Kuin vispipuuroa – vadelma-herukka chiapuuroa!

Sammakonkutua! Se ehkä tulee liotetuista chiansiemenistä ensimmäisenä mieleen, ulkonäkö ja koostumus näyttävät hyvin pitkälle edellä mainitulta! Kannattaa kuitenkin antaa chialle vielä uusi mahdollisuus jos se on kohdallasi tökännyt ensimmäisiin kokeiluihin. Chiansiemenet ovat todellista superruokaa! Oheinen chia”vispipuuro” on tehty liotetuista chiansiemenistä, kyllä niistä voi saada aikaiseksi ihanan pehmyttä ja kuohkeaa puuroa!

Laita siemenet vain likoomaan yön yli nesteeseen ja sekoita seuraavana joukkoon lempimarjojasi tai tässä tapauksessa tuoreita herukoita ja villivadelmia. Lisäsin joukkoon vielä kookoskermaa (ei välttämätöntä) mutta toihan se lopputulokseen ihanaa pehmeyttä.

Chiansiemenet kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota. Niiden suositeltu päiväannos on 1,5 rkl. Chiansiemenet sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja, proteiinia, kuituja, kalsiumia ja antioksidantteja. Chiansiemenet sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja kuin lohi. Vaikka chiansiemenet sisältävät hiilihydraatteja n. 38 g /100 grammaa kohden, josta lähes 90% on kuitua joten ne auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Chiansiemeniä voi hyydyttää nesteeseen ja lisätä osaksi esimerkiksi smoothieta. Itse laitan chiasiemeniä usein myös kaurapuuron joukkoon.

Vadelma-herukka chiapuuro

  • 1,5 rkl chiansiemeniä ja 2 dl kauramaitoa (tai muuta maitojuomaa) liotettuna yön yli
  • 1 dl vadelmia
  • 1 dl punaherukoita
  • 1 dl kookoskermaa/maitoa (säilytä jääkaapissa ja käytä vain jähmettynyt osa)
  • ripaus vaniljajauhetta

Sekoita ainekset tehosekoittimella ja nauti.

Tallenna

Tallenna

Terveelliset Herkut

4 vastausta artikkeliin “Kuin vispipuuroa – vadelma-herukka chiapuuroa!”

  1. Moi. Kiitos aivan ihanasta ja inspiroivasta blogista, kauttasi meidän perheen pöytään on löydetty monia uusia ulottuvuuksia! Olen itse perussairauden vuoksi pakotettu hieman muuntelemaan syömistottumuksiani normaaliruokavalioon nähden, ja blogisi ansiosta olen toden totta päässyt uudestaan nauttimaan herkuttelusta hyvällä omallatunnolla ja voinnilla. Itseni lisäksi reseptisi ovat saaneet suut sykkyrälle myös muilta perheenjäseniltä. 🙂 Toivoisin vielä reseptien yhteyteen mainintaa annoksen koosta, välillä on vaikea arvioida tuleeko reseptistä esim. yhdelle vai useammalle syötäväksi. Ihanaa syksyn (joko saa näin sanoa) jatkoa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta