Värikäs lounas johon ei hetkeen kyllästy!

Sunnuntain ja lisääntyvän valoisuuden kunniaksi värikkäin ja maukkain lounasvinkki lähtee jakoon just nyt. Tässä on sen verran onnistuneet ainekset että suosittelen lämpimästi testaamaan, itsellä valuu kuola jo näitä kuvia katsellessa ja annosta muistellessa, että taitaaapa olla niin että tätä täytyy tehdä ihan pian uudestaan! Tää on niin herkullinen annos, että takaan, että tähän ei ihan heti kyllästy!

Oonkin aiemmin maininnut että mulla on usein jokin ruoka-aine mihin koukutun siinä määrin, että tykkään syödä sitä niin usein että ihan kyllästymiseen asti. Yks tällainen ruoka-aine on tällä hetkellä Lidlin hummus. Hummushan yksinkertaisuudessaan valmistetaan kikherneistä, öljystä, valkosipulista ja tahinista. Tän annoksen ja salaattien ohella suosittelen kokeilemaan hummusta myös dippinä kasviten kera. Ja yks todella herkku on syödä sitä Lidlin luomu kaurasydänten kAnssa, sekä hummuksen päälle vielä runsaasti tuoretta kurkkua. Nam!! Tää on oikeasti niin hyvää!

Hummustahan on todella helppo valmistaa myös itse, tässä siihen helppo ohje jos haluat kokeilla.

värikäs savulohi-hummus lounas

  • (gluteenitonta) spagettia
  • savulohta
  • keitettyä parsakaalia
  • porkkanaa
  • sipulia
  • siemennäkkäriä (itsetehtyä tai kokeile esim. Murtolan hamppufarmin hamppusnacksejä)
  • hummusta
  • tilkka öljyä (sipulien ja porkkanoiden kuullottamiseen)
  • suolaa ja mustapippuria

Keitä spagetti ohjeiden mukaan kypsäksi ja mausta se suolalla. Keitä myös parsakaalin kukinnot ja lisää ne spagetin sekaan. Kuullota sipuli ja porkkanat pannulla nopeasti ja lisää sekaan parsakaali, spagetti, sekä savulohen palaset. Tarjoile hummuksen ja näkkärin tai hamppusnäcksien kera.

Hummus ja dippikasvikset

Hummus-reseptejä on pyörinyt lehdissä ja ruokablogeissa jo useita vuosia, mutta olen sivuuttanut ne kerta toisensa jälkeen. Olen viime aikoina innostunut papuruoista, sillä ne ovat kasvikunnan varsinaisia proteiinipommeja, sisältävät paljon kuituja ja ovat vähäkalorisia. Pavut vilkastuttavat samalla myös aineenvaihduntaa.

Kikherneet, eli toiselta nimeltään kahviherneet kuuluvat myös hernekasveihin ja niitä käytetään yleisesti hummus-resepteissä. Kikherneiden lisäksi toinen olennainen osa hummusta on tahini. Tahini on murskatuista seesaminsiemenistä tehtyä tahnaa ja valmiita tahineita löytyy ruokamarketeista sieltä hyllystä missä muutkin maustekastikkeet ym. löytyvät. Omassa hummus-reseptissäni käytin RAW-merkin tahini-tahnaa, mutta valmistajia on useita.

Hummus-reseptejä löytyy varmasti yhtä paljon kuin tekijöitäkin ja omaa reseptiäni muokkasin samalla kun lisäsin ainesosia mukaan ja maistoin lopputulosta. Olen varsin tyytyväinen lopputulemaan ja tämä oli kiva naposteltavaa porkkanoiden, kurkkujen ja ruislastujen kera.

20150516_171858

  • 1 prk GoGreen Luomu kikherneitä (tarjoiluvalmiita)
  • suolaa
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 2 rkl tahinia
  • 1/2 sitruunan mehu
  • pari tilkkaa tabascoa
  • n. 2-3 rkl öljyä
  • kourallinen persiljaa
  • pinnalle paprikajauhetta ja tilkka öljyä

Sekoita kaikki ainekset tehosekoittimella tasaisesti sileäksi tahnaksi. Jos haluat koostumuksesta löysempää lisää enemmän sitruunanmehua ja öljyä. Jos valmistat itse kikherneet, muita liottaa ja keittää ne hyvin. Anna hummuksen maustua hetki jääkaapissa. Lisää pinnalle ripaus paprikajauhetta ja öljyä, tarjoa erilaisten dipattavien kasvisten kera, tai leivän päällisenä.