Aamupalat x9

Aamupala, tuo päivän tärkein ateria? Muistelen että oon aina syönyt kunnon aamupalan, tämä tapa on tullut kyllä ihan sieltä lapsuudesta asti. Mun ymmärrykseen ei vain mene ne ihmiset jotka ei pysty syömään aamulla mitään, kun itse suorastaan kiipeilisin seinällä ilman ruokaa. Mun päivä tai kroppa ei vain käynnisty ilman ravitsevaa aamiaista ja koko päivän ateriarytmi lähtee siitä ikäänkuin käyntiin. Lounaaseen mennessä on jo nälkä, mutta voin kuvitella mitä se olisi ilman aamiaista, tuskin kovin järkeviä valintoja? Viikolla mun aamiainen menee aika kiireessä, mutta silti se tulee syötyä. Viikonloppuisin pöytään tulee sitten katettua monipuolisemmin muutakin syötävää ja nää on ihan parhaita hetkiä, hyvin nukutun yön jälkeen aamiainen pitkän kaavan mukaan ilman mitään kiirettä.

Vaikka viikolla aamiainen menee aika vauhdilla pyrin aina koostamaan sen siten, että heti tunnin päästä aamiaisesta ei olisi jo kiljuva nälkä.

Ennen mitään ruokailuja juon aina lähes litran vettä, tää starttaa aineenvaihdunnan. Aamiaiseksi tulee syötyä useimmiten puuroa, rahkaa, smoothie, tuorepuuroa, kauraleipää, joskus jopa munakas lisukkeilla ja kylkeen aina kupillinen kahvia ja vitamiinit päälle.

Tässä hieman kuvakoostetta mun perus aamiaisesta. Ja näitä kuvia kun katsoo niin vois varmaan luulla, että mun suonissakin virtaa jo mangosose?! 😀 Ja onneks kauppoihin on tulleet jo ensimmäiset (ulkomaiset tosin) mansikat, koska tää mansikkahullu on ihan onnessaan kun saa syödä tuoreita mansikoita! Kuvien perusteella voi myös todeta, että myös minä kuulun siihen enemmistöön suomalaisia jotka tykkää syödä paljon puuroa. Ihan pelkkä puuro ei kuitenkaan pidä mulla nälkää, vaan se vaatii myös jotain muuta.

Mikä on sun lemppari aamiainen?

Tässä mun aamiainen kun olin kylässä äidin luona; jättilautasellinen puuroa, jossa seassa chiansiemeniä. Pinnalla mansikoita, raejuustoa sekä mangososetta.
Sama kuin edellinen, mutta päällä lakkoja ja raejuustoa 🙂
Rahkaa, mangososetta, pakastemustikoita ja itsetehtyä mysliä
kauraleipää jossa päällä kalkkunaleiketteä,avokadoa, raejuustoa, kurkkua ja tomaattia, sekä smoothie
Puuroa lisukkeilla (puuron sekaan laitan usein jotain siemeniä), sekä smoothie

 

Lusikoitava smoothie jossa seassa mm. hamppua ja kookoslastuja
Puuroa ja marjoja, puuron sekaan vatkattu kananmuna sekä kookosöljyä
Lusikoitava smoothie, jossa pinnalla kvinoamuroja, tämän lisäksi meni kahvia ja kauraleipää
Rahkaa, marjoja, mangososetta, itsetehtyä mysliä sekä kauraleipää

Vaihtelua puuroon!

Puuro on yksi mun lemppari aamupaloista ja hyvillä höysteillä siitä saa muunneltua monenlaista variaatiota. Puuro toimii hyvin myös iltapalana ja ajattelin antaa sinulle nyt hyviä vinkkejä kuinka piristää perinteistä puuroa!

Puuroon on hyvä lisätä jotain proteiinia, sillä se pitää nälkää paremmin.

Itse puuron sekaan voi hyvin sekoittaa kananmunan. Tämä kannattaa lisätä puuron sekaan vasta loppuvaiheessa kun puuro on jo hautunut. Kananmuna kannattaa vispata puuron sekaan jolloin se ei jää kökkäreiseksi ja tekee samalla puurosta ihanan ilmavan.

Puurosta saa myös ravinteikkaman lisäämällä puuron sekaan esim. chiansiemeniä, auringonkukan tai kurpitsansiemeniä!

Itse sekoitan useimmiten puuron sekaan lusikallisen MCT- tai kookosöljyä.

Kokeile puuron pinnalla marjojen ja hedelmien lisäksi myös suolaisia täytteitä tai maapähkinävoita!

Tässä granaattiomenaa, manteleita, valkoherukoita sekä maapähkinävoita. NAMIIII

Hyvä proteiinilisä puuroon on laittaa puuron pinnalle raejuustoa, rahkaa tai luonnonjogurttia.

20161120_095326

Chia”vispipuuro” on tehty liotetuista chiansiemenistä, kyllä niistä voi saada aikaiseksi ihanan pehmyttä ja kuohkeaa puuroa! Ohje

Vinkkejä muista herkullisista puurovaihtoehdoista?

Kuohkea vatkattu kaurapuuro?

20150719_090044

Uunissa paistettu herkkupuuro

20150504_183038

Iloa sun viikkoon!