Terveellisemmät juustosnacksit – ilman juustoa! (vegaani)

Onko täällä muita suolaisten snacksien ystäviä? Ajattelin laittaa jakoon varsin yksinkertaisen, mutta toimivan snacks-reseptin ja kyseessä on juustosnacksit ilman juustoa?!

Lähestulkoon jokainen pienen lapsen äiti taitaa ainakin tietää snacks-hyllyltä löytyvät maissinaksut? Näitä maissista valmistettuja naksuja näkee usein pienten lasten kädessä ja kyllä niitä meilläkin syötiin siinä vaiheessa kun poika aloitti syömään kiinteitä, tosinaan vieläkin. Nehän ovat koostumukseltaan ja ulkomuodoltaan hyvin pitkälti juustosnacksien tapaisia.

No mikä sitten on se taika millä niihin taiotaan juustonmaku – ilman juustoa? Tadaaa- ravintohiivahiutaleet! Oletko kuullut näistä ennen? Kyseessähän on kuivattu epäaktiivinen hiiva, joka sisältää paljon B-vitamiinia ( B1, B2, B3, B5, B6, B7 ja B12 sekä foolihappoa), fosforia, rautaa, sinkkiä, kuitua ja magnesiumia. Lisäksi se on hyvä proteiinien ja hivenaineiden lähde. Ravintohiiva sisältää lisäksi luonnostaan glutamiinihappoa eli glutamaattia. Ravintohiivan sanotaan olevan tärkeässä asemassa elimistön valmistaman glutamaatin tuotannossa ja kulutuksessa aineenvaihdunnan kautta, aivojen hermovälittäjäaineen uskotaan vaikuttavan positiivisesti muun muassa muistiin, aineenvaihduntaan ja hermoston toimintaan.

Ravintohiiva ei ole sama asia kuin leivonnassa käytetty elävä hiiva tai hiivauute, se ei siis ala käymään. Ravintohiiva on siis deaktivoitua hiivaa, jossa on pehmeän juustoinen ja pähkinäinen maku. Se on sanottu tuovan ruokaan myös umamin maun. Se soveltuu hyvin käytettäväksi osaksi kaikenikäisten ruokavaliota.

Ravintohiivaa ei suositella lämmitettävän yli 100 asteessa, jotta sen hyvät ravintoaineet eivät mene hukkaan, sen voi lisätä toki lämpimään ruokaan ennen tarjoilua. Jos kaipaat juustoista makua ruokaasi kokeile sitä esimerkiksi salaattien, pastojen tai keittojen, kastikkeiden, popcornien tai vaikkapa leivän päällä. Kokeile myös makeisiin herkkuihin, kuten esimerkiksi juustokakkuihin.

ravintohiiva

 

Suositeltava päiväannos on 10 grammaa.  Tuotetta ei suositella hiivasyndroomasta kärsiville.

Yksinkertaisuudessaan ripottelin ravintohiivahiutaleita maissinaksujen päälle sekä hieman suolaa (jälkimmäinen ei välttämätöntä). Oluthiivahiutaleita löytyy hyvin varustelluista ruokakaupoista, terveyskaupoista tai nettikaupoista. Tämän pussin löysin ihan Citymarketista ja hintaa sillä oli rapiat 5 euroa. Suosittelen kokeilemaan!

Helpot itsetehdyt nachot! (gluteeniton, vegaani)

Aurinkoista perjantaita! Se ois viikonloppu edessä ja mielessä ehkä herkku-/leffailta? Tähän tarkoitukseen lähtee tänään jakoon aivan super-huippu ja helppo nacho-resepti jonka kyllä jokainen osaa eikä vaadi paljoa aikaa saati valmisteluja. Tarvitset vain maissitortilloja, öljyä ja mausteita. Hyvin varustelluista kaupoista löytyy jo aika hyvin gluteenittomia maissitortilloja (huom. lue aina pakkaussisältö, sillä valikoimassa on myös ”maissitortilloja” jotka sisältävät vain vähän maissijauhoja vehnäjauhojen ohella). Ja hei maissitortilloja on muuten helppo tehdä myös itse, tässä mun ohje itsetehtyihin (näitä voi myös pakastaa ja ottaa pakkasesta aina tarpeen tullen muutaman letun!)

Voitele maissitortillat öljyllä (käytä pullasutia niin homma onnistuu helposti) molemmin puolin. Ripottele pinnalle mausteita, mulla oli mausteina  Urtekramin luomu Cajun-mixiä joka on muuten omasta mielestäni aivan huippu maustesekoitus, ainesosat: Himalajan suola, valkosipuli, sinappijauho, makea paprika, juustokumina, mustapippuri, basilika, chili, timjami (toimii erinomaisesti myös muuten jos olet meksikolaisten makujen ystävä, itse tykkään käyttää myös kanan, riisin ja salaattien päällä), mutta mausteeksi sopii hyvin esim. valkosipulijauhe, yritit, savustettu paprika, chili jne.

Leikkaa tämän jälkeen tortillat veitsellä (tai pizzaleikkurilla) sopivan kokoisiksi paloiksi ja paista uunissa (200 c, kiertoilma) n. 15 minuuttia. Tortillat kärtsähtävät helposti joten ole tarkkana paistoajan kanssa. Nosta tämän jälkeen tortillat jäähtymään (voivat tuntua hieman löysiltä vielä heti kuumina uunista nostamisen jälkeen, mutta muuttuvat jäähtyessään kyllä ihanan rapsakoiksi! Ei muuta kun herkuttelemaan! Ja kuten kuvista näkyy nachoilla voi tuoda vähän makua ja rapeutta myös salaatteihin, omassa pinaattia, paprikaa, tomaattia, avokadoa ja limeä, ruokaisamman tästä saisi lisäämällä vaikka paistettua tai grilattua kanaa sekaan.

Tässä muita snacks-vinkkejä leffailtaan:

Kukkakaali-wingsit

Onionringsit

Paahdetut mausteiset kikherneet

Mikropoppareita veteen tehtynä

Tallenna