Burger – terveellisemmin (vegaani)

 

Lihaton lokakuu pyörähtää kohta loppupuolelle, mutta vielä ei ole liian myöhäistä kokeilla jotain ehkäpä uutta tai vanhaa kasvisruokareseptiä vaikkapa lounaaksi tai päivälliseksi. Itse olen kiireiden keskellä yrittänyt ottaa aina kasvisruokavaihtoehtoja mukaan arki lounaiden ja päivällisten keskelle. En sillä että kokisin että minun pitää tai on pakko vaan ihan vain sillä että keho jopa välillä tuntuu suorastaan pyytävän jotain puhdasta kasvisruokaa. Ja tänä päivänähän meillä on enemmän kuin koskaan vaihtoehtoja millä täydentää ja korvata aterioiden liha-kala-tai kanapuolta.

 

Nyhtikset, härkikset ovat taineet tulla jäädäkseen ja uusia vaihtoehtoja tuntuu syntyvän jatkuvasti. Nämä kuvissa näkyvät Hoviruoka-merkin käsintehdyt laktoosittomat ja vegaanit mustapapupihvit ovat ilmestyneet kauppojen hyllylle jo ennen kesää? En muista tarkkaan koska olisin niitä ensimmäisiä kertoja nähnyt kaupoissa, mutta ajattelin kokeilla niitä ”pikaruokana” kiireessä. Pihvit ovat hyvänmakuisia, hyvin pitkälle maulta ja koostumukseltaan kuin jauhelihaa (ehkä vain parempaa) ja paistoin ne nopeasti paistinpannulla (toki lämmitys mikrossa riittää), mutta näin pihveistä tuli ainakin maukkaita. Pihveissä on tosin käytetty mustapapujen ja kikherneiden lisäksi sidosaineina ohrasuurimoita ja korppu- ja vehnäjauhoja, joten nämä sisältävät gluteenia. Pakkauksessa on 4 pihviä ja hinta taisi olla jossain kahden ja puolen euron pintaan joten ihan ok vaihtoehto silloin tällöin kiireessä eikä hinnalla pilattuja. Vinkki: kokeile myös puolukkahillon kera!

Näissä burgereissa sisällä kasviksia; salaattia, tomaattia, kurkkua, paistettua sipulia

Kokeeksi ostin myös noita paljon mainostettuja Fazerin siemenleipiä (kaura) ja ne olivat ihan mukavan kuohkeita ja toimivat hampparissa hyvin paahdettuina. Leivissä on 23g kauraa ja jauhoista kolmasosa on korvattu siemenillä ja jyvillä (Nämä kauraleivät eivät sovi gluteenia välttäville sillä ne sisältävät mm. täysjyväspelttijauhoja, pointsit tosin siitä että leipään ei ole tungettu vehnäjauhoja kuten useimpiin ns. kauraleipinä myytäviin versioihin.

Helppo terveellinen bataatti”pizza” (gluteeniton)

20160628_171059

Tässä hauska ja helppo pizzaidea joka toimii hyvin lounaana kuin päivällisenäkin ja tämän herkun voi valmistaa myös grillissä. Pohjalle olen siivuttanut mahdollisimman ohuita siivuja bataatista (jotka kannattaa huuhdella vielä hyvin ylimääräisen tärkkelyksen poistamiseksi). Siivut olet asetellut ympyrän muotoon limittäin, jolloin ne muodostavat pizzalleni hyvän pohjan, eivätkä täytteet pääse valumaansiitä pois. Erillisiä ”pohjataikinoita” ei siis tässä versiossa valmisteta, vaan tarvitset vain raaka-aineet, leikkuulaudan ja hyvän veitsen pilkkomista varten.

Bataattipohjan päällä on tomaattimurskaa, ilmakuivattua kinkkua, pieneksi pilkottua kesäkurpitsaa ja tomaattia, herkkusieniä, sekä hieman halloumjuustoa pieninä kuutioina. Päällä vielä kesäsipulia. Täytteitä ei kannata latoa liikaa, jotta ne eivät ala ”kiehumaan” pohjan päällä. Tarkkoja määriä on vaikea sanoa, mutta tähän pohjaan bataattia meni noin puolet keskikokoisesta. Pizzan paistoin uunissa kiertoilmalla 220 asteessa (jos uunissasi on kiertoilman lisäksi grillivastus/alapaistoominaisuus, suosittelen käyttämään). Paistoajaksi riitti 20 minuuttia, mutta tämä riippuu täytteistä ja kuinka ohueksi saat bataatit leikattua.

Ensi kerralla aion kokeilla samaa uusista perunoista. Täytteiden kanssa kannattaa mennä omien mieltymysten mukaan! Kylmäsavulohta, kanaa, paprikaa, ananasta, katkarapuja, valkosipulia jne.

Jos kokeilet paistaa tätä pizzaa grillissä, käytä alustana foliota ja leivinpaperia, jotta

20160628_171031

Tallenna