Hemmottele äitiä herkullisella aamiaisella!

Kiireettömät aamut ja herkullinen, värikäs ja ravitseva aamiainen ilman kiirettä. Ehkä paras tapa aloittaa päivä?! Mun lemppareita on ehdottomasti hitaat sunnuntaiaamut jolloin voi tehdä kiireettömän aamiaisen ja syödä rauhassa. Tulevaa äitienpäivää ajatellen kokosin vinkkejä herkullisen aamiaisen aineksista. Olen varma, että ihan jokainen äiti on otettu juurikin hänelle valmistetusta aamiaisesta!

 

Aamiaisella voisi tarjota osana esimerkiksi maistuvaa smoothieta. Täällä TOP 6 smoothie-ohjeet.

Aamupuuron päällä maistuvat tuoreet marjat, maustamaton jogurtti/rahka ja hedelmäsose. Lisää puurovinkkejä täällä.

Leipää, niin leivän päälle voi laittaa myös muuta kuin voita ja kinkkua. Tässä Lidlin paistopisteeltä löytyvässä kotimaisesta luomu kaurapalan päällä on tuoretta avokadoa, mangon palasia, tomaattia, basillikaa ja ripaus mustapippuria ja suolaa myllystä.

Itsetehtyä mysliä ja green goddess smoothiekulho

Maailman parhaita pannukakkuja

Smoothien voi tehdä myös lusikoitavaan muotoon ja laittaa kulhon pinnalle marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä jne

Munakkaan voi täyttää myös makeilla täytteillä.

Spelttiletut marjoilla ja kookoskermalla

Paistettua omena-kaurahyvettä jogurtin ja marjojen kera

Tarjolle voi laittaa myös runsaasti herkullisia hedelmiä, tai puristaa niistä mehua.

 

Tallenna

Tallenna

Proteiinia puuroon! Katso herkulliset vinkit!

20161120_095339

20161120_095332

Palaan taas tähän yhteen lempiaiheeseeni, eli puuroon! Siitä on vain niin moneksi, usko pois! Kuten muutenkin ruoka-aineissa myös puuron suhteen omat mieltymykset muuttuvat tämän tästä. Saatan jumittaa yhdessä hyväksi havaitussa vaihtoehdossa niin kauan että ehdin kyllästyä siihen ja sitten onkin aika siirtyä seuraavaan. No niin on käynyt tämänkin vaihtoehdon kanssa, tosin tämän jumi on kestänyt jo hämmästyttävän pitkään! Tähän ei vain kyllästy sitten millään. Puuroa saatan syödä joko aamu- tai iltapalaksi!

20161120_095326

Puuro ei sellaisenaan kyllä itsellä riitä pitämään nälkää kovin kauaa, ellei mukaan saa jotain hyvin proteiineja. Tässä sellaisia vaihtoehtoja mitä tykkään nauttia puuron kera päivästä ja mielialasta riippuen joko yksittäin tai hieman sekoitellen. Ohessa myös tietoja näiden ravintoarvoista.

Kananmuna (1 muna painaa noin 55g, ravintoarvot 100 g : energiaa 143 kcal, valkuaisaineita 12,5 g, hh 0,3 g, proteiinia 12,5 g, rasvaa 10,3 g, lisäksi A- ja D-vitamiinia, folaattia, B12-vitamiinia, seleeniä)

Chiansiemenet 1 rkl n. 15 g (ravintoarvot 100 grammalle: energiaa 443 kcal, rasvaa 32 g -> josta tyydyttyneitä 3,2g, omega 3-rasvahappoja 18,6 g, omega 6-rasvahappoja 6,8 g, hh 42 g, kuituja 39 g, proteiinia 20 g). Suositeltua 15 g:n päiväannosta ei tulisi ylittää.

Raejuusto (rasvaton) 100 g: energiaa 70 kcal, rasvaa 0,2 g, hh 1,7 g, proteiinia 15 g

Rahka (rasvaton, maustamaton) 100 g: energiaa 60-70 kcal (riippuen valmistajasta), rasvaa 0,2 g, hh 4 g, proteiinia 12 g

Niin tämä puuro mitä tykkään tässä hetkessä erityisesti nauttia pitää sisällään kaurahiutaleita, kauraleseitä (mahdollisesti sekaan myös jotain siemeniä, esim. aurigonkukansiemeniä, chiansiemeniä), ripaus suolaa, sekaan saatan lorauttaa ruokalusikallisen mct- tai kookosöljyä mikäli puurossa ei ole muita rasvoja kuten chiansiemeniä, pinnalle paaaaaaljon marjoja (esim. puolukoita ja mustikoita), n. 100g rahkaa seka ripaus Bonnen mangososetta. NAM!!!!

 

Vinkkejä muista herkullisista puurovaihtoehdoista?

Kuohkea vatkattu kaurapuuro?

20150719_090044

Uunissa paistettu herkkupuuro

20150504_183038

 

 

Tallenna

Tallenna