Proteiini-chialetut (jauhoton, sokeriton)

Voisko tänään olla ankeen harmaan päivän kunniaksi lettukestipäivä? Tein viikonloppuna näitä chialettuja aamupalaksi ja keräsin kuppeihin erilaisia täytteitä ja nams kun nää maistui lapsellekin. Näihin lettuihin ei tule lainkaan jauhoja joten paistamisen suhteen kannattaa olla varovainen ja kärsivällinen. Ulkonäkö ei ole ehkä se ihan kaunein mutta maku sen sijaan on kyllä varsin nami!! Ihan valtavan suuria lettuja paistaessa kääntäminen voi tuntua kömpelöltä joten mielenrauhan ja leppoisan tunnelman takaamiseksi kannattaa lettujen koko säilyttää maltillisena. Pieni vinkki kuitenkin paistamiseen; kun pintaan alkaa ilmestyä ns. reikiä /kuplia voi letun kääntää varoen paistinlastalla, myöskin paistolämpötila kannattaa säilyttää keskilämmöllä.

Ja sit siihen parhaaseen osioon eli lettujen täytteisiin. Tässähän voi mennä oman mielen mukaan niin överiksi kuin haluaa, mutta meidän lettukestien kunniaksi laitoin erilaisia täytteitä pieniin kippoihin josta sai mielen mukaan laitella täytteitä lettujen päälle. Lautasilta löytyi mm. pilkottuja banaaneja, puutarhavadelmia, raakasuklaamassaa rouheena (Foodin), kanelia, itsetehtyä omenahilloa ja maapähkinävoita. Jos kaipaat vielä jotain ekstraa niin täytteenä voisi toimia esimerkiksi juokseva hunaja/vaahterasiirappi, suklaalevite, erilaiset hillot ja hedelmät.

Chialetut

  • 3 kananmunaa
  • 2 rkl chiansiemeniä + 1,5 dl vaniljasoijamaitoa (tai muuta maitojuomaa)
  • 2 dl vaniljasoijamaitoa / tai muuta maitojuomaa
  • 1 rkl kaurahiutaleita, gluteenittomia
  • 0,5 tl suolaa
  • 1,5 tl leivinjauhetta
  • Paistamiseen öljyä + gheetä
  • * jos käytät jotain muuta maitoa/maidonkorviketta lisää taikinaan 0,5 tl vaniljajauhetta

Liota chiansiemeniä nesteessä pari tuntia tai valmista tämä jo edellisenä päivänä ja säilytä jääkaapissa. Vispaa kanamunien rakenne rikki ja lisää sekaan loput aineet. Anna taikinan turvota n. 10 minuuttia ennen paistamista. Paista letut öljyssä ja/tai gheessä(kirkastetussa voissa) paistinpannulla keskilämmöllä.