Smoky halloum tacot

Tykkään ihan älyttömästi meksikolaisesta ja ylipäätään tulisesta ruoasta. En tiedä onko kyseessä syksy ja pimenevät kelit vai mikä, mutta mulla on viime aikoina ollut myös ihan järjetön chilin himo. Kyllä, sitä tekisi mieli ripotella vähän joka ruokaan, kunnolla. Pyöriessäni taannoin kaupan tortillahyllyjen välissä osui silmäni näihin Santa marian maustepusseihin. Halloum on mun yksi lempijuustoista, grillattuna tuoreen ananaksen kanssa. Niimpä halloum chilin kera ja vielä tortillan täytteenä kuulosti ehdottomasti kokeilun arvoiselta setiltä.

No mitäpä tykkäsin? Omasta mielestä itse halloumin maku jäi täysin mausteen alle piiloon, ehkä jopa liiaksi? Mutta pointsit yrityksestä että kerrankin sinne tacon väliin voi kokeilla jotain uutta ja erilaistakin. Ei missään nimessä huono idea! Toinen mainitsemisen arvoinen asia tässä tuotteessa ettei siihen oltu lisätty lainkaan sokeria tai suolaa, savun maku on todella voimakas mikä ei ehkä ole kaikkien mieleen. Ohje ehdotti lisäämään halloumin sekaan lisäksi paprikaa (jota minulla ei tietenkään sattunut juuri tällöin olemaan kaapissa, mutta meni kyllä ilmankin)

Tortilloita löytyy onneksi nykyään myös gluteenittomina versioina sekä myös täysin maissijauhoista tai vaikkapa bataatista valmistettuina, joten perus vehnätortillojen sijaan kannattaa antaa mahdollisuus myös näille muille vaihtoehdoille. Myös sokerittomia hyvänmakuisia salsakastikkeita löytyy eri valmistajilta. Tortillat on mielestäni myös siinä mielessä hyvää pikaruokaa, että tuoreita kasviksia tulee laitettua sekaan runsaasti ja puolikiloa päivässä tulee syötyä kuin huomaamatta.

nfd

Kanasalaatti

20150501_114818

Tässä kuva-aarteiden joukosta poimittu kanasalaatti. Sen sijaan, että ainekset olisi sotkettu sekaisin päätin jakaa ainekset eri lohkoihin, jotta jokainen voi kerätä salaattiinsa sen verran niitä ainesosia mitä haluaa.

Kulhon molemmilla reunoilla on siis sekaisin eri salaattilajikkeita ja pieneksi pilkottua punakaalia, johon sekaan on ripoteltu aurigonkukan ja kurpitsan siemeniä sekä cashew-pähkinöitä. Punakaali on muuten valkokaalia pehmeämpi maultaan ja se sisältää enemmän C-vitamiinia. Punakaalia tulee käytettyä aivan liian harvoin salaateissa, vaikka pidän sen mausta eikä se mene vetiseksi yhtä helposti kuin monet salaatit. (Täältä löytyy muuten toinen salaattiresepti jossa on käytetty punakaalia.)

Salaatinkastikkeena on oliiviöljyä sitruunaraasteella ja päällä paistettua halloumia. Halloum-juustoa (sitä alkuperäistä) löytyy myös lampaan- ja vuohenmaidosta tehtynä, jolloin se sopii myös useimmille maito-allergikoille. Halloum on aika suolainen juusto, joten huuhtaisen juuston usein veden alla ennen leikkaamista paloiksi. Juusto on myös aika rasvainen, joten hyvällä pannulla ei tarvita mitään öljyjä paistamiseen. Lisäksi lautasella on pieneksi pilkottua vesimelonia, ja ananasta sekä paistettua kanaa keskellä. Mielestäni kiva tarjottava vieraille. Tämä kiva puinen tarjoiluastia löytyi muuten Ikeasta.

20150501_114833