeasti. Joissain tutkimuksissa heran on todettu parantavan myös vastustuskykyä. Heraproteiini on urheilijoiden yleisesti käyttämä valmiste mm. palautumiseen heti treenin jälkeen, lisäksi soveltuu myös välipaloiksi.

Heraproteiinit voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan:

1. Heraproteiinikonsentraatti on yleisin heraproteiinivalmiste. Se on yleisin jo edullisimman hinnankin tähden. Konsentraattiin jää valmistusmenetelmän tähden jäänteitä maitorasvasta ja -sokerista. Heraproteiinikonsentraatin proteiinipitoisuus on noin 75–80 %.

2. Heraproteiini-isolaatti on pidemmälle ja tarkemmin jalostettua heraproteiinia, jossa on pyritty poistamaan kaikki ylimääräinen rasva ja maitosokeri. Heraproteiini-isolaatin proteiinipitoisuus on noin 80–92 %.

3.  Hydrolysoitu heraproteiini. Hydrolysoinnissa heraproteiinin rakenne on hajotettu edelleen, jolloin proteiini on huomattavasti nopeammin imeytyvää. Hydrolysaatti voidaan valmistaa joko konsentraatista tai isolaatista.

(Lähde: Laaturavinne.fi)

6x smoothie (parhaat!)

Vois olla hyvä hetki taas kaivella smoothiereseptejä kehiin. Oon aika ahkerasti tän vuoden puolella blendaillut juotavia juomia, välillä jätän koostumuksen paksummaksi lusikoitavaan muotoon.  Smoothien sekaan sekoitan lähes aina jotain vihreää, kuten lehtikaalia (ruodot kannattaa poistaa), pinaattia, tai sitten lisäksi/tai tammenlehtisalaattia. Salaattien suhteen suosin mahdollisimman ”tummanvihreitä” lajikkeita sillä ne pitävät sisällään myös yleensä enemmän lehtivihreää ja rautaa. Lehtivihreää saa myös esimerkiksi vesikrassista ja sitä löytyy monesta paikkaa jo kuivattunakin. Lehtivihreiden käyttö kuivattuna kannattaa myös sillä silloin pieneenkin teelusikalliseen kuivattua jauhetta on käytetty suuri annos itse varsinaista tuotetta.

Ennen kaikkea smoothiet on helppoja ja marjojen ja vihreiden syöntiäkin tulee lisättyä helposti kun useimmiten tää tarkoittais lautasella melkoista pinoa. Leppoissa sunnuntaita, nauti auringonpaisteesta, kiireettömyydestä ja ota aikaa hengähtää hetki.

Green goddess, ohje

Mustikka-mangosmoothie, ohje

20160831_173110

Suklaa smoothiekulho, ohje

Banana protein shake, ohje

Vatsaa hellivä persimon smoothie, ohje

Raakasuklaa smoothie makean himoon, ohje

Tallenna

Tallenna

Tallenna