Raparperi-mansikkavanilja smoothie

23

Parasta just nyt on tuoreet raparperit! Tää meidän kotimainen herkku on jäänyt ehkä turhankin vähälle huomiolle sen terveellisyyden vuoksi. Raparperiä on mun lapsuudessa tyypillisesti syöty ainakin raparperi-(mansikka)kiisselin sekä raparperipiirakan muodossa. Aika harvalle kitkerä raparperi maistuu sellaisenaan.

Raparperin kitkerän makea maku johtuu sen sisältämästä omena- ja oksaalihaposta. Raparperi ei sovi kaikille sillä oksaalihappo voi pahentaa niveltulehduksesta kärsivän tai kihtipotilaan vaivoja. Oksaalihappo sitoo kehossa olevaa kalsiumia ja siksi raparperin kanssa suositellaan samanaikaisesti nautittavan maitotuotteita. Mutta on raparperissä myös paljon hyvääkin, se sisältää runsaasti c-vitamiinia, kuitua ja kaliumia.

Raparperin kerätty sato kannattaa säilöä tai hyödyntää muutoin heti keräämisen jälkeen, mitä pidempään sitä säilytetään (mielellään kylmässä) sitä enemmän siitä haihtuu nesteitä, ruodot muuttuvat säikeisiksi ja varret kaareutuvat. Raparperista syödään vain varret, sen lehdet ovat myrkyllisiä. Itse kuorin raparperin varret ja pilkoin ne pieneksi. Keitin ison 10 litran kattilallisen raparperiä tilkassa vettä, johon lisäsin vain tuoretta vaniljaa sekä muutaman ruokalusikallisen kookossokeria. Pehmenneen hillokkeen säilöin pienissä pusseissa pakkaseen josta sen voi hyödyntää talven aikana niin piirakoihin, puuron sekaan kuin smoothien joukkoon. Hillokkeen jätin tarkoituksella aika happamaksi, koska sitä on helppo makeuttaa myöhemminkin.

Tähän lämpimään päivään raparperista valmistui raikas smoothie yhdessä pakastemansikoiden kera.Raparperi-mansikkavanilja smoothie

  • 2 dl luonnonjogurttia
  • 3 dl jäisiä mansikoita
  • raparperiä (keitettynä) n. 2 dl
  • ripaus vaniljajauhetta
  • jäitä
  • (1/2 banaani, jos kaipaat smoothien joukkoon lisää makeutta)

KATSO MYÖS: PROTEIINIPITOINEN RAPARPERI-RAHKAPIIRAKKA

Terveelliset Herkut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta