Aamupalat x9

Aamupala, tuo päivän tärkein ateria? Muistelen että oon aina syönyt kunnon aamupalan, tämä tapa on tullut kyllä ihan sieltä lapsuudesta asti. Mun ymmärrykseen ei vain mene ne ihmiset jotka ei pysty syömään aamulla mitään, kun itse suorastaan kiipeilisin seinällä ilman ruokaa. Mun päivä tai kroppa ei vain käynnisty ilman ravitsevaa aamiaista ja koko päivän ateriarytmi lähtee siitä ikäänkuin käyntiin. Lounaaseen mennessä on jo nälkä, mutta voin kuvitella mitä se olisi ilman aamiaista, tuskin kovin järkeviä valintoja? Viikolla mun aamiainen menee aika kiireessä, mutta silti se tulee syötyä. Viikonloppuisin pöytään tulee sitten katettua monipuolisemmin muutakin syötävää ja nää on ihan parhaita hetkiä, hyvin nukutun yön jälkeen aamiainen pitkän kaavan mukaan ilman mitään kiirettä.

Vaikka viikolla aamiainen menee aika vauhdilla pyrin aina koostamaan sen siten, että heti tunnin päästä aamiaisesta ei olisi jo kiljuva nälkä.

Ennen mitään ruokailuja juon aina lähes litran vettä, tää starttaa aineenvaihdunnan. Aamiaiseksi tulee syötyä useimmiten puuroa, rahkaa, smoothie, tuorepuuroa, kauraleipää, joskus jopa munakas lisukkeilla ja kylkeen aina kupillinen kahvia ja vitamiinit päälle.

Tässä hieman kuvakoostetta mun perus aamiaisesta. Ja näitä kuvia kun katsoo niin vois varmaan luulla, että mun suonissakin virtaa jo mangosose?! 😀 Ja onneks kauppoihin on tulleet jo ensimmäiset (ulkomaiset tosin) mansikat, koska tää mansikkahullu on ihan onnessaan kun saa syödä tuoreita mansikoita! Kuvien perusteella voi myös todeta, että myös minä kuulun siihen enemmistöön suomalaisia jotka tykkää syödä paljon puuroa. Ihan pelkkä puuro ei kuitenkaan pidä mulla nälkää, vaan se vaatii myös jotain muuta.

Mikä on sun lemppari aamiainen?

Tässä mun aamiainen kun olin kylässä äidin luona; jättilautasellinen puuroa, jossa seassa chiansiemeniä. Pinnalla mansikoita, raejuustoa sekä mangososetta.
Sama kuin edellinen, mutta päällä lakkoja ja raejuustoa 🙂
Rahkaa, mangososetta, pakastemustikoita ja itsetehtyä mysliä
kauraleipää jossa päällä kalkkunaleiketteä,avokadoa, raejuustoa, kurkkua ja tomaattia, sekä smoothie
Puuroa lisukkeilla (puuron sekaan laitan usein jotain siemeniä), sekä smoothie

 

Lusikoitava smoothie jossa seassa mm. hamppua ja kookoslastuja
Puuroa ja marjoja, puuron sekaan vatkattu kananmuna sekä kookosöljyä
Lusikoitava smoothie, jossa pinnalla kvinoamuroja, tämän lisäksi meni kahvia ja kauraleipää
Rahkaa, marjoja, mangososetta, itsetehtyä mysliä sekä kauraleipää

Paluu arkeen

*Sisältää mainoslinkkejä

Huhhei, joulun pyhät ovat ohi ja aika palata takaisin arkeen. Tai no ainakin hetkeksi, uuden vuoden maissa jokunen päivä lomaa joten ei tämä vielä varsinaisesti ihan perus arkea ole. Onneksi joulukuun alussa jyllännyt kova tauti alkaa olla ohi! Olen ottanut tarkoituksella aika rauhallisesti ja jättänyt liikunnatkin rauhallisiin kävelylenkkeihin, etteivät vaan jälkitaudit pääsisi yllättämään. Kunto on varmaan romahtanut eikä tämä muutenkaan ihan helppoa ole kun mieli tekisi kovasti jo päästä hikoilemaan kunnolla, mutta asiat tärkeysjärjestykseen.

Tauti ja vähäinen liikkuminen on vaikuttanut oleellisest myös ruokahaluun ja olen vähän saanut sinnitellä myös syömisten suhteen. Tämä näkyy myös vähäisenä reseptien testailuna. Tämä joulukuu onkin jäänyt omalta kohdalta todella huonolle tolalle postausten suhteen, mutta eiköhän tästä tahti taas kiihdy kun päästään aloittamaan uusi vuosi.

Olen viime aikoina tykännyt starta päivät ihan kupillisella kahvia sekä luonnonjogurtilla. Päälle marjoja, itsehtehtyä mysliä ja mahdollisesti myös jotain hedelmiä. Taudin takia sain aika runsaasti sekä suonensisäisiä, että suun kautta syötäviä antibiootteja ja nyt yritän parhain keinoin saada hyvät bakteerit taas kehossa koholle. Hyvien bakteerien riittävä määrä suolistossa on tärkeää, jotta ravintoaineet imeytyisivät hyvin elimistöömme ja edistäen täten terveyttä.

Hyvien bakteerien määrää suolistossa voi lisätä syömällä sopivassa suhteessa proteiinia ja hyviä rasvoja. Ennen kaikkea kannattaa kiinnittää huomiota vesiliukoisiin kuidun lähteisiin sillä ne ovat hyvien suolistobakteerien ruokaa. Bakteerit hajottavat näitä kuituja tai hapattavat näitä kuituja, mikä kasvattaa bakteerien määrää ja saa ne näin erittämään entistä enemmän terveyttä edistäviä aineita.

Vesiliukoisen kuidun lähteitä:

Marjat, pavut, chiasiemenet, vihanneket, hedelmät, kauraryynit, linssit, pellavansiemenet, sipuli, juurekset, psylliuminsiemenet, herneet.

Daniel Wellingtonin kello saatu blogin kautta

Oon ilokseni päässyt tekemään Daniel Wellingtonin kanssa jo pidempään yhteistyötä. Kaikki DW kellot ovat laadukkaita, hyvin kestäviä ja modernin yksinkertaisia ja valikoimista löytyvät kellot niin miehille kuin naisille. Kuvissa Daniel Wellingtonin Classic Bristol 40 mm superohuella näytöllä (6mm) sekä hopeisilla yksityikohdilla. Näissä Daniel Wellingtonin kelloissa on kivasti huomioitu myös vaihtelunhaluiset käyttäjät, sillä kellon hihnaa voi helposti vaihtaa myös itse. Verkkokaupasta voitkin tilata halutessasi myös muita hihnoja ja päivittää helposti tyyliä tilanteen mukaan. Hihna on laadukasta nahkaa. Koodilla TERVE saat verkkokaupassa -15% alennusta kaikista tuotteista.