Miten lisätä kasviksia ruokavalioon – myös kesällä

Moi se on monella opiskelijalla ja opettajalla on lukukausi ohi ja kesälomat käsillä. Olihan ne aika hienoja aikoja kun sai jäädä koko kesän kesälomalle ja vain olla -nukkua pitkään ja valvoa myöhään ja olla vain kavereiden kanssa! Mulla ja monella muulla kesäloma siintää vielä jonkun viikon päässä, mutta hyvää kannattaa odottaa! Kesälomalla se syöminenkin tahtomattaan repsahtaa pois perus rutiineista.  Onhan se aika ilmeistä että nälkä ei aina kulje yhdessä kellon kanssa, mutta on ihan oikeasti sellaisia helppoja tapoja lisätä niitä kasviksia osaksi ruokavaliota ja sitä kautta saada sitä hyvää oloa, energiaa ja jaksamista tekemiseen! – Myös kesällä!

Kasvisten lisääminen ruokavalioon edistää kiistattomasti terveyttä ja edesauttaa monissa sairauksissa ja niiden ennalta ehkäisemisessä. Meillä kaikilla on oma vapaus ja avaimet siihen hyvään oloon ihan käsillä kun vain jaksaa nähdä vähän vaivaa niiden eteen. Helposti kuulee sanottavat et no ne kasvikset on niin tylsiä ja maistuu aina samalta! Tässä tapauksessa voi kysyä että onko koskaan tullut oikeasti syötyä niitä kasviksia monipuolisesti vai tuleeko vain tarjouduttua siihen yhteen ja samaan vaihtoehtoon tai kenties kaupan valmiikseen pakastevihannespussiin?

Onneksi myös työpaikkojen lounaspisteet on parantuneet vuosien saatossa huomattavasti ja salaattipöytään ja kasviksiin on myös siellä puolella satsattu merkittävästi! Mutta mites sitten voisi huomioida myös kesälomilla monipuolisten kasvisten syönnin sillä tavalla että se ei oli millään lailla pakotettua, vaan oikeasti hyvää ja herkullista ja luonnollista?!

Tankoparsaa uunissa paahdettuna (pinnalla oliivöljyä ja valkosipulia sekä suolaa), lisäksi salaattia, herneenversoja, paahdettuja siemeniä ja punajuurta, vesimelonia, kalapihvejä sekä paistettua halloumia

Nyt ei ole tarvinnut vielä kauheasti murehtia kesän lämpimistä keleistä, mutta varmasti nekin on vielä siellä käsillä! Ainakin omalla kohdalla oon huomannut vuosien saatossa että lämpimillä keleillä ei kauheasti tee mieli myöskään kovin lämmintä ruokaa. Silloin on helppo syödä salaatteja, hedelmiä, smoothie ja mehujuomia.

Oon itse aikalailla saanut vakiinnutettua marjoja, hedelmiä ja ennen kaikkea kasviksia vähän joka aterialla ja ajattelin että tässä yhteydessä olisi hyvä antaa näitä vinkkejä myös eteenpäin.

 

Smoothiet

Smoothiet maistuvat oikeasti kyllä varmasti kaikille pienestä isompaan! Niistä voi koostaa raikkaita hedelmäisiä, marjaisia juotavia juomia ja kunnon blenderillä sekoitettuna sinne sekaan menee helposti myös kourallinen lehtivihreää; pinaattia, lehtikaalia, salaattia tai vaikkapa kurkkua! Eikä se sieltä minnekään maistu! Smoothievinkkejä

Lounaat ja päivälliset:

Koosta lautaselle monipuolisesti kasviksia aina satokauden mukaan vaihdellen; grillaa, paista, hauduta, wokkaa, syö raakana, raasteena, muussina, keittoina kasviksia monipuolisesti! Tee moussakaa, eli munakoisolasagnea, mausta rohkeasti ja käytä seassa yrttejä, chiliä, valkosipulia, öljyä tuomaan makua!

Dippaa, tee kevätkääryleitä, tai kokeile uudella tapaa. Oma lapsi esimerkiksi tykkää syödä avokadoa suoraan avokadon puolikkaasta itse kaiverellen. Oon usein miettinyt että miten monipuolisesti tuo lapsi on jo nyt saanut tutustua kasviksiin, kun itse taisin koskea avokadoon ensimmäisen kerran joskus 20 vuotiaana! Ole rohkea ja lisää perus salaatin joukkoon jotain uusia makuja!

Jokainen ruokalaji on helposti tuunattavissa kasviksilla, munakkaista ja kastikkeista lähtien.

Porkkalaa, eli kylmäsavulohen makuista porkkanaa marinoituna
Bataattipizzaa
Moussaka
herkullinen pikaruoka; pesto-munakas kasviksilla

Tallenna

Tallenna

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta