Suklainen vadelmakääretorttu (gluteeniton, ilman valkoista sokeria)

20160810_18053720160810_18070920160810_180425*Postaus on alun perin julkaistu osana kaupallista yhteistyötä Hermesetaksen kanssa

Viikonloppu edessä ja tilanne vaatii ehdottomasti jotain suklaista? Nyt olisi jaossa herkkuakin herkumpi gluteeniton suklainen kääretorttu jossa valkoisen sokerin sijaan olen käyttänyt Hermesetaksen SteviaSweet Crystal makeuttajaa. Kääretorttu kätkee sisäänsä herkullisen vadelmatäytteen, jonka voi halutessaan korvata myös muilla kotimaisilla marjoilla; mansikoilla, mustikoilla, lakoilla tai herukoilla. Täytteeseen käytin  kreikkalaita jogurttia ja kookoskermaa, jonka ansiosta täyte pysyy kuohkeana ja napakkana eikä täyte valu leikattaessa.

SteviaSweet crystal on erytritolista sekä steviakasvista valmistettu makeuttaja joka on täysin kaloriton tuote. Erytroli on luontainen yhdiste jota on sekä hedelmissä kuten päärynässä ja viinirypäleissä ja joita ihmiskeho tuottaa myös jatkuvasti itse. Tuote on koostumukseltaan kuten valkoinen sokeri ja sitä käytetään sokerin tapaan, annosmääriksi riittää puolet sokerimäärästä. Tuotetta voi käyttää normaalisti leivontaan, jälkiruokiin sekä sellaisenaan. Tuote on hammasystävällinen, eikä aiheuta verensokerin heilahteluja. Stevia Sweet crystal toimi erinomaisesti sekä leivontaominaisuuksiltaan, että kääretortun täytteessä eikä se jäänyt rakeiseksi narskumaan hampaisiin.

Suklainen vadelmakääretorttu, gluteeniton

täyte

  • 1,5 dl kreikkalaista jogurttia
  • 1 dl kookoskermaa (tai kookosmaitoa, säilytä jääkaapissa ja käytä vain jähmettynyt osa)
  • 1,5 rkl Hermesetas Stevia Sweet Crystalia
  • 0,5 tl vaniljajauhetta
  • n. 2 dl vadelmia (tai muita marjoja)

Vaahdota kananmunat kuohkeaksi vaahdoksi, lisää sokeri ja jauhot siivilän läpi ja kääntele seos varoen lusikalla vaahdon sekaan. Kaada taikina uunipellille leivinpaperin päälle ja paista 200 asteisessa uunissa (kiertoilma) n. 6-7 minuuttia. Jäähdytä ja valmista täyte. Levitä täyte pohjan päälle ja kääri napakalle rullalle. Koristele vielä vadelmilla ja ripottele pinnalle Stevia Sweet Crystalia.

20160810_170639

20160810_180654

 

Tallenna

Tallenna

Ruokapäiväkirjaa – lounaita

Juuri kun julistin kesän käytännössä olevan ohi kertoo säätiedotus taas lämpenevistä päivistä! No eihän siinä mitään, antaa tulla vaan lämmintä tupaan, kyllä täällä jaksetaan vielä auringonpaisteesta nauttia. Heinäkuun ja elokuun alun olen kirjoittanut ja testaillut reseptejä vähänlaisesti, silti kuvia kameraan on kerääntynyt tasaiseen tahtiin syödyistä lounaista, aamu- ja iltapaloista ja lounaista.

Tässä kuvia kameraan kertyneistä lounaista (Täältä löydät muuten mun 3 päivän ruokapäiväkirjan keväältä missä kuvattu tarkasti kolmen päivän ajalta syömiset). Alla olevat kuvat osoittavat, että minun lounaat noudattaa aika pitkälle samaa kaavaa, vähintään puolet lautasesta kasviksia (salaattia, keitettyjä tai grillattuja kasviksia ja siihen kylkeen jotain proteiinipitoista. Näin kesällä aika usein on tullut grillattua tai savustettua lohta. Huomaan että keittoja on tullut syötyä viime aikoina kovin vähänlaisesti, voisikin olla aika taas keitellä ihania sosekeittoja kauden juureksista!

Ananassalaatti, grillattua lohta ja maissia

  • tuore ananas pilkottuna
  • babypinaattia
  • herneitä
  • ruohosipulia
  • paahdettuja kookoslastuja
  • pensasmustikoita

 

Uusia perunoita ja kanttarellikastiketta jossa seassa paljon sipulia ja kaurakermaa. Hei tänäänkin oli lisäksi itsesavustettua lohta.

Itsetehtyä näkkileipää, oheista reseptiä hieman varioiden (maissijauhot jätin pois ja käytin vain reilummin siemeniä, chiaa ja kuivattua nokkosta) lisäksi testasin Ikean -lisää vain vesi- täysjyväsekoitusta (joka oli ihan hyvää!) salaattia, sekä paistettua kanaa.

Tonnikalasalaattia