Choco-Mocha pirtelö tofusta, kuin vanukasta!

Ihanaa perjantaita sulle! Tää viikko on jälleen hurahtanut sellaisella kiireellä, onneksi edessä on kerrankin rauhallinen viikonloppu ilman sen kummempaa ohjelmaa. Toiveissa olisi ehtiä viikonlopun aikana hieman käveleskelemään metsään, josko sieltä löytyisi jokunen sieni.

Mulla on pyörinyt jääkaapin perukoilla jo hetkisen aikaa tofupaketti ajatuksella että pyöräyttäisin siitä jonkinlaisen kasviswokin jokunen päivä. Mietin tofulle muita mahdollisia käyttötapoja ja mieleen muistui kerta kun tein siitä lusikoitavaa suklaavanukasta. Tästä on jo hetken aikaa kun tofua olen sittemmin kokeillut makeassa muodossa joten wokki sai nyt siirtyä tuonnemmaksi ja sen sijaan ajatus tofulla tehdystä pirtelöstä valtasi ajatukset. Onneksi.

Ai jestas kuin hyvää tästä setistä tuli. Eikä nää kokeilut tule taatusti jäämään tähän. Suosittelen kokeilemaan tofua myös marjojen ja hedelmien kera, lopputuloksesta tulee ihanan pehmeä ja kermainen. Tofua käytetään paljon esimerkiksi vegaanisissa jäätelövalmisteissa. Tofu itsessäähän on myös hyvin mautonta joten jos olet tottumaton sen käytössä ei tarvitse pelätä siitä aiheutuvia sivumakuja. Kaupan hyllyiltä löytyy useita erilaisia tofuvalmisteita. Tässä tapauksessa kannattaa valita sellainen maustamaton ja mahdollisimman pehmyt/silkkinen tofuvalmiste, kuten esimerkiksi tämä (jota löytyy hyvin ihan päivittäistavara kaupoista):

Tofu on soijamaidosta juoksutettu valmiste, vähän kuten juusto, sillä poikkeuksella että se on täysin vegaanista. Kuten juustoa myös tofua on saatavilla erilaisena, kiinteänä ja pehmeämpänä valmisteena sekä eri tavalla maustettuna. Pehmeä tofu soveltuu paremmin jälkiruokiin ja kiinteämpi ruoan laittoon. Tofu ei maistu juuri miltään joten ruoanlaitossa kannattaa maustaa sitä hyvin tai käyttää maukkaita liemiä tai kastikkeita, joilloin tofu imee itseensä enemmän makua.

Choco-mocha smoothie tofusta

  • 1/2 paketti pehmyttä maustamaton tofua
  • 1 dl keitettyä vahvaa kahvia
  • 1,5 rkl raakakaakaojauhetta
  • 1,5 dl vaniljasoijamaitoa (esim. alpro)
  • (jos haluat smoothiesta makeamman lisää sekaan pari medjoul-taatelia, poista kivet)
  • Pinnalla: raakasuklaamassaa sulatettuna (esim. Foodin)

Blendaa ainekset ja nauti 🙂 saat lopputuloksesta paksumman tai ohuemman lisäämällä tai vähentämällä nesteen määrää.

Spelttimuro raakasuklaapalat

Mä en oo kummoinen muronsyöjä ja oon oikeestaan kiertänyt sen hyllyn kaukaa jo pidemmän aikaa (mitä nyt lapselle sieltä tulee välillä joku muropaketti hankittua), mutta nyt noin mielenkiinnosta tuli katsottua paketteja ja tuoteselosteita vähän tarkemmin läpi ja käsiin osui tämä SunSpeltin valmistama speltti muropaketti. Sisällysluettelo näyttää varsin lyhyeltä: Luomu spelttitäysjyväjauhoja ja himalajan kristallisuolaa (0,9%). Tuote on lisäksi täysin lisä- ja säilöntäaineeton. Maistuu ainakin allekirjoittaneelle, esimerkiksi kauramaidon kera!

Speltti ei ole gluteeniton, mutta se soveltuu monelle muutoin viljoista oireita saaville. Ja itse ainakin pystyn sitä nauttimaan ilman vatsanväänteitä, tosin maltti on valttia tässäkin. En itse syö spelttiä päivittäin joten oma herkkä vatsani kestää sitä aika ajoin pienempinä annoksina. Tämä oikeastaan selviää vain kokeilemalla (mikäli sinulla ei ole todettu keliakiaa). Speltti on vehnälle sukua oleva vilja. Verrattuna vehnään speltin proteiinipitoisuus on suuri, se sisältää runsaasti kuitua, sinkkiä, fosforia ja tiamiinia. Speltti sopii myös usealle FODMAP ruokavaliota noudattaville, sillä se sisältää vähemmän lyhytkestoisia hiilihydraatteja mitä muut viljat, joka muuten voi aiheuttaa syömisen jälkeen turvotusta ja vatsakipuja.

Teki mieli tässä herkutella vähän suklaalla ja innostuin kokeilemaan spelttimuroja yhdessä raakasuklaan kanssa. Tosi nami ja herkku yhdistelmä. Suosisttelen kokeilemaan. Mulla sattui olemaan valmiina kaappissa yksi Foodinin raakasuklaapatukka jonka sulatin vain vesihauteessa (tässä kannattaa olla tarkkana ettei lämpötila nouse yli 45 asteen, sillä sitä kuumemmissa asteissa raakasuklaan hyvää tekevät ainesosat eivät vaikuta enää yhtä hyvin).

n. 40g raakasuklaapatukka tai 40g raakasuklaamassaa

n. 2 dl spelttimuroja

Murot kannattaa levittää ensin lautaselle tai vuokaan jonka jälkeen raakasuklaan valmistus/sulatus. Sulanut raakasuklaa kaadetaan ohuena nauhana murojen päälle ja nostetaan hetkeksi jääkaappiin jähmettymään. Jonka jälkeen sitä voi napostella sellaisenaan. Muutama pala toimii makean nälän taltuttamiseen. Itse raakaasuklaamuroja kannattaa säilyttää jaakaapissa kannellisessa astiassa.