Vaniljasmoothie lakritsakastikkeella makeanhimoon

Vanilja ja lakritsi ne yhteen soppii.

Tämä vanilja-lakritsasmoothie sopii makeanhimoon, Jos haluat lakritsan makua vahvemmin mukaan kuin mitä alla olevassa reseptissä, voit toki lähteä leikittelemään lakritsin kanssa enemmänkin, mutta itse halusin pitää vaniljan maun vahvana ja lakritsaa vain hieman vivahteena.

Lakritsakastike minkä tein smoothien sekaan ei ole kaupan valmista lakritsakastikkeesta tai karkeista, vaan lakritsajauheesta. Jos et ole maitanut aiemmin, suosittelen kokeilemaan maku on yllättävän makea sellaisenaan! Hyvin varustelluista ruokakaupoista löytyy maustehyllyiltä lakritsajuurta ja lakristajauhetta, mitä eroa niillä on?

Lakristajuurijauhe on jauhettua lakritsajuurta. Lakritsijuuri on rohdoskasvi ja sitä on käytetty mm. lievittämään yskää ja irrottamaan limaa. Lakritsilla on tutkittu olevan antibioottisia vaikutuksia.

Lakritsajauhe, -rae on lakritsijuuresta uuttamalla valmistettua kuivattua jauhetta tai raetta, lakritsajuurijauhe on miedomman makuista kuin lakritsajauhe. Raakalakritsijauheen makea maku tulee moninkertaisesti sokeria makeammasta klykyrretiinistä, joka on luontainen osa lakritsin juurta. Jauhe on itseasiassa kuin karkkia! Lakritsajuuri ja lakritsajauhe eivät sisällä gluteenia.

*Raakalakritsijauhe on jauhettua lakritsijuurta joka itsessään on jo todella makeaa ja herkullista! Lakritsijuurijauhe ja raakalakritsijauhe eroavat toisistaan voimakkuudeltaan. Lakritsijuurijauhe on kuivattua ja jauhettua lakritsijuurta. Raakalakritsijauhe on lakritsijuurta, joka on höyrystetty voimakkaaksi lakritsisiirapiksi, joka edelleen kuivataan ja sen jälkeen jauhetaan – ja näin siitä tulee raakalakritsijauhetta. Raakalakritsijauhe on sekä maultaan että tuoksultaan huomattavasti voimakkaampaa kuin lakritsijuurijauhe. Lisäksi sen maku on hieman salmiakkimainen ja makea, tuote ei sisällä lainkaan sokeria.

(Korkeasta verenpaineesta kärsivien kannattaa käyttää lakritsijauhetta hyvien varoen ja pieniä määriä.)

Vaniljasmoothie lakritsakastikkeella

  • 2 rkl heraproteiinia (esim. vanilja) tai vegaaniproteiinia esim. kurpitsasiemenproteiini
  • 2,5 dl kauramaitoa
  • 1/2 banaani
  • 0,5 tl vaniljajauhetta
  • jäitä

 

  • Lakukastike:
  • lakritsijauhetta 1 rkl
  • 0,5 rkl kookossiirappia (tai juoksevaa hunajaa, agavesiirappia tai riisisiirappia)

Katso myös helppo herkku lakritsajauheeseen dipatut taatelit

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta