Lomatunnelmia Milanosta

Olin viime viikolla lyhyellä kolmen yön kaupunkilomalla Milanossa. Kaupunki on tuttu jo edelliseltä vuodelta (aiempi postaus täällä). Matkaseurana toimi tälläkin kertaa äitini ja mikäs siinä reissatessa kun meillä jutut käy niin hyvin yksiin ja tykätään samanlaisista jutuista (aka. shoppailusta ja rennon letkeästä oleilusta) niin matka meni varsin leppoisasti.

Kaupunki on helppo ja selkeä kulkuinen, hotelli kannattaa valita metroreitin varrelta sillä liikkuminen sillä on varsin helppoa, halpaa ja nopeaa. Ja koska kohteena on Italia kannattaa ehdottomasti ottaa irti kaikki sen ruokakulttuurista. Herkullisesti valmistetut kasvikset, puu-uunissa valmistetut pizzat ja käsin tehdyt pastat ovat todella herkullia (joskin oma vatsani ei tahdo kestää näitä useampaa päivää putkeen).

Gluteenittomia vaihtoehtoja on tarjolla toistaiseksi todella vähän joten valkoista vehnää välttelevälle tapakset ja ravintoloiden pastaherkut eivät ole se paras valinta, niiden herkullisuudesta huolimatta, tulipa taasen ainakin omalla kohdalla todettua että on syytä jatkossakin vältellä näitä. Iltapäivällä viiden-kuuden maissa alkava tapas-aika kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi, sillä silloin kahvilat ja ravintolat tarjoilevat ilmaiseksi ihania tapas annoksia yhden drinkin hinnalla. Syö siis niin paljon kuin jaksat ilmaiseksi! Tässä kannattaa ehdottomasti katsoa mitkä paikat ovat paikallisten suosimia.

Tässä vähän kuvia meidän reissulta.

Lounaalla
iltapäivän mohitot

 

Liikkuminen junilla on myös edullista ja nopeaa. Matka lentokentälle ja takaisin onnistuu helposti alta tunnissa.
tapaksia, mm. bruchettaa ja erilaisia leipiä serranokinkulla sekä kasviksilla, sekä oliiveja
Lounaalla nautittu maukas jumbo-pasta, jossa seassa jätti katkarapuja, munakoisia, tomaattia, valkosipulia ja yrttejä

Tän reissun aikana pyrin valitsemaan mahdollisimman paljon vege-annoksia ja tää kyllä kannatti! Tykkään älyttömästi munakoisosta ja tällä reissulla tuli kyllä syötyäkin sitä useassa eri muodossa ja nää vinkit menee taatusti myös oman kesän kokkailuihin mukaan.

Tosi herkullinen kiviuunipizza jossa täytteenä vain tomaattikastiketta, juustoa ja munakoisoa
Tää tapas-paikka ei ulkonäöllä hurmannut, mutta maut olivat herkullisia. Tarjolla oli mm. itse tehtyä pastaa, leivitettyjä munakoisoja, erilaisia kasviksia sekä salaatteja ja bruchetta ja foccatia leipää
Italialaiset jäätelöt on kyllä maailman parhaita. Itse otin vegaanista hedelmäjäätelöä sekä vegaani nutellaa, nämä molemmat jätskit olivat myös sokerittomia! Äidillä suklaa-kiiviä.

Maailman parasta jääkahvia

Huomenta! Oon ihan poikki, mutta onnellinen sillä olin just lyhyellä lomalla Milanossa äidin kanssa. Tulin illalla kotiin ja yritän tässä alkaa pikku hiljaa purkamaan laukkuja ja käymään läpi pyykkejä ja kamoja mitä kaikkea sitä tulikaan ostelteltua. Lupaan laittaa pienen kuvapläjäyksen myös tänne blogin puolelle kunhan saan kuvat purettua kamerasta. Tässä kuitenkin kesäinen kylmä kahvijuoma, jota tuli nautittua ainakin kuumien hellepäivien aikana. Jospa niitä aurinkoisia lämpöisiä päiviä riittäisi vielä pitkälle tulevaan kesään että saataisiin kerrankin nauttia oikein ihanista kesäkeleistä.

Mä tykkään kahvista, paljon. Enkä sinällään kaipaa paljoakaan hifistelyä omaan kahviini, kunhan se on laadukasta ja hyvää. Tilkka maitoa vaahdotettuna tai sellaisenaan riitää. Kuitenkin nämä kylmät kahvit on yhä enemmän ja enemmän vallanneet kauppojen kylmähyllyjä, ootteko huomanneet? Eli oma kysyntänsä niillekin on, useimmat niistä vain sisältävät aivan tolkuttomasti sokeria, joten jää ainakin itseltä ihan siitä syystä ostamatta.

Kuumana kesäpäivänä harvemmalla tekee mieli mitään kuumaa juotavaa, joten täydellinen ratkaisu on nautiskella kylmää kahvia. Kylmää kahvia voi maustaa oman mielen mukaan vaikka kanelilla tai raakakaakaojauheella. Myös sillä mitä maitoa käytät saa kylmästä kahvista hieman erimakauista; kookosmaitoa, vaniljasoijamaitoa, kauramaitoa jne. Itse en kovin makeista jutuista pidä, varsinkaan kahvissa joten käytin tässä tapauksessa maltillisesti tilkan kookossiirappia, mutta sekaan sopisi hyvin myös esimerkiksi kookossokeri tai agavesiirappi. Käytettäessä esim kookossokeria kannattaa se liottaa kahvin sekaan silloin kun kahvi on vielä kuumaa, jotta suuhun ei jää ikäviä sokerikiteitä.

Kylmästä kahvista saa helposti tuunailtua myös välipalajuoman lisäämalla sekaan pari ruokalusikallista proteiinijauhetta.

Jääkahvia

Tarvitset:

  • 1 kupillisen vahvaa kahvia
  • kourallisen jäitä (laita osa blenderiin ja osa kokonaisina lasiin)
  • reilun desin maitoa
  • tilkan makeutusta (esim kookossiirappi)
  • Vinkki: kokeile sekaan ripaus kanelia tai raakakaakaojauhetta, myös erilaiset maidot (kauramaito, vaniljasoijamaito, kookosmaito jne) tuovat kahviin eri tavalla makua, välipalajuomaan sopii sekaan pari lusikallista proteiinijauhetta.

Blendaa ainekset ja nauti 🙂