Terveys- ja ruokatrendit 2017

Olen katsellut netin ihmeellisestä maailmasta mitkä mahtavatkaan olla terveystrendejä tulevalle vuodelle. Nämä asiat näyttävät ainakin nousevan esiin eri artikkeleissa ja blogeissa. Täältä löydät muuten aiemman kirjoitukseni 2016 ruokatrendeistä. Tänä vuonnakin ruokatrendeissä näyttää jatkuvat viime vuoden linja, lähiruoka, tuoreet sesogin mukaiset raaka-aineet sekä ruokahävikin vähentäminen. Mitkä ruoka-aineet ja asiat nousevat tänä vuonna erityisesti trendeihin?

  1. Tulehdusta vastaan ”taistelevat” ruoat. Industry Dive ennustaa vuoden 2017 olevan iso vuosi näille tuotteille ja tämän jälkeen markkinoiden odotetaan kasvavan 7 prosentilla per vuosi ruoka-aineiden kohdalla joiden luvataan taistelevan tulehduksia vastaan.

    Kurma, kuva naturalnews.com
  2. Kurkumalatte ja inkivääri tee nostavat suosiotaan. Myös suuri brändi Starbucks on lanseeraamassa markkinoille uuden tulehdusta vastaan taistelevan juoman jonka tiedetään sisältävän ainakin cayennea, sen nimikin on jo tiedossa: Chile Mocha.  Myös toinen kahvilaketju Wayne’s coffee lanseeraa markkinoille Supercino terveysjuoman, kyseessä on kofeiiniton, kasviperäinen lämmin terveysjuoma.
  3. New Yorkerin mukaan taas mustikat ovat todellinen trendiruoka 2017, erityisesti niiden immuunipuolustusta vahvistavien antioksidanttien puolesta. Mustikat sopivat muuten puurojen ja smoothien ohella hyvin myös salaatteihin ja lounaskulhoihin.
  4. Kasviproteiinit ovat tulleet jo vuonna 2016 markkinoille isommin, mutta 2017 ennustetaan olevan erityisesti niiden vuosi. Proteiinijauheita, -patukoita, jopa sipsejä jne. Proteiinien kulutus on ollut huimaa viime vuosina, mutta markkinat näyttäisivät vihreää valoa erityisesti kasvisproteiinivalmisteiden puolesta.
  5. Tacot, niin BBC kuin New Yorker ennustavat Tacojen olevan tämän vuoden kuuminta trendiruokaa. Lounaskulhot ovat trendin mukaan tänä vuonna Tacobowlejä, näiden ohella myös meksikolainen ruoka näkyy varmasti tänä vuonna vahvasti niin lehdissä kuin bloggaajien postauksissa.
  6. Juotavat kollageenivalmisteet. Tähän asti kollageenia on lisätty lähinnä kasvovoiteisiin ja seerumeihin mutta nyt niitä voi juoda myös sisäisesti.
  7. Merilevä, BBC ennustaa erityisesti merilevän ja merellisten vegaani- ja kasvisruokien olevan tämän vuoden trendi. Merilevästä valmistetut snäcksit myös ovat tulleet aasiasta myös tänne meidän markkinoille (katso lopusta omat vinkkini kuinka voit valmistaa rapeita merileväsipsejä helposti).
  8. Tänä vuonna tredin huipulla nähdään ehdottomasti suolistolle hyvää tekeviä ruoka; fermentoidut, pikkelöidyt kasvikset jotka sisältävät paljon maitohappobakteereja muun muassa ovat kasvava trendi tänä vuonna.
  9.  Terveelliset välipalat, ruokailu on yhä enemmän välipaloja, mukaan otettavia snäcksejä oikein ruoka-aikoina syötyjen annosten sijaan, ennustaa BBC.
  10.  Älykkäät kodinkoneet. Kodinkoneet ovat entistä kehittyneempiä yhä useammin yhteydessä verkkoon. Tetley on muunmuassa valmistanut teenkeittimen joka yön aikana saadun raportin mukaisesti valmistaa sinulle teetä sen mukaan miten yösi olet nukkunut, lisäämällä tarvittaessa enemmän kofeiinia teen sekaan mikäli raportin mukaan olet nukkunut yön huonosti.
  11. Itse veikkaan että erilaiset terveyttä ja hyvinvointia mittaavat teknologialaitteet jatkavat myös suosiotaan. Terveyshakkerointikiinnostaa itseäni kovasti, toisaalta missä tulevaisuudessa menee raja? Omaa oloa voi mitata jatkuvasti ranteissa olevilla tietokoneilla, unen laatua voi mitata myös sänkyyn asennettavilla antureilla, puhumattamaan vaatteisiin kiinnitettävistä kehon lämpöä ja sykettä mittaavilla antureilla. Veren kuvaa mittaamalla voi optimoida ravintoaan ja vitamiinien ja antioksidanttien määrää. Aika hurjaa?

 

Tässä loppuun vielä vinkki kuinka helppo merileväsnäcksejä on myös tehdä itse. Käytä valmiita sushin tekoon tarkoitettuja merileväarkkeja ja revi niistä suikaleita. Pellilliseen tarvitset n. 3-4 arkkia. Valmista mausteliemi 2 rkl öliiviöljyä, 1 tl soijaa tai tamaridi-kastiketta, ripaus suolaa sekä esim, chiliä. Laita revityt suikaleet kastikkeeseen ja nostele ne leivinpaperin päälle uunipellille. Paahda lastuja 175 asteisessa uunissa (kiertoilma) n. 20 minuuttia. Syö sellaisenaan, tai kokeile esim. salaattien tai keittojen pinnalla.

 

https://www.wellandgood.com/fitness-wellness-trends/

https://www.bbcgoodfood.com/article/food-trends-2017

Tallenna

Tallenna

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta